• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11557
+
-

رئیس‌جمهور: برجام با آمریکا یا بدون آمریکا برای هر شرایطی آماده‌ایم

اگر پیمان بشکنند حتما پشیمان خواهند شد وکمتر از یک هفته نتایجش را خواهند دید

هسته ای
رئیس‌جمهور: برجام با آمریکا یا بدون آمریکا برای هر شرایطی آماده‌ایم

83دستاورد بومی جدید در حوزه فناوری هسته‌ای روز دوشنبه با حضور رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی و افتتاح شد؛ دستاوردهایی که تعدد و نوع برخی از آنها بدون پیام برای تصمیم‌گیری برجامی آمریکا در‌ماه آینده نیست. در بخشی از این دستاوردها نخستین محموله کیک زرد تولید کارخانه شهید رضایی‌نژاد اردکان یزد به کارخانه UCF اصفهان منتقل شد تا آن را برای غنی‌سازی در تأسیسات نطنز آماده کنند.

حسن روحانی در سخنرانی افتتاحیه این مراسم پیام روشن دستاوردهای هسته‌ای را چرخش سریع‌تر و دقیق‌تر صنعت هسته‌ای در دولت یازدهم و دوازدهم دانست. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از سال1360در کنار مسئولان و محققان این رشته به تناسب مسئولیت‌های خود در مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی حضور داشته و کاملا از تلاش‌های استوار محققان برای عبور از مسیر‌های سخت آگاه و آشناست، گفت: گزارش امروز از دستاوردها و پروژه‌هایی که افتتاح و رونمایی شد، پیام خیلی روشنی برای برخی کسانی دارد که گاهی بدون دقت حرف می‌زنند. بعضی فکر می‌کنند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده و سانتریفیوژها نمی‌چرخند و یا کند می‌چرخند. رئیس‌جمهور تأکید داشت کشور برای مشکلات احتمالی آینده برنامه دارد، چه برجام باشد و چه نباشد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه همه باید توجه داشته باشیم یکی از اهداف مهم ما کسب قدرت و توان مشروع، یعنی اقتدار ملی است، افزود: اقتدار، قدرتی مشروع و مفید برای کشور و جامعه است؛ قدرتی که مبنایش تهدید، زورگویی و تجاوز نیست بلکه قدرتی است مشروع برای منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه‌ای و صلح جهانی. ما در مسیر کسب این اقتدار ملی، نیاز به قدرت نرم و سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد.

او با بیان اینکه دیپلماسی و فعالیت دانشمندان هسته‌ای ما 2روی یک سکه هستند، تصریح کرد: ما به همه قدرت‌ها نیاز داریم، ما  به‌قـدرت نظامـی، دفاعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سیاست داخلی و خارجی نیاز داریم.

رئیس‌جمهور گفت: ما به قدرت سخت و قدرت نرم نیاز داریم. ما به اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نیاز داریم اما بعضی‌ها فقط به یک روی سکه نگاه می‌کنند. این افراد خیلی راحت می‌توانند آن روی سکه را نیز ببینند اما حوصله ندارند پشت آن را نگاه کنند و فقط روی سکه را می‌بینند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم، گفت: برخی که شاید در میان آنها دشمنان هم باشند، می‌خواهند ما از منافع خود چشم‌پوشی کنیم، اما ما هیچ‌وقت به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دیگران نبوده و نیستیم.

برای همه مشکلات برنامه داریم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با بیان اینکه دنیا شاهد بود برای کمک به ملت‌ها در برابر تروریسم ایستادیم و پشت تروریسم و آنهایی را که این تروریست‌ها را پرورش داده و می‌خواستند از این گروه‌های تروریستی در راستای منافع خودشان در منطقه بهره‌برداری کنند، شکستیم، تصریح کرد: معلوم است دشمنان از ما ناراضی هستند و اگر مشکلی در جامعه ما به‌وجود‌ آید، آن را بزرگ جلوه می‌دهند و تصور می‌کنند که ما برای حل مشکلات‌مان راه‌حل نداریم. ما برای حل همه مشکلات دیروز، امروز و مشکلات احتمالی در آینده راه‌حل و برنامه‌ریزی داریم و همه باید بدانند که هر مشکلی در کشور ما به‌وجود بیاید، ملت ما از آن مشکل بزرگ‌تر و خدای قادر ما توان و قدرتش بی‌نهایت است.

120دستاورد بعد از برجام

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه در طول 2سال گذشته از برجام بیش از 120دستاورد مهم در حوزه هسته‌ای داشته‌ایم، تأکید کرد: برجام حرکت را کند نمی‌کند، بلکه ما توانستیم به واسطه برجام از امکان همکاری با دیگران نیز استفاده کنیم و امروز در بسیاری از پروژه‌ها با برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین، همکاری‌های خوبی داریم. او با اشاره به اینکه مراکز جدیدی در سایت فوردو به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر تحقیقات با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد، تصریح کرد: برای نخستین‌بار پس از برجام، ایران در تجارت هسته‌ای قرار گرفت و حدود 400تن کیک زرد را از خارج وارد کردیم و مقداری از مواد غنی‌شده را فروختیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در همکاری هسته‌ای با دیگر کشورها، مسیر جدیدی را آغاز کرده‌ایم، گفت: امروز گام‌های اولیه برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در بوشهر برداشته شده و ادامه خواهد یافت. او با تأکید بر اینکه در مسیر فناوری خود کوتاه نیامده و نمی‌آییم، افزود: ملت ایران بدانند، ‌جوانان غیور کشور برای دستیابی به دستاوردهای علمی و فناوری خود، حتی یک لحظه درنگ نمی‌کنند. برای تحقیق و فناوری از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیریم اما آماده تعامل و همکاری با همگان هستیم. مبنای این دولت از ابتدا، تعامل سازنده با جهان بود.

بهای نقض برجام را آمریکا بپردازد

رئیس‌جمهور به تحریک‌ها در نقض برجام اشاره کرد و گفت: در طول 2سال گذشته از توافق برجام، تحریک‌های بسیاری صورت گرفت که برجام را به‌دست خودمان خراب کنند، اما این از سادگی آنها بود و نمی‌دانستند ملت ایران هوشیارتر و بیدارتر از این حرف‌هاست. اگر می‌خواهید نقض عهد کنید، باید بهای آن را هم خودتان بپردازید. 15‌ماه است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا که ادعاهای فراوانی دارد و فراز و نشیب‌های زیادی در سخنان و عملش دیده می‌شود، در حال تلاش است که برجام را نقض کند. تازه پس از گذشت 15‌ماه می‌گویند که فهمیده‌ایم که این توافق به نفع ما نیست که البته این ادعای آنها دقیق و درست نیست چرا که از ابتدا به‌دنبال نفع دو طرف و برد – برد بوده‌ایم.

خطاب روحانی به ترامپ

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه دشمنان میلیاردها دلار پول خرج کردند که ساختمان برجام را خراب کنند و در این راستا توییت‌های فراوانی کردند، افزود: تا به امروز نتوانسته‌اند به این هدف خود برسند و اگر روزی بتوانند به برجام لطمه بزنند، ما در افکار عمومی جهان به‌عنوان ملتی پیروز که به عهدش وفادار است، شناخته شده‌ایم و اگر آنها عقب‌نشینی کنند، نشان می‌دهند که به پیمان وفادار نبوده و آبروی خود را در صحنه جهانی لکه‌دار کرده‌اند. وی با بیان اینکه در همه حالت برای برجام فکر کرده و برنامه‌ریزی داریم و درصورت لطمه خوردن به آن برای فناوری و زندگی مردم، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، گفت: برجام باشد یا نباشد، برجام با آمریکا و یا بدون آمریکا، ما برای هر شرایطی آماده‌ایم و برنامه داریم. آنها فکر می‌کنند با تبلیغات خود، ملت ایران از استقلال، آزادی و حاکمیت ملی خود پشیمان می‌شود، اما این ملت، هرگز از مسیر انقلاب و راه حق دست برنخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران هرگز آغازگر نقض پیمان نیست، اما دشمنان این ملت حتماً بدانند که از این کار پشیمان خواهند شد و می‌بینند که در طول کمتر از یک هفته آثار و نتایج آن متجلی خواهد شد.

اولین دستاوردها در حوزه پیشران‌های هسته‌ای

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته در رابطه با تحقیقات در راستای پیشران‌های هسته‌ای دستوری صادر کردم و امروز نخستین دستاورد آن را شاهد بودیم، افزود: راه ما مشخص است. ما به فکر تهدید هیچ‌کس نبوده و نیستیم و قدرت ما حتی قدرت نظامی‌مان برای تجاوز به هیچ کشوری نیست.

توصیه به کشورهای منطقه

روحانی با بیان اینکه روابط ایران با همسایگان خود دوستانه خواهد بود، گفت: آن کسانی که سخنان نادرست می‌زنند، خواهند فهمید که این سخنان به نفع آنان نیست، چرا که ملت ایران، 40سال است حکومت‌های مختلف را در آمریکا دیده و این دولت هم یکی از آنهاست. او خطاب به برخی کشورهایی که دل به شعارها و تبلیغات آمریکا داده‌اند، گفت: به قدرت‌های اینچنینی تکیه نکنید و به ملت خود و ملت‌های منطقه تکیه کنید. ما ملت بزرگی هستیم و همواره روی پای خودمان ایستاده‌ایم. سلاح و موشک ما برای دفاع از کشور است و برای دفاع از کشور هر نوع سلاحی لازم باشد، می‌سازیم تا در این منطقه ناامن، امنیت خود را حفظ کنیم. سلاح ایران، علیه همسایگان خود و برای تجاوز به کشورها نیست. ما می‌خواهیم همه ملت‌ها در منطقه در کنار هم قرار داشته باشند و مشکلات را حل‌وفصل کنند.

دستاوردهای روز ملی فناوری هسته‌ای

در مراسم امسال روز ملی فناوری هسته‌ای 83دستاورد بومی جدید در حوزه فناوری هسته‌ای رونمایی، افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد. انتقال نخستین محموله کیک زرد تولید کارخانه شهید رضایی‌نژاد اردکان یزد به یوسی‌اف اصفهان، بهره‌برداری از واحد اختلاط انتقال و نمونه‌گیری شهید احمدی روشن در سایت غنی‌سازی‌ نطنز اصفهان، بهره‌برداری از تست لوپ اکتیو تست سوخت رآکتورهای تحقیقاتی در رآکتور تحقیقاتی تهران، بهره‌برداری از مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد فوردو، بهره‌برداری از نخستین شتاب‌دهنده خطی الکترون بومی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین و آغاز عملیات اجرایی نخستین شبیه‌ساز سنجش فرایندی و آزمایشگاه‌های وابسته، پروژه‌ها و دستاوردهایی بودند که در این مراسم از طریق ویدئوکنفرانس و با دستور روحانی افتتاح شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید