• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 29 آبان 1399
کد مطلب : 116213
+
-

شلیک کاغذی

شلیک کاغذی

خوانندگانی که از هیجان و معما لذت می‌برند، طرفدار ژانر جنایی هستند. در این ژانر، زیرژانرهای متنوعی از کارآگاهی و پلیسی تا حقوقی و جاسوسی دارد که وجه اشتراک همه آنها، اتکای داستان بر یک جرم است. در این ژانر معمولا جرمی اتفاق افتاده و کسی به‌عنوان قهرمان یا کارآگاه به‌دنبال پیدا‌کردن جواب معماهاست و البته که در این مسیر، خواننده را با هیجان گره‌گشایی از معما همراه می‌کند. 10کتاب از میان آثار این ژانر را برایتان فهرست کرده‌ایم.

  داستان‌های کوتاه ادگار آلن‌پو

ادگار آلن‌پو را به‌عنوان پدر داستان‌ پلیسی امروز و مبدع داستان‌های کارآگاهی می‌شناسند. در این کتاب 21داستان کوتاه ازجمله گربه سیاه، سوسک طلایی، قصه هزار و دوم شهرزاد، بالماسکه مرگ سرخ، نامه ربوده شده، افسانه سکوت، قلب افشاگر، میعاد، چاه و آونگ، قورباغه لنگ و..... را می‌خوانید. مرگ این نویسنده پرشور و پرکار هم یک معما بود و هیچ‌وقت مشخص نشد چرا بدن نیمه‌جان او روی یک نیمکت در خیابان پیدا شد و بعد از چند روز هذیان در بیمارستان، جهان با این نویسنده بزرگ خداحافظی کرد. کتاب را انتشارات نگاه منتشر کرده است.

  قتل در قطار سریع‌السیر شرق

نویسنده پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا، کسی نیست جز آگاتا کریستی که آثار پرطرفداری در ژانر پلیسی و جنایی دارد. «قتل در قطار اورینت» (قتل در قطار سریع‌السیر شرق)، داستان حل‌کردن معمای کشته‌شدن دیزی، دختر کوچک یک هنرپیشه‌ محبوب به‌دست یک باند آدم‌رباست. مثل بقیه داستان‌های آگاتا کریستی، هرکول پوآرو قرار است این معما را حل کند؛ کارآگاهی که احتمالا بیشترمان ماجراهای او را در سریالی به همین نام دنبال کرده‌ایم. حالا پوآرو باید از ماموریتش در سوریه برگردد و ماجرای جدیدی را آغاز کند. این کتاب مناسب نوجوانان است و نشر هرمس آن را منتشر کرده است.

  قاتل در باران

ریموند چندلر، یکی از نویسندگان مهم ژانر جنایی است که در میان سینماگران هم محبوبیت زیادی دارد و از بیشتر آثار او، اقتباس‌های سینمایی صورت گرفته است. در رمان «قاتل در باران» مثل بقیه آثار جنایی، بوی خون استشمام می‌شود. داستان درباره کارآگاهی خصوصی است که توسط فردی به نام دراوک استخدام می‌شود تا دخترش را تحت تعقیب قرار دهد. اما طولی نمی‌کشد که پای قتل به میان می‌آید و کارآگاه جوان وارد ماجراهای تازه‌ای می‌شود. کتاب توسط امید نیک‌فرجام ترجمه شده و نشر چشمه آن را به چاپ رسانده است.

  مرد توی زیرزمین‌ خانه‌ام

والتر موزلی رمان «مرد توی زیرزمین‌ خانه‌ام» را در سال 2004 نوشت و 12سال بعد برای آن، جایزه ادبی ادگار آلن پو را دریافت کرد. کتاب خیلی ساده آغاز می‌شود: مردی جلوی در خانه‌ات ظاهر شده و می‌خواهد زیرزمین‌ات را اجاره کند اما ادامه و پایان داستان به این سادگی‌ها نیست. این رمان، اگرچه ابتدا اثری معمایی به‌نظر می‌رسد اما در مسیر داستان، خواننده را در برزخی میان نثر مختص ژانر معمایی و مجموعه‌ای از تمثیل‌های کافکایی سرگردان می‌کند. کتاب را نشر هیرمند با ترجمه رضا اسکندری‌آذر منتشر کرده است.

  چیزهای تیز

«چیزهای تیز» داستان خبرنگاری به نام کامیل پریکر است که مدتی به‌دلیل خودآزاری در آسایشگاه روانی بستری بوده است. زمانی که کامیل دوباره سر کارش برمی‌گردد، مأموریتی را به‌عهده‌اش می‌گذارند که چندان هم ساده نیست. او باید به زادگاهش برود و رازهای هولناک پشت‌‌پرده قتل دو دختر نوجوان را کشف کند. گیلیان فلین برای این اثر برنده چندین جایزه از سوی انجمن نویسندگان داستان‌های جنایی شده است. در سال2018 با اقتباس از این کتاب سریالی هشت‌قسمتی ساخته شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. نشر چترنگ کتاب را با ترجمه مهدی فیاضی‌کیا روانه بازار کرده است.

  قاضی و جلادش

«قاضی و جلادش» را فردریش دورنمات نوشته و محمود حسینی‌زاد این اثر را ترجمه کرده است. فردریش دورنمات را بیشتر با نمایشنامه‌هایی مثل فیزیک‌دان‌ها، ازدواج با آقای می‌سی سی پی، ملاقات با بانوی سالخورده و... می‌شناسند که بارها در دنیا روی صحنه رفته‌اند. کارآگاه برلاخ، شخصیت محوری قاضی و جلادش، مردی مسن و مبتلا به سرطان است که تنها یک سال فرصت زندگی دارد. او به‌دنبال حل معمای مرگ بهترین افسرش اشمید و محاکمه‌ قاتلی است که سال‌ها پیش با او شرط بسته آدم بکشد واز چنگ قانون بگریزد. ناشر کتاب، نشر ماهی است.

  فروشنده دوره‌گرد

«فروشنده دوره‌گرد»، نام کتابی از پیتر هاندکه، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ادبیات آلمانی‌زبان است. رمان داستان یک فروشنده است که شاهد جنایت بوده است؛ مردی که می‌تواند ببیند و برای همین در هر لحظه و تکه‌ای از متن مخاطب با رازها و رمزهایی که او به آنها اشاره می‌کند همراه می‌شود مگر کلید حل معما را بیابد. این کتاب، یک رمان مهیج است که قرار است خواننده‌ خود را غافلگیر کند؛ رمانی که براساس قواعد ژانر پلیسی و در استقبال از آثار ریموند چندلر نوشته شده اما فراتر از ژانر مذکور حرکت می‌کند. کتاب را نشر چشمه منتشر کرده است.

  تابوت‌های دست‌ساز

ترومن کاپوتی این کتاب را از روی ماجرایی واقعی نوشته؛ ماجرای قاتلی که تابوت‌های کوچک می‌سازد و آن را برای طعمه‌هایش می‌فرستد. اول جان خانم و آقای رابرتز وکیل را می‌گیرد و بعد خبر قتل‌های مشابه به گوش می‌رسد. تمام این قتل‌ها یک وجه مشترک دارند و آن هم هدیه‌ای است که کشته‌شدگان قبل از مرگشان از قاتل می‌گرفتند. ترومن کاپوتی و دوستش کارآگاه جیک که باید روی این پرونده کار کنند، قاتل را شناسایی می‌کنند، اما مدرکی علیه او ندارند. نشر چشمه کتاب را با ترجمه بهرنگ رجبی منتشر کرده است.

  مارمولک سیاه

«مارمولک سیاه» معروف‌ترین رمان پلیسی ادوگاوا رانپو با حضور کارآگاهش، آکچی کودگورو است. سرقتی ماجراجویانه باعث می‌شود آکچی برای یافتن دختر جواهرفروش معروف اساکا، ردپای سارقی بی‌رحم ملقب به «مارمولک سیاه» را دنبال کند. آدم‌ربایی موفق این زن و تغییر چهره‌اش کار را برای کارآگاه دشوار می‌کند و در نهایت او را به هزار تویی زیرزمینی می‌کشاند که در آن موزه‌ای عجیب تاسیس شده است. نشر چترنگ پیش از این با انتشار رمان «شکار و تاریکی» و مجموعه داستان «اتاق قرمز» ادوگاوا رانپو را به بازار کتاب ایران معرفی کرده است. محمود گودرزی مترجم مارمولک سیاه است.


















 

این خبر را به اشتراک بگذارید