• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11517
+
-

آزمون 97

آزمون 97

نیلوفر حامدی| 97 برای جذاب شدن همه چیز دارد. از بازی‌های آسیایی گرفته، تا جام‌جهانی فوتبال و المپیک نوجوانان و همچنین چندین مسابقه قهرمانی جهان در رشته‌های مختلف. مسیر دشوار و البته پرهیجان ورزش ایران در سال جدید تقریبا در اواخر خرداد و با لیگ ملت‌های والیبال که همزمان با جام‌جهانی است آغاز می‌شود. در راهش از بازی‌های آسیایی جاکارتا، قهرمانی جهان والیبال در اروپا، المپیک جوانان در آرژانتین می‌گذرد و با مسابقات جهانی کشتی، وزنه‌برداری و کاراته هم سال را به‌پایان می‌رساند. در این گذرگاه قطعا نگاه مخاطبین ورزش ایران به جز ورزشکاران به‌سمت مدیران ورزشی کشور هم دوخته شده تا ببینند در پایان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و همچنین فدراسیون‌ها چطور از پس ماموریت‌هایشان در سال جدید برخواهند آمد.
    شروع سخت با لیگ ملت‌های والیبال
اگرچه همزمانی لیگ ملت‌های والیبال (لیگ جهانی سابق) با جام‌جهانی فوتبال باعث کمرنگ شدن اخبار مربوط به والیبال می‌شود اما تغییر شیوه برگزاری این رقابت‌ها همچون نامش آزمون سختی را پیش روی والیبالیست‌های ایرانی قرارداده است. والیبال ایران که برای دومین سال به هدایت ایگور کولاکوویچ باید در این میدان پا بگذارد ماموریتی سخت‌تر از همیشه در پیش دارد. افزایش تعداد تیم‌ها، سفر به 5قاره مختلف در همان گروه مقدماتی و به‌دنبالش به هم ریختن ساعت خواب بازیکنان و بالارفتن ریسک آسیب‌دیدگی، موضوعی است که در کنار جوانگرایی همه چیز را برای کولاکوویچ و بازیکنانش دشوار می‌کند. والیبال در سال پیش رو مسابقات نفس‌گیری را تجربه خواهد کرد. رقابت‌های قهرمانی جهان، میدانی که حالا و بعد از المپیکی شدن این رشته به‌خاطر افزایش سطح توقع مخاطبینش بیش‌تر از هرسال اهمیت دارد. مسابقاتی که از 19شهریور تا 8مهر در دو کشور بلغارستان و ایتالیا با حضور 24کشور دنیا برگزار می‌شود.
    عیارسنجی ورزش ایران
امسال هم نوبت بازی‌های آسیایی است. میدانی که در قاره کهن بیش از سایر قاره‌ها بااهمیت است و همه کشورها در آن با تمام قدرتشان شرکت می‌کنند. مرداد امسال این مسابقات به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران با ستاره‌های درخشانی قدم به این میدان می‌گذارد و کارنامه‌ای جدید از ورزش ایران را رقم می‌زند. موضوع مهم اینکه کمیته ملی المپیک که کمتر از 6ماه پیش کارش با مدیریت صاحی امیری آغاز کرده است، در این مسابقات عیارش را نشان خواهد داد و همین موضوع اهمیت میدان جاکارتا را بیش‌تر می‌کند.
میدان بعدی ورزش ایران در سال97 المپیک جوانان است که در مهر و به میزبانی آرژانتین برگزار می‌شود. در حالی که این میدان‌ها برای کشورهای توسعه یافته بیشتر شکل جشنواره را دارد و ورزشکاران جوانشان فقط به این میادین اعزام می‌شوند تا نحوه بهتر جنگیدن برای آینده حرفه‌ای خود را یاد بگیرند، در ایران به این رقابت‌ها هم به چشم میدان مسابقه‌ای نگاه می‌شود که باید در آن مدال کسب کرد. به همین دلیل هم گفته شده که کاروان شلوغی به این مسابقات اعزام نخواهد شد و صرفا ورزشکاران شانس مدال بلیت آرژانتین را کسب خواهند کرد.
    چالش کشتی
 قطعا در این سال پرترافیک برای ورزش ایران کشتی هم نقش پررنگی دارد. رشته‌ای که در سال97 باید در 8میدان آسیایی و جهانی شرکت کند و بعد از گذراندن 96 با تمام تلخی هایش به‌دنبال روزهای بهتری است. 30مهر مصادف با آغاز مسابقات جهانی این رشته در مجارستان خواهد بود. آزادکاران در سال گذشته تنها یک مدال کسب کردند و البته رسوبات اختلاف عمیق میان وزارت ورزش و رسول خادم همچنان ادامه دارد و چشم انداز این رشته ورزشی مهم و مدال‌آور را برای ایران در سال پیش‌رو تاریک کرده است. در ادامه کشتی دومین رشته پرافتخار ایران باید در رقابت‌های جهانی حاضر شود. پولادمردانی که سال گذشته و در غیاب 9کشور به‌خاطر محرومیت دوپینگ در مسابقات حضور نداشتند قهرمان شدند و امسال با اتمام دوران محرومیت آن کشورها قطعا مسابقات سختی را پیش‌رو خواهند داشت. رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در آبان97 و به میزبانی عشق‌آباد برگزار می‌شود. در این میان نباید چالش کیانوش رستمی، تمرین مجزای او از تیم‌ملی و همراهی اشتباه فدراسیون با او حتی بعد از ناکامی‌اش در رقابت‌های سال گذشته را فراموش کرد. درنهایت هم مسابقات جهانی برای ایران با کاراته به پایان می‌رسد. کاراته‌ای که پس از راه یافتن در جمع رشته‌های المپیکی اهمیت بیشتری پیداکرده و با توجه به اینکه ایران جزو بهترین‌های این رشته در دنیا محسوب می‌شود شانس زیادی برای سکونشینی دارد.

    به‌دنبال چهارمی در جاکارتا
سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان با بیان این مطلب که سال96 سال پرباری برای ورزش ایران بود، با اشاره به بازی‌های آسیایی و مسابقات رشته‌های دیگر گفت: «در مرداد و شهریور نیز بازی‌های آسیایی و پارآسیایی2018 جاکارتا را داریم که رقابت سختی را برای رسیدن به جایگاه چهارمی این مسابقات با قزاقستان، اندونزی و تایلند داریم و همه همت و تلاش ما رسیدن به جایگاه چهارمی است.» او همچنین به المپیک جوانان، لیگ جهانی والیبال، جام ملت‌های آسیا در فوتبال و بسکتبال اشاره کرد و گفت: «در تمام این رقابت‌ها تمام تلاش ما موفقیتی در شان جمهوری اسلامی است که با حضور اخلاقی، فرهنگی و هم کسب نتایج در خور شان نام ایران همراه خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید