• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 آذر 1399
کد مطلب : 116444
+
-

کری بخوان، فالوور جمع کن

خیلی از چهره‌های ورزشی در توییتر نیستند؛ بیشتر ورزشی‌های توییتر یا لژیونرهای فوتبال هستند یا بازیکنان پرسپولیس که آنها هم فالوور چندانی ندارند

کری بخوان، فالوور جمع کن


لیلی خرسند ـ روزنامه‌نگار


توییتر فضای مورد علاقه چهره‌های ورزشی ایران نیست. برخلاف اینستاگرام، ورزشی‌ها خیلی نتوانسته‌اند در توییتر خودی نشان بدهند. شاید بشود گفت تعداد چهره‌های ورزشی‌ای که از این فضا برای ارتباط با مخاطبان استفاده می‌کنند به50نفر هم نمی‌رسد. بیشتر آنهایی هم که در توییتر هستند، خیلی فعال نیستند و در جذب فالوور موفق نبوده‌اند. حسین ماهینی با بیش از 137هزار فالوور فعال‌ترین چهره ورزشی ایران در این فضاست.
ورزشی‌ها اینستاگرام را بیشتر از توییتر پسندیده‌اند، شاید دلیل اصلی این انتخاب، حضور هوادارانشان در اینستاگرام است. دسترسی به اینستاگرام راحت است و نیازی به فیلترشکن ندارد؛ هم چهره‌ها راحت می‌توانند از این فضا استفاده کنند و هم هوادارانشان. اینستاگرام محدودیت‌های توییتر را هم ندارد، هر اطلاعیه و بیانیه‌ای هر قدر هم بلند باشد، در اینستاگرام قابل انتشار است، به‌نظر می‌رسد استوری‌ها و لایوها هم برای ایرانی‌ها جذاب‌تر از پست و متن است.
در بین چهره‌های ورزشی ایران، فوتبالی‌ها بیشتر از ورزشکاران دیگر رشته‌ها از توییتر استفاده می‌کنند. بیشتر این فوتبالی‌ها هم لژیونر هستند. رضا قوچان‌نژاد با بیش از 71هزار فالوور بعد از ماهینی بیشترین مخاطب را دارد. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، اشکان دژاگه، رامین رضاییان، مهدی طارمی، مرتضی پورعلی‌گنجی، فرشاد احمدزاده و علی علیپور همگی توییتر دارند. اگر فوتبالی‌های توییتر را هم بخواهیم به آبی و قرمز دسته‌بندی کنیم، پرسپولیسی‌های این فضا بیشتر از استقلالی‌ها هستند. از استقلالی‌ها وریا غفوری، امیرحسین صادقی و مهدی قائدی توییتر دارند. وریا با پست‌های غیرورزشی‌اش فالوور جذب کرده و بیش از 31هزار فالوور دارد و صادقی هم نزدیک به 4600اما قائدی هنوز 10هزارتایی هم نشده. ماهینی از وقتی در باشگاه پرسپولیس بود، توییتر داشت و بیشتر فالوورهای او پرسپولیسی هستند. او هنوز هم برای اینکه مخاطب‌هایش را حفظ کند، پست‌های پرسپولیسی می‌گذارد. کمال کامیابی‌نیا از توییتری‌های پرسپولیس است. شجاع خلیل‌زاده، بازیکن سابق پرسپولیس هم یکی از فعالان است و نزدیک 33هزارفالوور دارد. محمد انصاری و مهدی ترابی هم هر کدام نزدیک 5هزار فالوور دارند. محسن خلیلی و مهدی مهدوی‌کیا، پیشکسوتان پرسپولیس در توییتر هستند. درحالی‌که تعداد فالوورهای بازیکنان ایرانی در توییتر به 50هزار نمی‌رسد، کریستیانو رونالدو با 89میلیون فالوور یکی از فعال‌ترین چهره‌های ورزشی حاضر در این فضاست. البته رقیب خیلی عقب‌تر از اوست. مسی فقط 583هزار فالوور دارد. از بین ورزشی‌ها ایران توییتر فقط به صفحه‌های ماهینی، آزمون و قوچان‌نژاد، تیک آبی داده. آنها فعال‌تر از بقیه هستند و صفحه‌شان مورد تأیید. در بین چهره‌های غیرفوتبالی سعید برخواه، دروازه‌بان سابق تیم ملی هندبال که در لالیگا بازی می‌کند، توییتر دارد اما فقط 23نفر او را فالوو می‌کنند.
برخلاف ورزشکاران ایرانی، خارجی‌ها برای ارتباط با مخاطبان از توییتر بیشتر استفاده می‌کنند. نه‌تنها بازیکنان و ورزشکاران که خود باشگاه‌ها هم توییتر را یکی از اصلی‌‌ترین و مؤثرترین رسانه‌ها و راه ارتباطی می‌دانند. این اتفاق را می‌شود در باشگاه‌های عربی حوزه خلیج‌فارس هم دید. خیلی از باشگاه‌های عربی با اینکه سایت ندارند اما در توییتر فعال هستند و از این طریق اطلاع‌رسانی می‌کنند. در بین باشگاه‌های ایرانی سه اکانت به‌نام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است. اکانتی که ادعا می‌کند اکانت رسمی پرسپولیس است، نزدیک به 56هزار فالوور دارد اما اکانتی با نام پرسپولیس تهران، قدیمی‌تر است و مخاطب بیشتری هم دارد؛ 83هزار فالوور. اکانتی هم که به‌نام باشگاه استقلال فعال است 49هزار فالوور دارد. اکانت‌هایی هم به‌نام باشگاه‌های سایپا، ذوب‌آهن، ملوان، فولادخوزستان، استقلال اهواز، نفت تهران، تراکتورسازی تبریز و پدیده مشهد در توییتر فعالیت دارند اما بیشتر این اکانت‌ها کمتر از هزار فالوور دارند. شاهین‌بوشهر و آلومینیوم اراک هم باشگاه‌هایی هستند که در توییتر اکانت داشتند اما اکانت‌هایشان غیرفعال شده است.
ورزشی‌هایی که در فضای مجازی هستند، فقط یک راه برای جذب مخاطب می‌شناسند، اینکه از استقلال و پرسپولیس بنویسند، کری بخوانند و هواداران دو تیم زیر پست‌های آنها با هم دعوا کنند. امیرحسین صادقی جز کری برای پرسپولیسی‌ها کار دیگری در توییتر نمی‌کند؛«چهل سال به یه دربی می‌نازیدن چون جام نداشتن. حالا «چهار» ساله جام گرفتن ولی باز هم خوشحالیشون اینه که عدد رقیب رو تصاحب کردن. یه جور درگیر ما هستن که فکر کنم اگه قهرمان آسیا هم بشن(!) باز بگن اصل اون تیمه که اسمش استقلاله ماییم.» فقط چند کامنت زیر پست اوست که بدون شرمساری می‌شود خواند؛« بابا شما خودتون استقلال را گردن نمی‌گیرید میگین ما تاجیم!!!»، «مرحوم صادقی هستند، منتقد آپارتمان داوری»، «ببخشید من از شما معذرت می‌خوام. این ملت نمیدونن استقلال کبیر متخصص آسیا بخاطر قهرمانی در 4جانبه امجدیه 4شده نمادش. فکر میکنن شما به 1-5دربی پشت سر هم که بردید می‌نازید.» قائدی هم همین رویه را پیش گرفته: ««ای‌ای ای اوف اوف اوف 4+6= 10» این آخرین پست اوست که بعد از برد استقلال مقابل پرسپولیس در جام حذفی گذاشته. قائدی هم با اینکه فالوور کم دارد اما طوری پست می‌گذارد که قرمزها را جری کند. کامنت‌های زیر پست‌های او هم قابل انتشار نیست. اما وریا متفاوت از همه است. از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گفته و کامنت‌ها هم درباره این مشکلات است. ماهینی با اینکه دیگر پرسپولیسی نیست اما بیشتر پست‌هایش پرسپولیسی است. با این حال خیلی اهل کری نیست و در کامنت‌هایش فحشی دیده نمی‌شود، شاید هم خودش پاکسازی می‌کند. ماهینی بیشتر سعی می‌کند با مخاطبان ارتباط بگیرد، حتی با گفتن یک صبح بخیر. زیر کامنت‌های پرسپولیسی‌ها بیشتر تعریف و تمجید است البته تا زمانی که شجاع در این تیم بود، بیشتری‌ها برایش کامنت می‌گذاشتند که کمتر خطا کند یا اینکه مواظب باشد در خیابان زیر پای کسی تکل نرود. در کل به‌نظر می‌رسد آنها ترجیح داده‌اند، خیلی جنجالی نباشند. لژیونرها هم بیشتر از فعالیت‌هایشان می‌نویسند یا مثل مهدی طارمی دل نوشته می‌گذارند. واکنش‌ها هم به آنها متفاوت است، طارمی را دست می‌اندازند و سردار آزمون را به فحش می‌کشند.
یکی از جنجالی‌ترین اکانت‌های ورزشی در توییتر مربوط به باشگاه شاهین بوشهر بود. شاهینی‌ها خودشان را پرسپولیسی می‌دانند و به‌خاطر همین اصلی‌ترین کار این اکانت، کری خواندن برای پرسپولیسی‌ها بود. این اکانت بعد از هر بازی استقلال یا حتی حین بازی، توییت‌هایی را علیه استقلال می‌گذاشت و هواداران این تیم را شاکی می‌کند. فعلا این اکانت غیرفعال است. اکانت باشگاه آلومینیوم اراک هم یک مدت خوب دیده شد. آن هم فقط به‌خاطر اینکه شوخی بامزه با استقلال کرده بود. در شروع فصل، جدول لیگ برتر به‌ترتیب حروف الفبا چیده می‌شود و استقلال همیشه درصدر بود. آلومینیوم بعد از لیگ برتری شدن به خاطر‌ «آ»ی با کلاهی که اول اسمش دارد، جای استقلال را در هفته اول گرفت. این اکانت توییت زده بود که «تنها دستاورد این سال‌های استقلال را ازشان گرفتیم». این اکانت با این توئیت دیده شد، ولی فعلا غیرفعال است.

می‌خواهی دیده شوی، بازیکن ایرانی بخر
ورزشی‌ها چون در توییتر فعال نیستند، تصمیماتی هم که می‌گیرند کمتر با واکنش مخاطبان همراه می‌شود. وقتی شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس جدا شد و بوسه جنجالی را به پیراهن تیم جدیدش - الریان - قطر زد،خیلی از فالوورهایش را در اینستاگرام از دست داد. انتقاد از این کار او، به فحاشی کشیده شد و شجاع به اجبار کامنت‌های چند پست آخرش را بست، هرچند فالوورهایش در پست‌های قبلی هرچه را که می‌خواستند به او بگویند، گفتند. اما در صفحه توییتر شجاع خیلی اتفاق خاصی نیفتاد. او چندماهی است که در توییتر فعال نیست و چند نفری در پست‌های قبلی او به این حرکتش ایراد گرفتند و آن هم مودبانه.
باشگاه‌های اروپایی بعد از خریدهای جدیدشان با انتشار ویدئویی از بازیکن آنها را به مخاطبان معرفی می‌کنند. باشگاه‌ها با این کار بازیکن جدید را معرفی می‌کنند اما اگر بازیکن ایرانی باشد، هدف دیگری هم مدنظر است؛ بالا بردن تعداد فالوورها. اروپایی هم چون بیشتر در توییتر فعال هستند، کاربران ایرانی هم بیشتر مجبورند در این فضا حضور پیدا کنند. در این چند ساله هر بازیکن ایرانی که به باشگاه اروپایی رفته، ایرانی‌ها به صفحه‌های اینستاگرام و توییتر باشگاه هجوم برده‌اند و فالوورهای آنها را افزایش داده‌اند. این اتفاق بعد از رفتن علیرضا جهانبخش از آلکمار به برایتون افتاد. تعداد کامنت‌ها و لایک‌هایی که صفحه‌های باشگاه در فضای مجازی می‌گیرد بستگی به این دارد که سرمربی چقدر به جهانبخش بازی بدهد. ایرانی‌ها مدعی‌اند که بعد از حضور جهانبخش در برایتون صفحه این باشگاه در توییتر و اینستاگرام دیده شده است. بعد از رفتن مهدی طارمی به پورتو هم تعداد زیادی از کاربران ایرانی فالوور صفحه توییتر پورتو شدند. با حضور مربیان خارجی در ایران، صفحه‌های آنها در فضای مجازی هم بیشتر دیده می‌شود. استراماچونی بعد از اینکه به استقلال آمد، فالوورهایش در توییتر افزایش پیدا کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید