• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1160
+
-

خشکسالی پاییزی رکورد شکست

رکورد خشکسالی
خشکسالی پاییزی رکورد شکست

تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو از وضعیت بارندگی کشور در 83روز نخست سال آبی جاری (از اول مهر تا شامگاه ۲۳ آذر) از وخامت اوضاع حکایت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که میانگین بارندگی در این دوره،  فقط 27.6میلی‌متر بوده درحالی‌که میانگین بارندگی در دوره‌های مشابه درازمدت 54.3میلی‌متر ثبت شده است. بر این اساس در شرایطی که فقط چند روز به پایان فصل پاییز باقی مانده، ارتفاع بارندگی‌های این فصل 49.2درصد از میانگین بارندگی در پاییزهای 49سال اخیر کمتر ثبت شده؛ ضمن اینکه در پاییز امسال نسبت به پاییز گذشته 18.3درصد کمتر باران باریده است. به گزارش همشهری، آمارهای رسمی منتشرشده توسط دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو نشان می‌دهد که کل بارش‌های کل 6حوضه آبریز اصلی کشور در 83روز نخست سال آبی جاری معادل ۴۵ میلیارد و ۴۸۶میلیون مترمکعب بوده و همه حوضه‌ها نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در 49سال اخیر بارندگی کمتری را تجربه کرده‌اند.

 

خساست آسمان در فلات مرکزی

سنجش وضعیت بارش‌های جوی حوضه‌های آبریز اصلی کشور در پاییز امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که حوضه آبریز «فلات مرکزی» رکورددار کاهش بارندگی در سال آبی جاری است به‌گونه‌ای که بارندگی‌های این حوضه در پاییز 50.3درصد نسبت به پاییز سال قبل و 74.7درصد نسبت به میانگین 49ساله کاهش دارد. از سوی دیگر، حوضه «مرزی شرق» بدترین وضعیت بارندگی را تجربه می‌کند و گرچه با 1.3میلی‌متر بارندگی در فصل جاری توانسته به رکورد بارندگی‌های سال گذشته خود برسد، اما هنوز بارش‌های آن 89.8درصد از میانگین 49ساله کمتر است.

این میان آمارها نشان می‌دهند 2حوضه «دریاچه ارومیه» و «قره‌قوم» نیز که بارندگی آنها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بیش از 8درصد افزایش داشته هنوز به‌ترتیب 15.2درصد و 62.2درصد نسبت به میانگین 49ساله کمتر بارندگی دارند. حوضه آبریز دریای خزر نیز به‌عنوان پربارش‌ترین حوضه آبریز در پاییز امسال گرچه 114.7میلی‌متر بارندگی داشته اما هنوز نسبت به بارندگی‌های سال گذشته 1.1درصد و نسبت به متوسط 49ساله 9.7درصد کاهش دارد. همچنین تغییر اقلیم در کشور و کاهش بارندگی‌ها باعث شده است بارندگی‌های حوضه آبریز «خلیج‌فارس و دریای عمان» در پاییز امسال 21.4درصد نسبت به پاییز سال گذشته و 58.9درصد نسبت به میانگین 49ساله کاهش داشته باشد.

 

کاهش بارندگی در 28 استان

آمارها حاکی از این است که بارندگی‌های 28استان کشور نسبت به میانگین 49ساله کاهش یافته است. بر این اساس به‌ترتیب 4استان یزد، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان جنوبی،  با افت بیش از 90درصدی بارش‌ها، بیشترین کاهش بارندگی را تجربه می‌کنند. در مقابل اما 3استان پربارش مازندران،  گلستان و اردبیل شاهد افزایش بارندگی نسبت به میانگین 49ساله بوده‌اند.

مقایسه بارندگی پاییز امسال استان‌ها با بارندگی‌های پاییز پارسال نشان می‌دهد که استان‌‌های بوشهر،کرمانشاه و هرمزگان به‌ترتیب با 258و 180.1و 89.7درصد افزایش، بیشترین افزایش بارندگی نسبت به پارسال را تجربه کرده‌اند؛ هرچند هنوز بارندگی این استان‌ها نسبت به میانگین بارش‌های 49ساله آنها کمتر است.

براساس این گزارش وضعیت بارندگی استان‌های ایلام، کردستان، فارس، گلستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی نیز نسبت به پاییز سال قبل بهتر بوده اما بارش‌های 21استان کشور هنوز نسبت به بارش‌های سال گذشته کمتر است.  

این خبر را به اشتراک بگذارید