• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11592
+
-

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

پیام‌های مردم در پیام‌رسان‌های داخلی خوانده نمی‌شود

فضای مجازی
پیام‌های مردم در پیام‌رسان‌های داخلی خوانده نمی‌شود

در جلسه مشترک کمیسیون‌های امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که دیروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی درباره دغدغه‌های اقتصادی پیام‌رسان خارجی تلگرام در مجلس برگزار شد، وزیر ارتباطات از تدوین لایحه «حفظ حریم خصوصی» در پیام‌رسان‌های بومی خبر داد. او در ادامه درباره بحث امنیت حریم خصوصی بیان داشت: در قوانین جمهوری اسلامی به امنیت اطلاعات افراد تأکید شده است، حتی در بحث جرایم رایانه‌ای و استفاده از اطلاعات شخصی افراد مجازات‌هایی تعیین شده است، از این‌رو درباره حریم خصوصی کاربران نیز قوه قضاییه مکلف بود برای صیانت از اطلاعات مردم و عدم‌دسترسی به آن آیین‌نامه‌ای تدوین کند که این اقدام نیز انجام و اخیرا اطلاع‌رسانی شد.
به گزارش سایت خانه ملت، او در ادامه بخش اعظمی از ادعای عدم‌امنیت در پیام رسان‌های داخلی را سیاه نمایی دانست و افزود: این سیاه نمایی‌ها باعث می‌شود حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور رشد نکند و همین را هم می‌خواهند درحالی‌که ما قصد داریم سهم منطقه‌ای به‌دست بیاوریم و حرکت بین‌المللی کنیم پس باید رفتارهای هوشمندانه صورت گیرد و از هجمه‌ها علیه توسعه دهنده‌های داخلی خودداری شود. این وزیر کابینه روحانی در ادامه فضای ایجاد شده علیه پیام رسان‌های داخلی را شایعه‌سازی‌ عنوان و اظهار کرد: هیچ پیامی خوانده نمی‌شود و اطلاعات در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد؛ حتی اخیرا برای مدیر یکی از پیام رسان‌ها حکم قضایی صادر شد چرا که یکی از مراجع انتظامی از این شرکت اطلاعات کاربر خواسته بود اما این شرکت اطلاعات در اختیار قرار نداده بود؛ از این‌رو باید پشتوانه‌ای برای آنها ایجاد شود که هم‌اکنون در دولت مشغول تدوین لایحه‌ای برای این حمایت هستیم که این لایحه دو فوریتی که یکی از 5لایحه موجود درباره فضای مجازی است تقریبا آماده شده است. وی همچنین تأکید کرد: معنی لوکال(محلی) کردن فضای مجازی در کشور به‌معنای قطع کردن ارتباط با دنیا یا کشیدن حصار به دور خودمان نیست بلکه تلاش برای گرفتن سهمی در بازار جهانی و رقابت است. او با اشاره به نحوه حمایت این وزارتخانه از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: تاکنون ۵ میلیاردتومان تسهیلات و پهنای باندی بیش از تلگرام در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار داده‌ایم. آذری جهرمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید در برابر تحولات فضای مجازی منفعلانه برخورد کرد، اظهار داشت: اگر در این حوزه فعال نباشیم حاکمیت دچار خدشه می‌شود. از این‌رو هم‌اکنون صرفا بحث تلگرام نیست بلکه موضوعاتی همچون بیت کوین مطرح است که اگر بررسی شود آمارهای تکان دهنده‌ای از صرافی‌های تهران مشخص می‌شود که بسیاری افراد از این طریق متضرر شده‌اند.
آذری جهرمی در ادامه به اختلالاتی که شبکه پیام رسان‌های داخلی در دی‌ماه داشتند اشاره و بیان کرد: امروز با برطرف شدن بسیاری از این مشکلات حدود 3برابر ظرفیت مشترک نسبت به آن زمان داریم که البته پیام رسان‌ها در خوداظهاری این میزان را تا 6برابر اعلام کرده‌اند؛ بدین‌ترتیب که یکی از آنها می‌گوید هم‌اکنون 15میلیون کاربر را پشتیبانی می‌کند؛ از این‌رو بهبود کیفیت سرویس‌ها باعث افزایش تعداد کاربران شده است.

مهاجرت مقدس از خانه بیگانه به خانه خودی

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  هم در این نشست گفت: تلگرام به‌خاطر مسائل امنیتی و سوء‌استفاده دشمن حائز اهمیت است؛ به‌خصوص در شرایطی که منطقه در بحران به سر برده و جمهوری اسلامی از امنیت پایدار برخوردار است، لازم است به امنیت پیام‌رسان‌ها نیز توجه شود. متأسفانه شبهات سازمان‌ یافته‌ای پیرامون عدم‌امنیت اطلاعات اشخاص در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی مطرح می‌شود که این فضاسازی‌ها مردم را نگران می‌کند تا به مهاجرت مقدس از خانه بیگانه به خانه خودی روی نیاورند.
وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون 5شبکه پیام‌رسان داخلی توسط وزارت ارتباطات تأیید شده است، عنوان کرد: پیام رسان تلگرام دارای تهدیدهای اقتصادی است و از ارزهای مجازی برای خرید و فروش‌های متداول استفاده می‌کند که همین می‌تواند در آینده باعث حوادث تلخی شود و اگر از هم‌اکنون به این موضوع توجه نکنیم ممکن است حوادث تلخ مؤسسات مالی و اعتباری تکرار شود.در موضوع مؤسسات مالی و اعتباری نیز پیش از وقوع این حوادث نتوانستیم پیشگیری درستی انجام دهیم و فرافکنی‌هایی درخصوص مسئولیت‌پذیری این اتفاق به‌وجود آمد؛ از این‌رو باید این مسئله هشداری برای مسئولان باشد که مجدداً شاهد اتفاقات تلخ اقتصادی در حوزه فضای مجازی و به‌علت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی نباشیم.

90درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می‌کنند

در این جلسه دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گزارشی از عملکرد تلگرام و نحوه جایگزینی پیام‌رسان بومی ارائه کرد. ابوالحسن فیروزآبادی گفت:سلسله اقداماتی درنظر گرفتیم ازجمله بررسی ویژگی‌های منحصربه فرد تلگرام که در این پیام رسان سهامدار، منابع انسانی و محل استقرار و همچنین گزارش‌هایی از شرکت تلگرام به ایران نداشتیم؛ این در حالی بود که 90درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می‌کنند و ما هنوز نمی‌دانیم مدیرعامل این شرکت تبعه چه کشوری است و از قوانین چه کشوری در حوزه شبکه مجازی پیروی می‌کند.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه تلگرام به‌عنوان یک رسانه مورد پذیرش مردم قرار گرفته است، ادامه داد: تاکنون دولت جمهوری اسلامی با ادامه کار تلگرام موافقت کرده و ممانعت جدی در این زمینه به‌کار نگرفته است، تا دی‌ماه نیز وزارت ارتباطات همکاری خوبی با این شرکت داشت اما در حادثه دی‌ماه شاهد کوتاهی تلگرام در انجام تعهدات خود بوده‌ایم. فیروزآبادی با اشاره به سندی که از سوی تلگرام در نیمه دوم سال 2017منتشر شده است، گفت: براساس این سند قرار است رمز جدید ارزی در تلگرام منتشر شود، رمز ارز به‌عنوان پدیده‌ای جدید در جهان جا افتاده است؛ با این حال نیاز به مطالعه و بررسی دارد. وی با بیان اینکه قرار است خدمات فعلی تلگرام پولی شود، گفت: حتی خدمات فیلترینگی که قرار است در فصل دوم سال 2018ارائه شود نیز پولی خواهد بود و این فیلترشکن تنها فیلتر تلگرام را از بین نمی‌برد بلکه کل فیلترهای فضای مجازی را که برخلاف جمهوری اسلامی است می‌شکند.
دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه تا پایان سال 2017کیف پول تلگرام آغاز به فعالیت می‌کند و در کنار اقتصاد خود شاهد اقتصاد جدیدی خواهیم بود، ادامه داد: در تلاشیم تا جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته باشیم و برای این زمینه شروطی را نیز درنظر گرفته‌ایم تا تمام کسب و کارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شوند. لازم است به این نکته اشاره شود که کسب و کار تلگرام عدد قابل ملاحظه‌ای است اما از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجهی شکل نمی‌گیرد.
فیروزآبادی با تأکید بر اینکه چینی‌ها برای همه موارد قابلیت تلگرام راه‌حل و جایگزینی داشته‌اند، بیان داشت: در بعضی از کشورهای همسایه ازجمله پاکستان، تلگرام با سیاست‌های سختگیرانه فیلتر شده است اما در ایران هنوز سیاست‌های سختگیرانه‌ای نداشته‌ایم.در ایران به‌دنبال جایگزینی و تشویق هستیم به‌نحوی که مهاجرت و کوچ از تلگرام به شبکه‌های پیام‌رسان بومی داوطلبانه صورت گیرد، از سوی دیگر می‌خواهیم رسانه‌ها با ارائه توضیحات مردم را اقناع کنند اما هم‌اکنون تمام اطلاعاتی که از تلگرام ارائه می‌شود از سوی نشریات غربی است.امروز کسب و کار در تلگرام در حوزه‌های خبررسانی، آموزشی و مکمل اقتصادی صورت می‌گیرد؛ بنابراین فعالیت اقتصادی خاصی در تلگرام نداریم.
همچنین مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس بعد از جلسه کمیسیون امنیت ملی در حساب توییتری خود از فیلترینگ تلگرام خبر داد و نوشت: به‌طور قطع با توجه به ابعاد خسارات استقرار استفاده از تلگرام در آینده نزدیک کمتر از ۲۰ روز تلگرام فیلتر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید