• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1159
+
-

تغییر ذائقه به مصرف گوشت قرمز، دردسر تازه تنظیم بازار

عرضه گوشت قرمز در بازار با 5 واسطه انجام می‌شود

گوشت قرمز
تغییر ذائقه به مصرف گوشت قرمز، دردسر تازه تنظیم بازار

علی ابراهیمی/ خبرنگار:

بیش از 90درصد نیاز بازار کشور به گوشت قرمز از محل تولید داخل تامین می‌شود اما با این وجود در مقاطعی از سال رشد بی‌رویه قیمت یا زیان دامداران به‌دلیل واردات بیش از حد این فرآورده موجب زیان توأم مصرف‌کنندگان و تولید‌‌کنندگان می‌شود. در این میان مسئولان تغییر ذائقه مردم به مصرف گوشت گرم گوسفندی را دردسرتازه تنظیم بازار قلمداد می‌کنند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: نیاز بازار کشور به گوشت قرمز سالانه حدود 950هزار تن است که از این میزان حدود 830هزار تن از طریق تولید داخل و حدود 120هزار تن (حدود 10درصد) از طریق واردات تأمین می‌شود. محمدرضا ملاصالحی با بیان اینکه در سنوات گذشته همه واردات گوشت قرمز به گوشت سنگین گوساله و گاو اختصاص داشته است، افزود: در سال گذشته به هر دلیلی مانند نوسان عرضه یا تغییرذائقه مصرف مردم از گوشت گاو و گوساله به گوشت سبک مجبور به واردات گوشت گوسفندی شدیم.

وی در پاسخ به انتقاد‌ها نسبت به واردات بیش از سقف گوشت قرمز و زیان تولید‌کنندگان داخلی طی چند‌ماه گذشته، گفت: مجموع میزان واردات گوشت قرمز تغییر نکرده بلکه بخشی از سهم گوشت گاو و گوساله به واردات گوشت گوسفندی اختصاص یافته‌است. تغییر ذائقه مردم به مصرف گوشت گوسفندی گرم و عدم‌اقبال آنها به گوشت گاو و گوساله منجمد موجب سخت‌تر شدن روند تأمین گوشت گرم گوسفندی و تنظیم بازارشده است. همچنین قیمت گوشت قرمز طی چند هفته اخیر روندی کاهشی داشته است.

 

5 واسطه در بازار گوشت قرمز 

ملاصالحی در مورد علت نوسان قیمت گوشت قرمز و زیان مردم و دامداران، افزود: قیمت گوشت قرمز در بازار تابع عوامل مختلفی است و تنها بخشی از آن با قیمت دام زنده مرتبط است. برخی مشکلات بعد از تولید دام آماده کشتار، یعنی چرخه درب دامداری تا تبدیل گوسفند زنده به لاشه و عرضه در خرده‌فروشی‌های سطح شهر آغاز می‌شود. گوشت قرمز از مرحله تولید تا زمانی که به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد، توسط 5تا 6واسطه دست به‌دست می‌شود.

وی افزود: دامدار محصول تولیدی خود را به کشتارگاه نمی‌برد بلکه یک نفر به‌عنوان چوبدار دام زنده را از دامدار با حداقل قیمت و در اغلب موارد به‌صورت نسیه خریداری کرده و بخشی از این دام توسط چوبداران در میادین دام به افراد واسطه دیگری برای انتقال به کشتارگاه فروخته می‌شود. در اینجا نیز افرادی به‌عنوان کشتار‌کننده دام وارد چرخه مذکور شده و پس از کشتار، دام را در سطح شبکه توزیع عرضه می‌کنند تا به‌دست قصاب و مصرف‌کننده نهایی برسد که همین موضوع 5واسطه را به چرخه تولید و عرضه گوشت قرمز می‌افزاید.

به گفته وی، اکنون دامداران مجبور نیستند تا دام تولیدی خود را با هر قیمتی به‌دلیل تولید انبوه به‌صورت یکجا عرضه کنند و شرایط به‌گونه‌ای شده که دامدار عجله‌ای برای فروش دام خود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید