• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 آذر 1399
کد مطلب : 116454
+
-

تره‌ بار/ نگران کمبود میوه و تره‌بار در دوران قرنطینه نباشید

موج سوم و به اعتقاد برخی کارشناسان موج چهارم کرونا و افزایش نگران‌کننده آمار مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری در یک‌ماه اخیر، بسیاری از شهرها و استان‌های کشور از جمله شهر تهران را به رنگ قرمز هشدار و حتی رنگ سیاه بحران درآورد تا پس از هفته‌ها کش و قوس میان کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و مسئولان کشوری، سرانجام مسئولان به تعطیلی دوهفته‌ای تهران و ممنوعیت فعالیت مشاغل غیرضروری رضایت دهند.
در این مدت درکنار تعطیلی گسترده مشاغل غیراز گروه یک، برای تردد شهروندان در سطح شهر و کشور نیز محدودیت‌هایی لحاظ شده است و این نگرانی وجود دارد که تامین مایحتاج ضروری مردم در این مدت با مشکلی مواجه نشود. براساس اعلام استانداری و با توجه به طبقه بندی مشاغل ضروری و غیرضروری، میوه فروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های عرضه‌کننده مواد پروتئینی شامل گوشت و مرغ و البته میادین میوه و تره‌بار در مدت دو هفته قرنطینه بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعال خواهند بود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: با توجه به اینکه فروشندگان میوه و تره‌بار جزو مشاغل گروه یک هستند و محدودیتی برای فعالیت آنها در دوره جدید قرنطینه ایجاد نشده است، تمهیدات لازم برای تامین اقلام مورد نیاز مردم به‌ویژه اقلام پرتقاضا اندیشیده شده و در هیچ‌یک از اقلام میوه و تره‌بار مشکلی از لحاظ تامین وجود ندارد. اسدالله کارگر اضافه کرد: از آنجا که طی دو سال گذشته هیچ مشکلی شامل تگرگ زدگی یا آفت و غیره در زمینه میوه و تره‌بار رخ نداده و خوشبختانه این دو سال، سال‌های «آوری» بوده، هیچ مشکلی جز نوسانات مربوط به جابه جایی فصول در کار نبوده و تامین تمامی اقلام اعم از انواع میوه و سبزی و صیفی، بدون مشکل خاصی انجام شده است.
وی همچنین از کاهش قیمت گوجه تا نیمه آذرماه خبر داد و افزود: افزایش بیش از حد قیمت گوجه و پیاز در یکی دو‌ماه اخیر بخشی ناشی از تغییرات فصلی و بخشی به‌دلیل صادرات بود که با تولید و برداشت انبوه در جنوب کشور تا 15روز دیگر قیمت گوجه در بازار متعادل خواهد شد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران، مشکل گرانی پیاز و سیب زمینی را علاوه بر هزینه‌های انبارداری تولیدات، بیشتر ناشی از صادرات دانست و افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم که به هیچ عنوان مخالفتی با صادرات نداریم اما پیش از آن باید جامعه خودمان تامین شود و برای این کار لازم است مسئولان جهادکشاورزی بازار را تنظیم کنند و پس از آن  برای صادرات محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی شود.
کارگر، ساعت کار میدان بزرگ میوه و تره‌بار تهران را تا ساعت 20اعلام کرد و از مردم خواست خرید خود را با توجه به ساعات کاری میادین در ساعات ابتدایی و میانی روز انجام دهند و با توجه به محدودیت‌های رفت‌وآمد پس از ساعت 9شب، خرید را به ساعات پایانی روز موکول نکنند تا برای تردد شاغلان در میادین مشکلی ایجاد نشود.
در اطلاعیه جدید استانداری در زمینه محدودیت‌های جدید دو هفته‌ای تردد اتومبیل‌ها در سطح شهر از ساعت 9شب تا 4صبح ممنوع اعلام شده و جز مشاغل خاصی مثل بخش‌های درمانی و رانندگان شرکت‌های خدمات مسافربری حضوری و آنلاین دیگر اتومبیل‌ها اجازه تردد ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران این محدودیت تردد را برای بخشی از فعالان این صنف مشکل ساز دانست و افزود: بخشی از اعضای اتحادیه میوه و تره‌بار برای اینکه اقلام مورد نیاز مردم و میادین سطح شهر را بموقع تامین کنند ناچار به تردد در ساعات بین 21تا 4صبح هستند که با توجه به محدودیت‌های جدید برای ساعات رفت‌وآمد، درکار این بخش از اعضا که حدود 65درصد اعضا را تشکیل می‌دهند، اختلال ایجاد می‌شود. کارگر ادامه داد: با توجه به اینکه در اطلاعیه استانداری تبصره و توضیحی برای چگونگی تردد اعضای اتحادیه نیامده و از آنجایی که حجم بار جابه جایی اجازه تردد در ساعات دیگر را نمی‌دهد، برای رفع این مشکل با اتاق اصناف نامه نگاری کردیم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود تا در تامین اقلام مورد نیاز مردم خللی ایجاد نشود.

ادامه فعالیت غرفه‌های غیر تره‌بار در میادین
در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران در کنار غرفه‌های فروش میوه و تره‌بار، غرفه‌های دیگری نیز فعالیت دارند که براساس اعلام روابط عمومی میادین میوه و تره‌بار شهر تهران، در مدت تعطیلات اخیر تمامی این غرفه‌ها نیز دایر هستند و به فعالیت خود ادامه خواهند داد. براساس اعلام کارشناس روابط عمومی میادین تره بار تهران به همشهری، با توجه به تعطیلی اصنافی مثل فروشندگان لوازم خانگی، لباس فروشی‌ها، پلاستیک فروشی‌ها و غیره در سطح شهر تهران، غرفه‌های ارائه‌کننده این کالاها و خدمات در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران همچنان دایر هستند و با توجه به اینکه این غرفه‌ها دارای مجوز از سازمان میادین شهرداری هستند و نه اصناف اختصاصی، مردم می‌توانند در این مدت از خدمات آنها استفاده کنند.

افزایش 200درصدی فعالیت آنلاین خرده فروشی ها
سفارش آنلاین کالا و خدمات در دوران قرنطینه بهترین گزینه است. کووید-19را بدون هیچ اغراقی باید مهم‌ترین عامل در افزایش جهش گونه ارائه و استفاده از خدمات خرید و فروش آنلاین در بخش خرده‌فروشی‌ها دانست. محدودیت تردد از ابتدای شیوع کرونا در کشور بسیاری از سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و حتی قصابی‌ها را به حضور و فعالیت آنلاین وادار کرد و استقبال بسیار گسترده از سوی مردم را نیز به همراه داشت. اعمال مجدد محدودیت در رفت‌وآمد شهروندان و توصیه مردم به ماندن در خانه در 2 هفته آینده قطعا استفاده از خدمات آنلاین را دوباره افزایش خواهد داد. به گفته دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای آنلاین در 4‌ماه اسفند 98تا خرداد99 فعالیت خرده‌فروشی‌ها شامل سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها در فضای مجازی 120درصد افزایش داشت. رضا الفت نسب در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه پس از کاهش محدودیت‌ها در تابستان این روند رو به رشد همچنان ادامه یافت، افزود: از خرداد‌ماه تا امروز گرچه در نرخ رشد شاهد اندکی کاهش نسبت به 3‌ماه ابتدای سال بوده‌ایم اما در همین مدت چیزی در حدود 100درصد به فعالیت‌های آنلاین خرده‌فروشی‌ها افزوده شده و می‌توان گفت به‌طور میانگین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون فعالیت آنلاین خرده‌فروشی‌ها بین 150تا200درصد افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید