• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11530
+
-

از تذکر تا جریمه

بیشترین فراوانی در پرونده‌های تعزیراتی متعلق به بخش خدمات است

اصناف
از تذکر تا جریمه




نجمه موسوی| خراسان رضوی - خبرنگار:


تعطیلات نوروز و حضور زائران در پایتخت معنوی ایران فرصت مناسبی است برای اندک سودجویانی که از فضای ایجاد شده سوءاستفاده کنند و با گران‌فروشی یا استفاده از مواد اولیه نامرغوب و بی‌کیفیت، حقوق مصرف‌کننده را پایمال کنند. 
به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، برخورد قانونی با عوامل اخلال در نظم بازار و ایجاد محیط امن اقتصادی برای مردم به ویژه زائران و اقشار کم درآمد جامعه از اهدافی است که این اداره، در اجرای طرح نوروزی از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین دنبال می‌کرد. در این مدت ۸۰ گروه گشت نظارتی با حضور قاضی ویژه تعزیرات به انجام ۲ هزار بازرسی پرداختند. در قالب این طرح، ۴ شعبه تعزیرات به طور ثابت در پایانه مسافربری امام رضا (ع)، منطقه ثامن، نمایشگاه بین‌المللی مشهد و اداره تعزیرات حکومتی مستقر شده و به پرونده‌ها رسیدگی می‌کردند. به منظور صیانت از حقوق مردم، یک شعبه سیار هم در این ایام تشکیل شده بود که نتیجه آن تسریع در رسیدگی‌ها بود. 

«حمیدرضا کریم» حضور قاضی ویژه تعزیرات حکومتی را در همه گشت‌های نظارتی، از نقاط قوت طرح امسال می‌داند و معقتد است که که منجر به تسریع در صدور رأی و اجرای آن شده است. وی اشاره‌ای هم به آمار پرونده‌های این اداره کل دارد و می‌افزاید: از ١۵ اسفند تا ١۵ فروردین، در مجموع ۳ هزار و ٩٧۵ پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی تشکیل و ۴ هزار و ٩۴٨ پرونده هم مختومه شد. اختلاف تعداد پرونده‌های تشکیل شده و تعداد پرونده‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته مربوط به پرونده‌های مفتوح پیشین است به این معنی که تعدادی از پرونده‌های مختومه شده در تعطیلات نوروز ٩٧ مربوط به اوایل اسفند ٩۶ 
بوده است. 

به گفته وی پرونده‌های تعزیراتی تشکیل شده در ایام نوروز مربوط به قاچاق کالا، رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و عرضه کالا و خدمات بوده که بیشترین فراوانی مربوط به بخش سوم یعنی عرضه کالا و خدمات است. کریم، نظارت بر رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را به عنوان یکی از اهداف اصلی طرح نوروزی تعزیرات حکومتی بر‌شمرده و یادآور می‌شود: در برنامه‌ریزی‌‌های امسال، سلامت و امنیت غذایی زائران بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در این راستا، با حضور کار‌شناسان شبکه بهداشت بازرسی‌‌های متعددی از رستوران‌‌ها و کترینگ ‌های مشهد و مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز انجام شد که در جریان بازرسی گشت ‌های نظارتی، برخی از آنان تذکر بهداشتی دریافت کردند. 

او از پلمب و تشکیل پرونده تعزیرات حکومتی برای ۷ رستوران و کترینگ به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی خبر می‌دهد و می‌گوید: با ۴ واحد غیرمجاز موقت و ۳ رستورانی که ضمن نادیده گرفتن تعهد دینی و اخلاق صنفی، مواد تاریخ گذشته و فرآورده‌های گوشتی فاسد به زائران و مجاوران عرضه می‌کردند، برخورد شد. 
مهم‌ترین پرونده تعزیراتی تشکیل شده در تعطیلات نوروز امسال مربوط به یک واحد تولیدکننده تخم‌مرغ بود. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در این باره می‌گوید: به دنبال گرانی قیمت تخم‌مرغ در اواخر اسفند سال گذشته چند پرونده تخلف برای برخی واحدهای تولیدکننده این محصول تشکیل شد که یکی از این پرونده‌ها به دلیل گران‌فروشی، به تعیین جریمه ٧۵٠ میلیون تومانی 
منجر شد.


افزایش ۳۰ درصدی بازرسی‌ها

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه توجه اصلی سازمان در حوزه سلامت است، همکاری دامپزشکی، اداره بهداشت و اداره کل تعزیرات را در نوروز امسال باعث هم‌افزایی در پیشبرد اهداف سلامت‌محور دانسته و اعلام می‌کند: اتاق اصناف با ۳۵ بازرس به همراه کار‌شناس اتحادیه، در قالب تیم ‌های 2 نفره به نظارت از واحدهای مختلف پرداختند که با تلاش بی‌وقفه، ۳۰ درصد افزایش بازرسی و تشکیل پرونده را داشته‌ایم. 
 به گفته «سید جمال کاظمی» رویکرد سازمان در گشت‌های نظارتی، ارشادی بوده به طوریکه از ۳ هزار و ۵۲۴ فرم تنظیم شکایت، با هزار و ۴۷۲ مورد ارشادی برخورد شده و ۲ هزار و ۵۰۲ پرونده تخلف تنظیم و به مراجع قضایی ارجاع شده است. 

کاظمی برخورد با متخلفان حوزه سلامت را جدی‌تر از دیگر حوزه‌ها اعلام کرد. با تایید کار‌شناس اداره بهداشت و قاضی تعزیرات، یک تن گوشت و ۱۲۰۰ شیرینی در واحدهای غیرمجاز در این مدت معدوم شد. 
 وی رسیدگی به تخلفات خدمات فنی را اولویت دوم سازمان دانسته و اعلام کرد ۷۵۶ پرونده تخلف در مورد تقلب و گران‌فروشی در این مدت تشکیل شده است. کاظمی بازدید و نظارت ویژه روز طبیعت و نظارت بر غرفه‌های خیابان غذا را از طرح‌های مهم امسال می‌داند و برگزاری این مراسم‌ها را بدون تخلفات ویژه در فضایی مفرح و متفاوت را دستاورد نظارت‌ها در قالب طرح ارشادی برمی‌شمرد. 

 از دیگر برنامه‌هایی که امسال در شهر مشهد شاهد آن بودیم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ویژه نوروز بود که با قیمت‌هایی ۲۰ درصد پایین‌تر از بازار، رضایت ۸۵ درصدی مردم را به همراه داشته است. به گفته مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف در ۱۲۴ پرونده تخلف این نمایشگاه، ۴۷ میلیون تومان استرداد وجه به شاکیان داشته‌ایم که اغلب تخلفات در غرفه‌های پوشاک، کیف، کفش و مواد غذایی و در زمینه گران‌فروشی بوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید