• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115389
+
-

هم‌محله‌ای جوان ما فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های علمی و محیط‌زیست دارد

پژوهشگر همه فن حریف ری

پژوهشگر همه فن حریف ری

زهرا بلندی

  در دوران مدرسه با ارائه مقاله‌های پژوهشی و کسب افتخار در مسابقات مختلف جزو دانش‌آموزان فعال شهرری محسوب می‌شد. «مجتبی مقیمی» پژوهشگر ۲۱ ساله ساکن شهرری بعد از ورود به دانشگاه خوارزمی نه تنها فعالیت‌های پژوهشی را کنار نگذاشته، بلکه در حوزه‌هایی همچون تدریس، گویندگی و کارآفرینی هم ورود کرده است. در روزهایی که او ضمن راهنمایی دانش‌آموزان پژوهشگر منطقه سعی دارد با هدف تجاری‌سازی ایده‌های آنها استارت آپ‌های دانش‌آموزی را هم راه‌اندازی کند با او همراه شدیم.  

از کودکی کنجکاو و جست‌وجوگر بود. سؤال‌های زیادی طرح می‌کرد و برای یافتن جواب درست همه تلاشش را به کار می‌گرفت. نقش خانواده در ارائه پاسخ‌های مناسب و ایجاد شرایطی مطلوب برای تحقیق و انجام پژوهش، «مجتبی مقیمی» را در کسب آگاهی بی‌پروا بار آورد. او در نخستین روزهای مدرسه به دانش‌آموزی فعال و پژوهشگر تبدیل شد و به مرور در اجتماعاتی بزرگ‌تر درخشید.

این دانشجوی ۲۱ ساله درباره نخستین گام‌های موفقیتش می‌گوید: «از کودکی با تشویق‌های خانواده برای یافتن پاسخ سؤال‌هایم به کتاب‌ها و مجله‌های مختلف روی می‌آوردم و فیلم‌ها و مستندهای علمی تماشا می‌کردم. در واقع محرک اصلی‌ام برای کسب علم و آگاهی خانواده‌ام بود، اما خواسته قلبی خودم هم نقش زیادی در ادامه این مسیر داشت.» مقیمی با اشاره به اینکه از اوایل دوران راهنمایی متوجه علاقه‌اش به مباحث نجوم و اختر فیزیک شده، می‌گوید: «مطالعات آزاد زیادی در این زمینه داشتم و در مسابقات منطقه‌ای و استانی مرتبط با آن شرکت می‌کردم.

باوجود علاقه بسیار به این رشته خودم را محدود نمی‌کردم و همیشه دوست داشتم در حوزه‌های مختلف استعدادهایم را محک زده، علایقم را کشف و بهترین آنها را انتخاب کنم.» این ساکن محله شهرری با بیان اینکه به دلیل علاقه بسیار به اختر فیزیک و نجوم از ۱۵ سالگی در کلاس‌های نانو پژوهش‌سرای رازی شرکت کرده، می‌گوید: «با عضویت در این گروه برای مسابقات شیمی انتخاب شدم و سپس مقاله‌ای با همراهی این گروه نوشتم. با حمایت‌های خوب «محمد رئیسی» دبیر شیمی دوران دبیرستانم مطالعه و انجام پژوهش در این رشته را هم در برنامه‌هایم قرار دادم. هر روز به پژوهش‌سرا می‌رفتم و با وجودی ‌که رشته انتخابی‌ام در دوره متوسطه دوم، ریاضی فیزیک بود، در کانون‌های زیست‌شناسی، شیمی و... هم فعالیت می‌کردم» او در ادامه با اشاره به اینکه تنها هدف تحصیلی‌اش قبولی در آزمون کنکور نبود، می‌گوید: «همیشه سعی داشتم اگر نقصی در سیستم آموزشی یا یادگیری‌هایم وجود دارد خودم آن را با مطالعه و تحقیق بیشتر جبران کنم و در کنار آماده‌سازی برای قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه به اولویت‌هایی مثل پژوهشگری، مهارت‌افزایی و کسب درآمد هم توجه داشتم.» او که در رشته‌های شیمی، نجوم، زیست‌شناسی، نهج‌البلاغه و... فعالیت داشت، به محض برگزاری مسابقات مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی در آن شرکت می‌کرد و اغلب جزو نفرات اول تا سوم بود.

 تربیت دانش‌آموزان پژوهشگر
مقیمی نه تنها در پژوهش‌سرای رازی، بلکه در پژوهش‌سرای ناحیه ۲ منطقه ۲۰ و با گروه‌های مختلف دانش‌آموزی ارتباط دارد و با پایان یافتن دوران تحصیلی مدرسه همچنان به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد. مقیمی دارنده گواهینامه کارگاه ثبت اختراع و دانش‌آموخته دوره‌های کارآفرینی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و اکنون دانشجوی ترم پنجم رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه خوارزمی است.

او به‌عنوان یک راهنما تجربیات خود را دراختیار دانش‌آموزان فعال در پژوهش‌سراهای منطقه ۲۰ قرار می‌دهد و شخصاً به‌صورت مجازی با آنها ارتباط برقرار کرده و شرایط شرکت در همایش‌ها و آشنایی با استادان مختلف را برایشان فراهم می‌کند. مقیمی در این‌باره می‌گوید: «همچنان در ارائه تجربیاتم به دانش‌آموزان منطقه فعال هستم. در روزهای شیوع کرونا بیشتر به‌صورت مجازی یا گاهی اوقات در پژوهش‌سرا فعال هستم. آرزویم این است که بتوانم در حوزه کارآفرینی و استارت آپ هماهنگی‌هایی انجام بدهم و در تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌آموزان منطقه گام مؤثری بردارم.» او درباره نقش منطقه در موفقیت دانش‌آموزان می‌گوید: «شرایط نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و سواد دیجیتال همه ناگزیر از تغییر هستند، اما هنوز هم نیاز است که توجه دبیران مدارس به پژوهش و آموزش‌های چندبعدی بیشتر شود.» مقیمی به طرح و اختراعات متعددش که درگیرودار مسائل اداری به ثبت نرسیده، اشاره کرده و می‌گوید:

«درگیر شدن دانش‌آموزان در چنین موضوعاتی باعث می‌شود انجام پروژه و ثبت اختراع برایشان سخت شود و تلاش‌هایشان به ثمر نرسد. این درحالی است که باید اقداماتی صورت بگیرد تا همه انرژی و تمرکز دانش‌آموز روی کار باشد و گرفتن مجوز دغدغه‌اش نباشد.» این روزها مقیمی در کنار تحصیل، در حوزه‌های فرهنگی دیگری مثل مجری‌گری و گویندگی هم فعالیت می‌کند. دبیر کانون گویندگان دانشگاه خوارزمی است و با توجه به این مهارت در تولید پادکست‌های مناسبتی و اجرای برنامه‌های دانشگاه در مناسبت‌های مختلف هم نقش پررنگی دارد. مقیمی علاوه بر فعالیت در شاخه‌های علمی و فرهنگی، فعال محیط‌زیست هم هست.

وقتی از او می‌خواهیم تا در این‌باره بیشتر توضیح بدهد، می‌گوید: «در دوران دانش‌آموزی‌ام، پژوهش‌سرای رازی قطب کشوری محیط‌زیست محسوب می‌شد. با فعالیت‌های خوبی که در این کانون اجرا می‌شد کم‌کم به این حوزه علاقه‌مند شدم و تلاشم را برای تبدیل شدن به یک فعال محیط‌زیست به کار گرفتم و از آن پس تا حد امکان برای حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کنم. برای مثال در جنبش‌های مختلف محیط‌زیست شرکت می‌کنم، جنبش‌های دانشجویی جمع‌آوری زباله ترتیب می‌دهم، مشوق استفاده از دستمال و لیوان‌های جیبی هستم و حتی گاهی چنین اقلامی تهیه می‌کنم و برای ترغیب دانش‌آموزان بین آنها توزیع می‌کنم.» این پژوهشگر فعال شهرری ۷ سال سابقه اجرا در برنامه‌های استانی و کشوری دارد و اکنون به‌عنوان دبیر کانون گویندگان دانشگاه خوارزمی، تهیه‌کننده و گوینده پادکست‌های صوتی، نویسنده و طراح برنامه‌های رادیویی و پادکست‌های صوتی و عضو شورای مرکزی جامعه تعلیمات اسلامی شناخته می‌شود.

افتخارات هم‌محله‌ای

  1.   پذیرش مقاله در کنفرانس بین‌المللی فنی مهندسی ۲۰۱۶
  2.   مدرس مسابقات استانی و کشوری آزمایشگاه شیمی
  3.   داور مسابقات آزمایشگاهی
  4.   دارنده گواهینامه کارگاه ثبت اختراع
  5.   ۳ سال پیاپی دارنده مقام اول و دوم استانی آزمایشگاه شیمی
  6.   پذیرش و ارائه مقاله در کنفرانس استانی نجوم طی ۳ سال
  7.   دارنده مدال برنز جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی
  8.   رتبه سوم مسابقات استانی نهج‌البلاغه
  9.   رتبه اول مسابقات نهج‌البلاغه منطقه ری طی ۴ سال
  10.   پذیرش مقاله در کنفرانس استانی زیست‌شناسی نوین
  11.   مسئول فنی کمیته اجرایی و سرپرست روابط‌عمومی جشنواره کشوری ایده‌های برتر دانش‌آموزی در سال ۹۸‌ـ ۹۷
  12.   مدرس دوره‌های خلاقیت و ایده‌پردازی
  13.   دبیر کانون گویندگان دانشگاه خوارزمی
  14.   تهیه‌کننده و گوینده پادکست‌های صوتی
  15.   نویسنده و طراح برنامه‌های رادیویی و پادکست‌های صوتی
  16.   ۷ سال سابقه اجرا در برنامه‌های استانی و کشوری
  17.   فعال محیط‌زیست

این خبر را به اشتراک بگذارید