• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115904
+
-

دوچرخه‌سواری در مسیر امن

دوچرخه
دوچرخه‌سواری در مسیر امن

یحیی سرلکی
رئیس اداره فنی و مهندسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری


 در گذشته دوچرخه یک وسیله تفریح و ورزش محسوب می‌شد. خیلی از مردم روزهای تعطیل به بوستان‌ها و پیست‌های مخصوص دوچرخه می‌رفتند و ساعت‌ها کنار دوستان و اعضای خانواده پا به رکاب می‌شدند. امروز نگاه‌ها به این وسیله بی‌دودِ دوست‌داشتنی متفاوت شده است. حالا بسیاری ازشهروندان دوچرخه را مدلی از ناوگان حمل‌ونقل می‌دانند و فرهنگ انجام کارهای روزمره با استفاده از این وسیله نقلیه پاک، کم‌کم در جامعه نهادینه می‌شود.
ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر مهم‌ترین اقدام شهرداری تهران بود که زمینه نهادینه‌شدن فرهنگ دوچرخه‌سواری را فراهم کرده و با شیوع بیماری کووید-19 نیز طرفداران این وسیله دوچرخ افزایش یافته است.
وقتی مسئولان از قاب تلویزیون اعلام کردند برای گسسته‌شدن زنجیره شیوع کرونا مردم باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند، دوچرخه بهترین گزینه برای تردد در شهر اعلام شد و مسئولان شرکت بی‌دود مجبور به افزایش ایستگاه و تعداد دوچرخه‌ها شدند. در این بین علاوه بر مردم، مسئولان و مدیران هم می‌توانند از این وسیله نقلیه برای انجام کارهای روزمره و حتی بازدیدهای میدانی‌شان استفاده کنند. شخصا مدتی است این کار را انجام می‌دهم و حس می‌کنم مشکلات را بهتر می‌بینم و بیشتر با مردم احساس صمیمیت می‌کنم. از طرف دیگر، به‌نظرم وقتی مردم ببینند مدیران خودشان از دوچرخه استفاده می‌‌کنند، قطعا به این کار ترغیب می‌شوند و فرهنگ استفاده از دوچرخه در مدت زمان کوتاهی نهادینه می‌شود و می‌توانیم شاهد کوچ ذرات آلاینده از آسمان شهرمان باشیم. نکته حائز اهمیت که باید در ترغیب و تشویق شهروندان مورد توجه قرار گیرد، زیر‌ساخت‌هاست. همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم به آن اشاره کردم، طی سال‌های اخیر، مدیریت شهری تقریبا در تمام مناطق مسیرهای ویژه دوچرخه احداث کرده است، اما قانون‌مدار نبودن راکبان موتور‌سیکلت‌ها سبب شده این مسیرها به خطوط ویژه آنها تبدیل شود. بنابراین لازم است مأموران راهور وارد عمل شوند و ضمن برخورد با متخلفان، این مسیرها برای حضور دوچرخه‌سواران امن شود. باید بپذیریم در مسیر توسعه، دوچرخه وارد ناوگان حمل‌ونقل شده؛ از این‌رو لازم است بیش از گذشته به آن توجه کنیم و زیرساخت‌ها و امکانات را برای همه‌گیری استفاده از آن برای مردم فراهم کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید