• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 آذر 1399
کد مطلب : 116459
+
-

چرا رصدخانه مشهور آرسیبو خاموش می‌شود؟

رصدخانه‌ای که عامل مهمی در اکتشافات فضایی بوده با 2حادثه در مرز تخریب قرار گرفته و راهی برای نجاتش نیست

دانش
چرا رصدخانه مشهور آرسیبو خاموش می‌شود؟

یک تلسکوپ فضایی عظیم که در اعماق جنگل پورتوریکو واقع شده است پس از 2اتفاق ناگوار مخرب در ماه‌های اخیر و پایان دادن به 57سال کشف نجومی، خاموش خواهد شد.
عملیات رصدخانه Arecibo که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان است در ‌ماه آگوست و به‌دلیل اینکه یکی از کابل‌های پشتیبانی آن جدا شد به حال تعلیق درآمد. این کابل در یک ظرف بازتابنده به عرض 305متر یک سوراخ 30متری ایجاد کرد. یک کابل دیگر در اوایل این ‌ماه شکسته شد و درحالی‌که مهندسان در تلاش بودند تا طرحی برای حفظ ساختار از بین رفته قبلی بسازند، یک سوراخ جدید در ظرف به‌وجود آمد و به کابل‌های اطراف آسیب رساند.
به گزارش گاردین، محوطه این رصدخانه که خدمات زیادی به دانش بشر کرده به‌عنوان صحنه فیلم معروف جیمز باند به نام GoldenEye و همچنین فیلم Contact با بازی جودی فاستر استفاده شده است. این اتفاقات باعث شد بنیاد ملی علوم آمریکا به‌عنوان یک آژانس دولتی مستقل، برای انجام امور اساسی تاسیساتی این رصدخانه فراخوانده شود. شان جونز، دستیار مدیر ریاضیات و علوم‌فیزیکی بنیاد ملی علوم آمریکا در این‌باره می‌گوید: بنیاد ملی علوم آمریکا با بررسی سوانح رخ داده به این نتیجه رسید که آسیب‌های اخیر به تلسکوپ 305متری نمی‌تواند بدون به خطر انداختن جان و امنیت خدمه و کارکنان رفع شود.
به همین جهت این بنیاد تصمیم گرفته است که روند برنامه‌ریزی برای از کار انداختن کنترل شده این رصدخانه را آغاز کند. سخنگوی بنیاد ملی علوم آمریکا گفت: مهندسان هنوز علت خرابی اولیه کابل را پیدا نکرده‌اند. ظرف منعکس‌کننده گسترده رصدخانه و یک سازه 816تنی آویزان 137متری در بالای آن، واقع در جنگل‌های مرطوب Arecibo در پورتوریکو، توسط دانشمندان و ستاره‌شناسان در سراسر جهان برای ده‌‌ها سال تجزیه و تحلیل سیارات دوردست، یافتن سیارک‌های خطرناک و شکار اثرات زندگی فرازمینی مورد استفاده قرار گرفته است. این تلسکوپ در شناسایی سیارک نزدیک زمین Bennu در سال 1999نقش مهمی داشته است که زمینه را برای ناسا فراهم کرد تا یک کاوشگر رباتیک را به آنجا بفرستد و نخستین نمونه خاک این سیارک را جمع‌آوری کرده و سرانجام پس از حدود 2دهه دوباره آن را برگرداند.
هفته گذشته در گزارشی به دانشگاه نتیجه‌گیری شد که «اگر یکی از کابل‌های اصلی خراب شود، سقوطی فاجعه‌آمیز اتفاق خواهد افتاد و به‌دنبال آن کل ساختار رصدخانه از بین خواهد رفت. با توجه به نگرانی‌های ایمنی که به‌وجود آمده است، این شرکت تلاش برای تعمیر رصدخانه را رد کرده و تخریب کنترل شده آن را توصیه می‌کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید