• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115433
+
-

بورس/تداوم نزول بورس

روند نزولی بورس در مبادلات دیروز همچنان ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران دوباره با 3225واحد کاهش مواجه شد. از ابتدای هفته و به‌دنبال مشخص شدن نتایج شمارش آرا در انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن، بیش از 343هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام کاسته شده است.
به گزارش همشهری، روند نزولی بازارسهام که از ابتدای هفته و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ابعاد تازه تری به‌خود گرفته است در دادو ستد‌های دیروز هم ادامه یافت. این در حالی است که چهارشنبه هفته قبل که نتایج اولیه شمارش آرا در انتخابات آمریکا از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حکایت داشت شاخص کل بورس تهران با صعود مواجه شد. انتخاب جو بایدن اما معادلات را به هم ریخت و منجر به افت شاخص‌های بورس شد. استدلال سهامداران این است که انتخاب جو بایدن منجر به کاهش سطح تنش‌ها و افت قیمت دلار خواهد شد و این موضوع درآمد شرکت‌های صادرات‌محور را در بورس با نزول مواجه خواهد کرد. شاهین چراغی، عضو شورای بورس اماچند روز پیش این استدلال را به چالش کشید و اعلام کرد، شرکت‌های بورس اساسا از قیمت بالای دلار نفعی نمی‌برند. به گفته او اصولا ارز حاصل صادرات شرکت‌ها در سامانه نیما در نیمه نخست سال با مبلغی نزدیک ۱۷هزار تومان به فروش می‌رفت و قیمت بالای دلار عملا عایدی ای برای شرکت‌ها نداشت. با وجود این تحلیل‌ها همچنان فشار عرضه و فروش سهام در بورس بالا است.
این فشار فروش به‌ویژه از روز شنبه و بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا بیشتر هم شده است. از ابتدای هفته تاکنون بیش از 343هزار میلیارد تومان از ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شده است. شاخص کل بورس تهران هم در این مدت بیش از 78هزارو600واحد افت کرده است. دیروز هم این روند نزولی ادامه یافت. شاخص کل بورس تهران با 3هزارو 225واحد افت به یک‌میلیون‌و211هزار واحد رسید. با این حال در دادو ستد‌های روز گذشته ارزش معاملات نسبت به روز‌های گذشته رشد کرد. جمع کل معاملات در بورس و فرابورس به رقم 10هزارو239میلیارد تومان رسید. برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالا روند نزولی شاخص بورس به‌زودی به پایان می‌رسد. با این حال بیم آن وجود دارد با افزایش نرخ بهره بانکی شاخص بورس با نزول بیشتری مواجه شود. از نظر تکنیکی در صورت نزول شاخص به زیر یک‌میلیون‌و200هزار واحد، ابعاد این نزول عمیق و طولانی‌تر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید