• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 1 آذر 1399
کد مطلب : 116334
+
-

بورس/ اقدام سازمان بورس برای توسعه برنامه بازارگردانی

همزمان با رشد دوباره شاخص‌های بازار سهام، سازمان بورس به اقدامات خود برای افزایش شفافیت در بازار سرمایه شتاب بخشید. طبق آماری که مسئولان حقوقی نهاد ناظر بازار سرمایه ارائه داده‌اند تعداد مدیرانی که تاکنون به‌دلیل اجرا نکردن مقررات بازارگردانی متخلف شناخته شده‌اند به ۱۵۷نفر رسیده است.
به‌گزارش همشهری، بیستم شهریور امسال شورای بورس آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌ها لازم‌الاجرا می‌شود. طبق این آیین‌نامه سهامداران عمده به انجام عملیات بازارگردانی سهام موظف شده‌اند. در این آیین‌نامه، که با هدف حفظ ثبات بازار و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تدوین شده، ناشران و سهامداران بزرگ را به بازارگردانی سهام ملزم می‌کند و نهاد‌های مالی یا سهامداران بزرگ و اشخاص حقوقی فعال بورس را در بازار سرمایه فعال‌تر می‌کند. با گذشت چند ‌ماه از تصویب این آیین‌نامه و الزاماتی که سازمان بورس برای انجام عملیات بازارگردانی تعیین کرده، مدیران برخی شرکت‌ها به اجرای عملیات بازارگردانی تن نداده‌اند. بر همین اساس سازمان بورس در سلسله اقداماتی اجرایی بررسی پرونده‌های تخلفاتی مدیرانی که قواعد بازارگردانی سهام را اجرا نکرده‌اند سرعت بخشیده است.

شفاف‌سازی‌ سازمان بورس
سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس با استناد به گزارش معاونت حقوقی این سازمان به همشهری گفت: در ‌ادامه رسیدگی به پرونده‌های تخلفاتی مربوط به بازارگردانی و بازار‌سازی‌ به پرونده 4ناشر رسیدگی شد که هر 4شرکت در مرحله رسیدگی بدوی متخلف شناخته شدند و در نتیجه ۲۱نفر از مدیران به‌دلیل تمرد از اجرا یا اجرای ناقص مقررات از تصدی سمت مدیریت در همه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام به‌مدت ۶‌ماه سلب صلاحیت شدند به‌علاوه شخص حقیقی مدیران به جریمه نقدی نیز محکوم شدند. او افزود: در ضمن شرکت‌های - شخص حقوقی - ناشر نیز به اخطار کتبی محکوم شدند که این محکومیت برای شرکت دارای آثار حقوقی خواهد بود. او ادامه داد: بدین‌ترتیب تعداد مدیرانی که به‌دلیل عدم‌اجرای مقررات بازارگردانی تاکنون متخلف شناخته شده‌اند به ۱۵۷نفر رسید و ۳۱ناشر (شخص حقوقی) نیز تاکنون اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید