• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 20 آبان 1399
کد مطلب : 115343
+
-

برجام بازگشایی نمی‌شود

سیاست خارجی
برجام بازگشایی نمی‌شود


5سال پس از اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و درحالی‌که تلاش با چاشنی تهدید و تحریم دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مجدد بر سر برجام شکست خورد، دولت ایران به رئیس‌جمهور آینده آمریکا گوشزد کرد که فکر مذاکره دوباره درباره این توافق را از سر بیرون کنند. 
سعید خطیب‌زاده دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره انتخابات آمریکا تصریح کرد: ما واقع‌نگر هستیم و به اقدامات آمریکا توجه می‌کنیم؛ ما باید ببینیم که آمریکایی‌ها در عمل چه می‌کنند و در این زمینه به حرف، تحلیل و پیام توجهی نداریم، بلکه اقدامات را ملاک قرار می‌دهیم. 
اگر فضای جدیدی وجود داشته باشد، در چارچوب آنچه وجود دارد تصمیم‌گیری می‌کنیم. وی با بیان اینکه دولت آمریکا طی سال‌ها با اقداماتش به اعتماد جامعه جهانی به‌ خود ضربه زده است، گفت: از دیگرسو باید توجه داشت که بسیاری از ورشکستگان که در طول این سال‌ها پروژه فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می‌کردند به‌دنبال این هستند که پوست‌اندازی کنند و تلاش دارند که این موضوع را در مسیر جدید پیگیری کنند. 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درخصوص احتمال شرط‌داشتن آمریکا برای بازگشت به برجام خاطرنشان کرد: مباحث انتخاباتی و کارزارهای انتخاباتی و یا آنچه از سوی برخی از اندیشکده‌ها و افراد گفته می‌شود مبنای قضاوت ما نیست، بلکه ما به عمل توجه می‌کنیم. 
خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه بارها جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که برجام ماحصل یک گفت‌وگوی طولانی‌مدت نه میان آمریکا و ایران بلکه میان ایران و 1+5 بوده و یک برنامه جامع اقدام مشترک است، گفت: ایران بارها اعلام کرده که برجام چیزی مربوط به گذشته است و قابل بازشدن و گفت‌وگوی مجدد توسط هیچ‌کس نیست. 
دیروز یکی از نزدیکان جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مدعی شده بود بایدن آماده بازگشت به برجام با برخی اصلاحات است. 
خطیب‌زاده همچنین با اشاره به اینکه آمریکا قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده و از برجام خارج شده است و در این چارچوب به ملت ایران خسارت وارد کردند، گفت: آمریکا متضمن مسئولیت حقوقی و قانونی نقض این قطعنامه و برجام است و طبیعی است که ایران در این مسیر در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکایی‌ها باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون و خسارت وارده به ایران باشند. 
2روز قبل هم سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه با العالم خاطرنشان کرده بود اساسا ایالات متحده آمریکا در موضعی نیست که برای کسی شرط بگذارد، ایالات متحده آمریکا ناقض برجام و ناقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت بوده و میلیارد‌ها دلار به ملت ایران خسارت زده و از برنامه برجام به‌عنوان یک مشارکت‌کننده خارج شده است. 
روزی که دولتی در ایالات متحده بخواهد به برجام برگردد، میزی وجود خواهد داشت که باید پاسخگوی نقض عهد‌ها باشد.

   پیام‌های ظریف به همسایگان عرب

  وزیر امورخارجه روز دوشنبه در توییتی خطاب به همسایگان ایران نوشت:  «پیامی صادقانه به همسایگانمان: ترامپ ۷۰روز دیگر رفته است، اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم. شرط‌بستن روی خارجی‌ها برای تأمین امنیت، هرگز قمار خوبی نیست. دست خود را برای گفت‌وگو جهت حل اختلافات به سوی همسایگانمان پیش می‌آوریم. تنها با هم است که می‌توانیم آینده‌ای بهتر برای همه بسازیم.»  ظریف یکشنبه‌شب نیز در توییتی به زبان عربی خطاب به همسایگان ایران نوشته بود:  «ترامپ رفت؛ ما و همسایگانمان ماندیم. تکیه به بیگانگان امنیت نمی‌آورد بلکه امید را بر باد می‌دهد.   ما همه را به گفت‌وگو دعـــوت می‌کنیم.»

   ماس: همکاری با آمریکا درباره برجام 

وزیر امور خارجه آلمان در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا گفت که سیاست‌های جداگانه کشورهای اروپایی و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی ایران کارآمد نیست و این کشورها باید رویکردی همسو در پیش بگیرند. به گزارش ایسنا، ماس بر این باور است که پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا  می‌تواند باعث افزایش دامنه همراهی و همکاری کشورهای اروپایی و آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران شود. وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگویی با رادیو دویچلند فونک، تحولات سیاسی در آمریکا را به‌ مثابه فرصتی جدید برای همکاری اروپا و آمریکا دانسته و گفته است: ما باید مجددا دور هم جمع شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید