• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11576
+
-

مصدق جای نفت نشست

محمود مولایی|خبرنگار:

صبح دیروز با تغییر نام خیابان «نفت» به «محمد مصدق» بار دیگر نام دکتر مصدق به نفت گره‌ خورد. 57سال بعد از ملی‌شدن نفت توسط محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران، تلاش اعضای شورای شهر تهران برای نامگذاری خیابانی به نام او، به سرانجام رسید تا از این پس در بلوار میرداماد نامش به خیابانی سنجاق شود. محمدعلی نجفی، فیلمساز و معمار در این رابطه به همشهری می‌گوید: «در اینکه این اتفاق باید می‌‌افتاد، شکی نیست و در اینکه خیلی‌ تنگ‌نظری‌ها و تعابیر مختلفی در این مورد بوده، هم شکی نیست. حالا اینکه خیابان نفت شمالی مناسب بوده یا نه جای بحث دارد اما همین که اتفاق افتاده، خوب است. چون می‌دانید که مسئله نفت و دکتر مصدق به هم وصل است و این تداعی خوبی است اما اینکه چرا تا حالا این اتفاق نیفتاده بود، قابل تامل است و می‌بایست خیلی زودتر از اینها این اتفاق می‌افتاد. البته زدوبندهای سیاسی که متأسفانه تفکر قشری‌گری و اینها باعث شده که این اتفاق دیرتر بیفتد. اما همین رویکرد هم ارزشمند و قابل تقدیر است.»
رهبر جبهه ملی که پیش از خیابان ولیعصر(عج) نام محمد مصدق برای مدتی روی دیوار این خیابان نصب شده بود، حالا نامش در خیابانی در منطقه3 رویت می‌شود. نجفی ادامه می‌دهد: «در تظاهرات زمان انقلاب که خودِ من هم در میان مردم بودم، اسم این خیابان را دکتر مصدق نامگذاری کردند. خودِ این به‌نظر من یک نماد است؛ اینکه خود مردم اسم این خیابان را نامگذاری کردند.»
البته نخستین‌بار در دوره اول شورای شهر تهران نامگذاری معبری به نام محمد مصدق مطرح شد که قرار بود خیابان فلسطین که خانه مصدق در آنجا قرار دارد، به نام او تغییر یابد که در نهایت چنین تصمیمی گرفته نشد. در دوره شورای سوم نیز برای دومین‌بار این موضوع مطرح شد ولی مهدی چمران، رئیس وقت شورای شهر با این استدلال که نامگذاری یک خیابان به نام مصدق فقط به شورا مربوط نمی‌شود، از این موضوع عبور کرد. در دوره چهارم نیز بحث نامگذاری خیابانی به نام محمد مصدق به جایی نرسید. در این دوره اما اواخر سال گذشته موضوع خیابان مصدق مطرح شد و با 19رأی موافق به نتیجه رسید. نجفی با تحسین عملکرد اعضای شورای پنجم، عنوان می‌کند: «ملی شدن نفت را همه می‌دانند که علت اصلی آن دکتر مصدق بوده؛ با آن مبارزات و دفاعیاتش در دادگاه لاهه مشخص است و این موضوعی نیست که درباره آن شک و تردید کرد. به‌نظر من، برای اینکه نام خیابان نفت را به مصدق تغییر بدهند، فکر شده بود.»
بدین‌ترتیب، تابلوی مرد فراموش‌نشدنی تاریخ معاصر ایران صبح دیروز روی دیوار خیابان نفت نشست.

این خبر را به اشتراک بگذارید