• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115452
+
-

مدارا با امنیتی‌ها

در دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه، برای چهارمین‌بار، گروهی از محکومان امنیتی مشمول عفو رهبری شدند

سخنگوی قوه قضاییه از عفو 157محکوم امنیتی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در نشست خبری درباره موافقت اخیر رهبر معظم انقلاب با لیست عفو و تخفیف مجازات 3780نفره محکومان به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) توضیح داد: در این جمع، ۲۳۰۱‌نفر از زندانیان آزاد شدند که در زمره آنها، ۱۵۷‌محکوم امنیتی از محکومانی که اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، شرکت در اغتشاشات سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۷، ۱۳۹۶ و سال‌های قبل از آن داشتند، به‌عنوان یک اقدام ویژه مورد عفو قرار گرفتند و همچنین در این جمع به مناسبت هفته وحدت، ۱۶‌نفر از اتباع کشور‌های اسلامی مورد عفو مقام عظمای ولایت واقع شدند. وی گفت: در ۱۸‌ماهه اخیر و در دوره تحول، تا امروز فقط در حوزه زندانیان، حدود ۴۰‌هزار نفر از زندانیان مشمول عفو قرار گرفته‌اند که نیمی از آنها از زندان آزاد شده و نیمی دیگر کاهش مجازات حبس داشته‌اند.
نکته قابل توجه درباره عفو و تخفیف مجازات محکومان در دوره 18ماهه ریاست سیدابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه، حضور محکومان امنیتی در لیست‌های عفو رهبری است. محکومان عفو‌شده، گروهی از دانشجویان، تعدادی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، کارگران هفت‌تپه و تعدادی از بازداشت‌شدگان روز کارگر را شامل می‌شود. این در حالی است که در دوره‌های گذشته، محکومان امنیتی مستثنی از عفو بودند و اساسا سهمی در لیست‌های پیشنهادی روسای قوه قضاییه نداشتند. این چهارمین‌بار است که در دوره رئیسی، محکومان امنیتی مشمول عفو رهبری می‌شوند. زندانیان امنیتی برای نخستین‌بار در آبان‌ماه سال گذشته، به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) از سهمیه لیست عفوهای پیشنهادی برخوردار شدند. سخنگوی قوه قضاییه، عفو محکومان امنیتی را نتیجه «تدبیر خاص ریاست قوه قضاییه» دانسته بود که برخلاف بسیاری از عفوهای دیگر مستثنی می‌شدند.
پیش از این، به مناسبت عید فطر امسال و نیز عید نوروز‌99 تعداد قابل توجهی از محکومان سیاسی و امنیتی مشمول عفو سالانه رهبری شدند. در عید فطر گذشته، بیش از نیمی از محکومان امنیتی مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند. عفو محکومان امنیتی پس از آن صورت گرفت که قوه قضاییه بخشنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن، جرائم امنیتی تا 5سال مشروط به اینکه محکومان یک‌سوم از حبس خود را گذرانده باشند، مشمول عفو رهبری می‌شوند. در جریان اعطای مرخصی‌ به زندانیان برای پیشگیری از شیوع کرونا نیز زندانیان سیاسی و امنیتی مورد توجه مسئولان قضایی قرار گرفتند و اغلب زندانیان سیاسی و امنیتی اوین در دوره پس از شیوع کرونا در کشور به مرخصی اعزام شدند و مرخصی تعدادی از آنها نیز به آزادی آنها پیوند خورد و دیگر به زندان بازنگشتند.

سومین دادگاه سیاسی آذرماه برگزار می‌شود
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره برنامه دستگاه قضایی برای تداوم برگزاری دادگاه‌های سیاسی‌ و آرای صادره برای متهمان دادگاه‌های سیاسی که تاکنون برگزار شده است، گفت: با صدور بخشنامه ریاست قوه قضاییه در مورد رسیدگی به جرائم سیاسی، امر تفکیک و جداسازی اتهامات سیاسی از سایر اتهامات عمومی و امنیتی در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون پرونده‌هایی به دادگاه جرائم سیاسی ارجاع شده و در 2موردی که اشاره کردید، رسیدگی و حکم صادر شده است.
وی افزود: در آذر‌ماه هم دادگاه دیگری در این حوزه برگزار خواهد شد و از این به بعد هرچه کیفرخواست در رابطه با این قبیل از جرائم از ناحیه دادسرای تهران برای دادگاه‌های جرائم سیاسی صادر شود، در دادگاه‌های جرائم سیاسی و با حضور هیأت‌منصفه برگزار می‌شود.
در راستای اجرای قانون جرم سیاسی مصوب 1395، نخستین پرونده جرائم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ۲۰‌مهرماه با حضور هیأت‌منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد که علیرضا زاکانی به‌عنوان متهم جرم سیاسی با شکایت وزارت اطلاعات مبنی بر اتهام نشر اکاذیب در دادگاه حضور داشت. هیأت‌منصفه پس از رأی‌گیری به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. در دومین پرونده جرم سیاسی هم27مهرماه، نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری به‌عنوان متهم محاکمه و با رأی هیأت‌منصفه مجرم و مستحق تخفیف شناخته شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید