• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 آذر 1399
کد مطلب : 116410
+
-

ترافیک و شلوغی دائمی خیابان دکتر قریب امان ساکنان را بریده است

متهم اصلی؛ پارک دوبل!

متهم اصلی؛ پارک دوبل!

معصومه حق‌جو

اگر گذرتان به خیابان دکتر قریب افتاده باشد، حتماً ترافیک ناشی از پارک دوبل و بی‌ملاحظه رانندگان را دیده‌اید. ملاقات‌کنندگان بیماران بستری در ۲ بیمارستان این خیابان، تا قبل از شیوع کرونا، ماشین خود را دوبل یا به اصطلاح من‌درآوردی خودمان سوبل، مقابل بیمارستان امام خمینی(ره) یا مرکز طبی کودکان یا در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف پارک می‌کردند. با شیوع کرونا و ممنوع شدن ملاقات بیماران، اهالی تصور می‌کردند از ترافیک‌های خسته‌کننده خیابان دکتر قریب خلاص شده‌اند، اما با توجه به اینکه بیمارستان امام خمینی(ره) یکی از بیمارستان‌هایی است که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کند، همچنان این مشکل به قوت خود باقی است. نکته دیگر این است که همراهان بیمارانی که از شهرستان مراجعه می‌کنند، ترجیح می‌دهند ماشین خود را نزدیک جایی که چادر زده‌اند پارک کنند.

ابراهیم موسوی که صاحب یک بقالی است از پارک دوبل ماشین‌ها در خیابان قریب گلایه دارد. او می‌گوید: اکثر مغازه‌داران این خیابان از پارک دوبل در حاشیه خیابان کلافه شده‌اند. بارها این مسئله را به گوش شورایاری و شهرداری رسانده‌ایم، ولی هنوز اقدامی نشده است. در اکثر مواقع، پارک بدون ملاحظه روبه‌روی مغازه‌ها باعث شده تا ماشین پخش بار نتواند اجناس را تخلیه کند.
موسوی ادامه می‌دهد: بارها از راننده‌ها خواسته‌ام مقابل مغازه پارک نکنند. برخی راننده‌ها بعد از عذرخواهی، ماشین را جابه‌جا می‌کنند، ولی افرادی هم هستند که معمولاً با گفتن اینکه فقط چند دقیقه توقف دارند، تا یکی‌ـ دو ساعت برای جابه‌جا کردن ماشین پیدایشان نمی‌شود.

 بازار تره‌بار و نقره‌داغ شدن رانندگان
بانوی میانسالی که در خیابان حجت سکونت دارد، می‌گوید: شلوغی خیابان قریب و خیابان‌های اطراف و ازدحام خودروها مخصوصاً در این ایام که با شیوع کرونا و مراجعه بیماران شلوغ‌تر هم شده، امانم را بریده است. اعظم نجاتی ادامه می‌دهد: همسرم به علت بیماری نیاز به آرامش دارد. در حال حاضر با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی، توانایی مالی برای عوض کردن منزلمان را نداریم و نمی‌توانیم نقل مکان کنیم. صدای بوق ماشین‌ها و تنشی که اکثر اوقات بین رانندگان بابت پارک ماشین ایجاد می‌شود، عامل مهمی در سلب آرامش اهالی است. نجاتی می‌گوید: مشکل دیگر این است که وقتی برای خرید به بازار میوه‌وتره‌بار دکتر قریب مراجعه می‌کنیم جای پارک مناسب وجود ندارد. تا به حال همسرم چندین بار بعد از پارک ماشینش جریمه شده. این در حالی است که هیچ تابلو پارک ممنوعی هم در محل نصب نشده بود.
به گفته این شهروند، اکثراً روزهای یکشنبه و چهارشنبه ماشین‌های پارک‌شده در اطراف بازار میوه و تره‌بار جریمه می‌شوند بدون اینکه دلیلی برای این کار وجود داشته باشد.

مهشید رجایی/ ساکن محله

 چادر زدن در جوار ماشین
مهشید رجایی هم از برپایی چادر توسط همراهان بیمار در پیاده‌روهای اطراف به شدت ناراضی است: «افرادی که از شهرستان برای مداوای بیمار خود مراجعه می‌کنند، اغلب به دلیل ناتوانی مالی برای گرفتن اتاق در هتل یا اجاره مکان مناسب دچار مشکل می‌شوند.»
این هم‌محله‌ای می‌گوید: «معمولاً این افراد ماشین خود را در خیابان‌های اطراف بیمارستان می‌گذارند و چادرشان را هم در پیاده‌رو و نزدیک ماشین برپا می‌کنند. این کار، علاوه بر اینکه جلوه نازیبایی به این خیابان می‌دهد، در تردد اهالی هم مشکل ایجاد کرده است.»

 دبیر شورایاری چه می‌گوید
جانشین دبیر شورایاری محله جمالزاده هم ازدحام و ترافیک خیابان دکتر قریب را تأیید می‌کند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «از چمران که وارد جمالزاده می‌شویم خیابانی وجود دارد که به سمت بیمارستان امام خمینی(ره) می‌رود. اگر این خیابان را ادامه بدهند تا به فاطمی غربی متصل شود، مشکل ترافیک خیابان قریب برطرف خواهد شد.» به گفته غلامرضا تنها، کسانی که با بیمارستان هم‌کاری ندارند، مجبورند از بلوار کشاورز دور بزنند یا از کوچه‌های فرعی به سمت فاطمی برگردند. همین وضع باعث ایجاد ترافیک سنگین در خیابان قریب به سمت آزادی شده است. هر ماشینی از چمران وارد خیابان فاطمی غربی می‌شود و بخواهد به سمت فاطمی شرقی برود باید از خیابان باقرخان و سمت بیمارستان امام خمینی(ره) عبور کند که باعث ترافیک می‌شود.
او با بیان اینکه شهرداری گفته‌های اهالی را قبول دارد، ولی هنوز اقدامی نشده است، ادامه می‌دهد: «قرار بود مقابل مرکز طبی کودکان و بیمارستان امام خمینی(ره) تابلو توقف ممنوع نصب شود تا ماشین‌ها پارک نکنند.» جانشین دبیر شورایاری محله جمالزاده ادامه می‌دهد: «شهروندان دیگر هم که برای انجام امور غیربیمارستانی وارد خیابان دکتر قریب می‌شوند، مجبورند ماشین خود را دوپشته و حتی سه‌پشته پارک کنند. همین مسئله باعث می‌شود تردد سایر ماشین‌ها سخت شود.» تنها با بیان اینکه قرار شده تابلو پارک ممنوع در نقاط لازم نصب شود، می‌گوید: «آمبولانس و ماشین امداد بارها در حالی که بیمار بدحال حمل می‌کرده‌اند، در این مسیر گرفتار شده‌اند. رئیس بیمارستان طبی کودکان هم در جلسه‌ای این موضوع را تأیید کرد.» او ادامه می‌دهد: «حدود یک سال است از طرف شورایاری نامه‌ای به شهردار منطقه ۶ و شهردار ناحیه داده‌ایم. در شورای‌شهر هم که جلسه داشتیم این مشکل عنوان و تأیید شد، ولی تاکنون اقدامی انجام نشده است.» اگر پارکینگ مکانیزه در محدوده این بیمارستان‌ها جانمایی شود، علاوه بر درآمدزایی برای شهرداری، از ازدحام و سردرگمی راننده‌ها و پارک دوبل جلوگیری خواهد شد.

 چادر سفری چرا؟ همراه‌سرا هست
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۶ درباره چادرهایی که همراهان بیماران برپا می‌کنند، توضیح می‌دهد: «گاهی همراهان بیمار در پیاده‌روهای یکی از این ۲ بیمارستان چادر می‌زنند. این در حالی است که همراه‌سرای جوادالائمه(ع) در نزدیکی این بیمارستان‌ها واقع شده و این افراد را اسکان می‌هد.» حبیب‌الله غفوری ادامه می‌دهد: «به علت شیوع کرونا، استقبال هموطنان از مراکز اقامتی کم شده است. به همین دلیل، بعضی از همراهان بیمار به همراه‌سرای جوادالائمه مراجعه نمی‌کنند. برخی دیگر هم بعد از ساعت اداری به تهران می‌رسند که مددکاری تعطیل است.» غفوری می‌گوید: «برای حل این مشکل مقرر شد افرادی که بعد از ساعت اداری به تهران می‌رسند هم با گرفتن معرفی‌نامه از اورژانس بیمارستان در همراه‌سرا پذیرش شوند.»
به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶، همه حوزه‌ها در شهرداری در حال تلاش برای کاهش ترافیک این محدوده هستند. معاونت اجتماعی هم تلاش می‌کند تا برپایی چادر را به حداقل برساند یا امکانی فراهم کند تا اصلاً چادری برپا نشود.


محمد عندلیب/ معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه 6

 راه کاهش ترافیک در دست بررسی است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶ می‌گوید: «درخواست‌هایی از جانب مرکز طبی کودکان و بیمارستان امام خمینی(ره) وجود داشت که آنجا که با ضوابط و مقررات مغایرت نداشت، انجام شد.» محمد عندلیب ادامه می‌دهد: «پاکسازی جلو درب ورودی مرکز طبی کودکان و جلوگیری از پارک ماشین یکی از این درخواست‌ها بود. با نصب تابلو و موانع ارتجاعی تا حدودی توانستیم به این نیاز پاسخ دهیم.»
او با بیان اینکه راه‌های کاهش ترافیک توسط مشاور در دست بررسی است، می‌گوید: «در حال حاضر پلیس راهور در این محدوده حضور دارد و با متخلفان برخورد و اعمال قانون می‌کند. امکانات ما فقط در حد استقرار یک پلیس راهور است و امکان حضور نیروی بیشتر وجود ندارد.»
به گفته معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری منطقه ۶، معمولاً ماشین‌های عبوری در این خیابان پارک می‌کنند و ثابت نیستند، بنابراین اعمال قانون شاید بازدارندگی مطلوب را به همراه نداشته باشد. عندلیب بیان می‌کند: «مشاور در حال بررسی است و بعد از به نتیجه رسیدن و تکمیل مطالعات برای اجرای مصوبات اقدام می‌کنیم. نمی‌توان دفعتا در مورد مسئله‌ای به این مهمی تصمیم گرفته شود. باید مطالعه ترافیکی ضمیمه کار باشد تا بتوان راهکار را به‌صورت اصولی اجرا کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید