• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116236
+
-

کهنه‌های بهتر از نو

جذابیت برنامه‌های تکراری تلویزیون در 2هفته قرنطینه بیشتر از برنامه‌های جدید آن است


یاور یگانه ـ روزنامه‌نگار

در روزهای پایانی سال گذشته که اعمال محدودیت‌های کرونایی با عید نوروز مصادف شده بود، فیلمی از جلسه هیأت دولت منتشر شد که در آن عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، خطاب به حسن روحانی چنین می‌گفت: «صداوسیماست که امروز دارد جامعه را اداره می‌کند؛ افکار عمومی را، آرامش را، امنیت را. صبح تا شب داریم با این فتنه‌گری‌های فضای مجازی و ماهواره‌ها می‌جنگیم؛ خنثی می‌کنیم اینها را. هر اتفاقی می‌افتد بلافاصله چابک ما توی گود هستیم. با تمام قوا صداوسیما از لحظه اول، روز بعد از انتخابات، برای کرونا و همراه ستاد کرونا پای کار بوده و واقعا داریم افکار عمومی را اداره می‌کنیم. واقعا کنداکتور چیده‌ایم با چه زحمتی از صبح تا شب.» رئیس‌جمهوری که از این صحبت‌های رئیس سازمان صداوسیما به‌شدت تعجب کرده بود، از وی خواست، در 2هفته عید، رسانه ملی برنامه‌های شاد پخش کند که مردم در خانه‌ها بمانند و صداوسیما سعی کند نشاط جامعه را بالا ببرد. حالا، بار دیگر، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تنها راه قطع زنجیره کرونا، ماندن در خانه است. اما آیا برنامه‌هایی که صداوسیما برای این دوهفته تدارک دیده می‌تواند مردم را در خانه نگه دارد یا آنها را از رفتن سراغ فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای منصرف کند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، فهرست برنامه‌های این 2هفته را مرور می‌کنیم.

شبکه یک؛ با تک‌خال فرمول یک

چندسالی است که تلویزیون بخش عمده‌ای از آنتنش را به مسابقه‌های جورواجور اختصاص داده است، اما این مسابقه‌ها هرگز نتوانسته‌اند در عصر اینترنت و وفور رسانه‌های آنلاین، ذره‌ای از موفقیت «مسابقه هفته» را که در دهه70 با اجرای مرحوم منوچهر نوذری از تلویزیون پخش می‌شد تکرار کنند. هرچند شکی نیست بخشی از موفقیت مسابقه هفته به دسترسی نداشتن مردم به برنامه‌های سرگرم‌کننده دیگر بازمی‌گشت، اما تسلط و حاضرجوابی مرحوم نوذری یکی از علل اصلی جذابیت این برنامه بود. اما این روزها اغلب مجریان مسابقه‌های تلویزیونی تبحر و اطلاعات عمومی مرحوم نوذری را ندارند و از سوی دیگر، سطح سؤالات و مراحل مسابقه‌های مختلف و دانش و سواد شرکت‌کنندگان هم چنگی به دل نمی‌زند. با وجود این، مطابق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، شبکه یک مسابقه «ایران» را با اجرای سعید شیخ‌زاده چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه بعد از خبر ساعت19 به روی آنتن می‌برد. مسابقه «دستپخت» هم شنبه و دوشنبه بعد از خبر ساعت19 پخش می‌شود.
در زمینه سریال هم، پخش سریال‌های تکراری در ساعت‌های کم‌بیننده تلویزیون اولویت اصلی این شبکه است. سریال «زیرخاکی»، بعد از اتمام سریال «نون‌خ» که هم‌اکنون روی آنتن است، ساعت18 پخش می‌شود و بازپخش آن هم ساعت9:30 روز بعد خواهد بود. در ساعت پربیننده هم این شبکه برگ بهتری از سریال «خانه امن» که هم‌اکنون هر شب ساعت22:15 پخش می‌شود، برای روکردن ندارد. احتمالا مهم‌ترین برنامه شبکه یک برنامه گفت‌وگومحور «فرمول یک» است که به گفته فضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک، دیگر برنامه روتین روزانه نیست بلکه قرار است برنامه‌ای شبانگاهی باشد و این برنامه با ساختار جدید، در عین گفت‌وگومحور بودن، فضای شاد، مفرح و آرامش‌بخشی را به همراه خواهد داشت. این برنامه با اجرای علی ضیاء از دهم آذر در جدول پخش شبکه یک قرار می‎گیرد و روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته در ساعت23:15 پخش می‌شود.

شبکه2؛ معجزه کلاه قرمزی

به‌رغم اینکه تلویزیون شبکه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان دارد، اما شبکه2 جشنواره انیمیشن‌های خارجی را از شنبه تا چهارشنبه ساعت14:30 برای کودکان و نوجوانان پخش می‌کند. سریال‌ «بچه‌محل» هم که با حضور داریوش فرضیایی در نقش «عموپورنگ» در میان کودکان و خانوده‌ها با اقبال مواجه شده، هر روز ساعت19 روی آنتن می‌رود. سریال «از سرنوشت» هم که دارا حیایی، فرزند امین حیایی در آن حضور دارد، هر شب ساعت21:30 پخش می‌شود که بعید به نظر می‌رسد نظری را متوجه خودش کند. سریال ژاپنی «آسا» هم قرار است هرشب 30دقیقه بامداد از این شبکه پخش شود. برنامه شبانگاهی «دست در دست» با اجرای سلمان فرخنده 4شب در هفته (شنبه، یکشنبه، پنجشنبه و جمعه) ساعت23:30 به‌صورت زنده پخش می‌شود که احتمال اینکه آنقدر جذابیت داشته باشد که بتواند کسی را پای تلویزیون در خانه نگه دارد خیلی کم است. مسابقه «ایرانیش» هم، با اجرای پوریا پورسرخ که مدت‌هاست ستاره بختش در تلویزیون و سینما افول کرده، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت23:30 و پنجشنبه ساعت18 و جمعه ساعت17:30 پخش می‌شود تا شبکه2 در زمینه مسابقه دستش خالی نباشد. منتخب فصل‌های «مجموعه کلاه قرمزی» گزینه دیگری است که هرچند به‌دلیل پخش‌های مکرر دیگر جذابیت سابقش را ندارد، اما اگر کسی به این عروسک‌های بامزه علاقه‌مند باشد می‌تواند جمعه‌ها ساعت21:30 به تماشای آنها بنشیند.

شبکه3؛ لذت فوتبال در قرنطینه

فیلم‌های سینمایی هر روز ساعت15، سریال اکشن خارجی هانا هر شب ساعت19:30 و سریال ایرانی «شرم»، پس از اتمام پخش سریال «021»، هر شب ساعت20:45 برای بینندگان شبکه‌3 پخش می‌شود. مسابقه «زوجی نو» شنبه و یکشنبه ساعت22:30 و پنجشنبه و جمعه ساعت19:15 و مسابقه «سیم آخر» نیز پنجشنبه و جمعه‌ها ساعت22:30 به روی آنتن شبکه3 می‌رود. اما پخش مسابقات فوتبال خارجی و داخلی احتمالا پربیننده‌ترین برنامه‌های این شبکه خواهد بود. فعلا هم خبری از «ماه عسل» نیست.

شبکه4؛ تله‌تئاترها را از دست ندهید

پخش حدود 14فیلم سینمایی در ساعت14 از این شبکه برای 2هفته پیش‌رو درنظر گرفته شده است. سریال تخیلی «گمشده در فضا» هم قرار است ساعت 30دقیقه بامداد پخش شود و بازپخش آن ساعت18 خواهد بود. در این 2هفته، برنامه «شب‌های هنر» جای خود را به پخش «تله‌تئاتر» داده که روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه از ساعت23 به‌روی آنتن می‌رود و برای علاقه‌مندانش جذاب خواهد بود.

شبکه5؛ امید به جومونگی دیگر

برنامه «به خانه برمی‌گردیم» قرار است در ایام تعطیلی کرونایی به‌صورت ویژه به بخش‌های شاد و موسیقی اقوام اختصاص یابد اما واقعیت این است که تاریخ انقضای این برنامه مدت‌هاست که تمام‌شده ولی هنوز پخش می‌شود. فصل چهارم مسابقه «پنج‌ستاره» به‌زودی در جدول پخش این شبکه قرار می‌گیرد تا شبکه5 هم در رقابت با سایر شبکه‌ها بر سر پخش مسابقه عقب نیفتد. سریال کره‌ای «ایلجیمائه» قرار است هر شب ساعت23 از شبکه5 سیما پخش شود تا شاید جومونگی دیگر در تلویزیون جان بگیرد.

شبکه نمایش؛ فیلم رو فیلم 

شبکه نمایش که مدام فیلم‌های مختلف ایرانی و خارجی نشان می‌دهد و گاهی اگر میزان حذفیات فیلم‌هایش زیاد نباشد، می‌توان از آنها و برخی دوبله‌ها لذت برد. مرور آثار مت دیمون و رابرت ردفورد از برنامه‌های این شبکه در روزهای آتی است.

شبکه نسیم
شبکه نسیم منتخب «خندوانه» را هرشب ساعت21:30 و «دست‌فرمون» را چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت23 در روزهای قرنطینه به روی آنتن خود می‌برد. «کودک‌شو» شنبه تا سه‌شنبه ساعت23 و جمعه‌ها ساعت21:30 از این شبکه پخش می‌شود. اما سری جدید مجموعه پویانمایی «شکرستان» که ساعت22:30 پخش می‌شود، می‌تواند تماشایی از آب درآید. مسابقه «آب و آتش» هم در ساعت20:30 به‌روی آنتن می‌رود.


 مکث
برنامه‌های شبکه‌های دیگر در یک نگاه

  شبکه قرآن و معارف: پخش مجموعه نمایشی «یکی بود و یکی نبود» ویژه کودکان و نوجوانان، هر روز ساعت18:30؛ پخش مسابقه «اسراء»، شنبه تا چهارشنبه ساعت20؛ مسابقه تلفنی «ایمانشهر»؛ ارتباط با شهرهای مقدس؛ مسابقه «ستاره‌ها»، روزهای زوج ساعت21؛ برنامه «پرسمان» سؤالات دینی و مذهبی، شنبه تا پنجشنبه ساعت10:15
  شبکه افق: منتخبی از بهترین‌های سینمای دفاع‌مقدس، هر روز ساعت13
   شبکه امید: پخش فیلم سینمایی در برنامه «فیلمستون»، هر روز ساعت10:30
   شبکه تماشا: پخش سریال‌های مرز خوشبختی، سایمدانگ، شرایط خاص، بچه‌مهندس یک، آن‌شرلی به‌ترتیب در ساعت‌های 15، 19، 20، 21، 23
  شبکه ورزش: فصل جدید برنامه‌های فوتبال120 و ویدئوچک، مجله لیگ قهرمانان، شب‌های فوتبالی، ورزش تعطیل نیست، پخش مستقیم مسابقات و مستندهای ورزشی
  شبکه مستند: پخش برنامه «به اضافه مستند»، سه‌شنبه‌ها ساعت20

این خبر را به اشتراک بگذارید