• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11545
+
-

انتخاب سرپرست شهرداری در دستور کار شورا

شورای شهر در جلسه امروز دومین استعفای شهردار تهران را بررسی می‌کند

شهر
انتخاب سرپرست شهرداری در دستور کار شورا

  در پی دومین استعفای شهردار تهران در روز گذشته، امروز شورای شهر تهران استعفای او را بررسی خواهد کرد و آنگونه که محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران می‌گوید، این‌بار استعفای شهردار پذیرفته خواهد شد و سرپرست شهرداری بعد از جلسه امروز معرفی می‌شود.
درست یک روز بعد از آنکه شورای شهر تهران با رأی 16عضو، با استعفای شهردار تهران به‌دلیل بیماری مخالفت کرد و پس از آنکه دادستان کل کشور عملکرد شورای شهر را مورد انتقاد قرار داد و از شهردار تهران خواست تا دوباره استعفا دهد، محمد علی نجفی چند ساعت بعد از سخنان دادستان کل کشور برای دومین بار استعفای خود را تقدیم رئیس شورای شهر تهران کرد.
در متن استعفای محمد علی نجفی آمده‌است: «با تقدیم سلام و ضمن تشکر از الطاف اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران که در جلسه مورخ 1397/1/19 شورا نسبت به اینجانب ابراز شد و نهایتا در رأی مخالف ایشان با استعفای بنده تجلی یافت، به استحضار می‌رساند که به احترام نظر رأی شورای محترم، اینجانب مجددا با پزشک معالج خویش مشورت کردم و امکان انجام عمل جراحی و تداوم معالجه را توأم با حفظ مسئولیت شهرداری جویا شدم. متأسفانه ایشان مجددا بر قابل جمع نبودن این دو امر تأکید و پیشنهاد اکید داشتند که برای انجام مراحل درمان بیماری در نخستین فرصت ممکن از مسئولیت خویش در شهرداری تهران کناره‌گیری کنم. لذا در کمال احترام و خضوع نسبت به اعضای محترم شورا، تقاضا دارم، ترتیبی اتخاذ فرمایید که تا قبل از اول اردیبهشت‌ماه که قرار است مراحل جدی معالجه را آغاز نمایم، برای انتخاب شهردار و یا سرپرست شهرداری اقدام لازم معمول شود. مجددا تأکید می‌کنم که بنده آمادگی کامل برای همکاری و همراهی فرد منتخب شورا را در هر سطحی که در توانایی‌ام باشد دارم و تا زمان انتخاب نهایی شورا اجازه نخواهم داد که برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری با توقف و یا رکود مواجه شود.»

ورود دادستانی به استعفای شهردار

صبح روز گذشته نجفی به بازدید از سامانه‌ اتوبوسرانی تهران رفت. یک روز پیش از آنکه سامانه شفاف‌سازی شهرداری تهران برای اعلام تمام قرار‌دادهای بالای یک میلیاردی در دسترس شهروندان قرار گیرد، او به مناسبت شصت‌و هفتمین‌سال تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی به سراغ این بخش رفت تا ضمن بازدید از این سامانه به رفع مشکلات آن بپردازد. درست درهمان لحظات بود که متن سخنان دادستان کل کشور در دیدار سالانه با دادستان‌های کشور منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در دیدار با کارکنان دادستانی کل کشور به مناسبت سال جدید ضمن انتقاد از عملکرد شورای شهر در بحث استعفای شهردار تهران اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران، این بساط سیاست بازی که راه انداخته‌اید چه معنایی دارد؟ وقتی شهردار رسما اعلام می‌کند که توان کار سنگین کلانشهر تهران را ندارم و به‌علت بیماری نمی‌توانم این کار را ادامه دهم این موضوع در دستور قرار می‌گیرد و آقای شهردار در جلسه رسمی شورای شهر می‌گوید که با این کیفیت ادامه کارم را خیانت می‌دانم اما نوبت به رای‌گیری که می‌رسد با رأی خود عنوان می‌کنند که شما مریض و ناتوان برای انجام کار نیستی و کار نکردنت خیانت است.
دادستان کل کشور با طرح این سؤال که فردا اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه‌کسی مسئول است، ادامه داد: بنده به‌عنوان مدعی العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست.
وی به شهردار تهران پیشنهاد داد که مجددا استعفای خود را تقدیم شورای شهر کند و گفت: آقای شهردار باید مهلتی نیز تعیین و عنوان کند که تا فلان روز در دفتر کارم هستم تا شهردار تعیین نمایید در غیراین‌صورت از فلان تاریخ مسئولیت شهرداری تهران را عهده دار نخواهم بود و قطعا آقای شهردار کسی شما را به این جهت تحت تعقیب قرار نخواهد داد.
دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه باید خدمت به مردم را از سیاسی بازی‌ها جدا کرد، بیان داشت: این خط و خطوط سیاسی به کشور و خدمات شهری و انسجام عمومی لطمه وارد می‌کند. همه می‌دانند که این عدم‌پذیرش استعفای شهردار تهران درحالی‌که خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است و چرا باید سیاسی کاری باشد لذا به عنوان مدعی‌العموم اعلام می‌نمایم اگر چنانچه این کار ادامه یابد و آقای شهردار به‌علت بیماری نتواند وقت لازم را در مدیریت شهری بگذارد و کار آسیب ببیند قطعا این آقایان مسئول هستند.

واکنش‌ها به اظهارات دادستان

اظهارنظر دادستان کل کشور در دعوت از شهردار تهران برای استعفا واکنش‌هایی به همراه داشت. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری نوشت: «آقای دادستان! این از اختیارات بدیهی شورای شهر است که درباره پذیرش استعفای شهردارش چه تصمیمی بگیرد.»
نعمت احمدی، وکیل دادگستری نیز در اظهارنظری گفت: «ورود دادستان کل کشور از منظر ادله و بایسته‌های قانونی و حقوقی درحوزه صلاحیت ایشان نیست.» محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز نوشت: «ورود آقای منتظری دادستان کل کشور به موضوع استعفای شهردار تهران دکتر نجفی نه با تدبیر همخوانی دارد و نه با وظایف ذاتی جایگاه حقوقی ایشان تطبیق پیدا می‌کند. کاش بیشتر با وظایمان آشنا بودیم.»
ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در اظهارنظری گفت: «اینکه دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم نسبت به امور شهر تهران واکنش مسئولانه‌ای نشان دادند، نشان از آن دارد که رسیدگی به پرونده‌های فسادهای مالی نیز قوت خواهد گرفت.»
اما محمود میرلوحی در اظهارنظری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: «پس از سرکار آمدن شورای پنجم از طریق آقای محسن هاشمی هم چندین درخواست را به‌صورت مکتوب و شفاهی به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردیم که تاکنون بی‌جواب مانده است.» او گفت: «باتوجه به شرایط کنونی تهران و اهمیت آن برای کشور، ملاقات با رهبری و گوش دادن به رهنمودهای ایشان و همچنین اجرا کردن نظرات‌شان در مورد چگونگی مدیریت شهری، می‌تواند در بهبود شرایط کنونی شهر کمک شایانی کند ولی تا این لحظه ما از این ملاقات محروم بوده‌ایم.»

   بررسی استعفا و انتخاب سرپرست

پس از اعلام استعفای دوم شهردار تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران خبر از بررسی استعفای شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر داد. او گفت: «رای روز یکشنبه شورا به‌معنای تقدیر از زحمات آقای نجفی در طول دوره مسئولیت و حمایت از برنامه‌های مدیریت شهری بود و همانگونه که ایشان نیز در سخنان خود گفت، به‌علت مشکلات جسمی، قادر به ادامه حضور در شهرداری نیست.» گزینه‌های سرپرستی شهرداری تهران از میان معاونان شهردار خواهد بود. اگرچه براساس اخبار غیررسمی برخی معاونان شهردار هم قصد جدایی از شهرداری تهران دارند، اما براساس رایزنی‌های صورت گرفته یکی از معاونان شهردار تهران به‌عنوان سرپرست مشغول به‌کار خواهد شد تا شورای شهر شهردار جدید پایتخت را انتخاب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید