• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115155
+
-

کدام غذاها و خوراکی‌ها ممکن است ویروس کووید-19را منتقل کنند؟

داغ مصرف کنید

دکتر درستی، متخصص تغذیه: هرنوع ویروسی در حرارت بالای 70درجه از بین می‌رود

داغ مصرف کنید


شیوا نوروزی ـ روزنامه‌نگار

بسیاری از مردم متصورند که امکان انتقال ویروس از طریق مواد غذایی وجود دارد؛ از همین روست که برخی گروه‌های غذایی مانند گوشت و لبنیات از سبد خوراک خانواده‌ها به طور کامل حذف شده است. حتی برخی از مردم به جای خرید نان تازه به خرید نان‌های بسته‌بندی شده صنعتی روی آورده‌اند. تشدید وسواس‌ها حتی به حذف کامل مواد باز هم منجر شده و تمایل برای خرید مواد غذایی بسته‌بندی بیشتر شده است. نااطمینانی از اینکه امکان ابتلا از چه گروه غذایی وجود دارد در این مدت بسیاری از مردم را مستاصل کرده است. از طرف دیگر حذف سرخود برخی گروه‌های غذایی، به مرور سلامت جامعه را تهدید خواهد کرد و آسیب‌های زیادی را در درازمدت متوجه افراد خواهد کرد.

حرارت؛ یک اصل مهم
دکتر احمدرضا درستی‌مطلق، دکتری حرفه‌ای علوم تغذیه، در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه امکان ابتلا از طریق چه غذاها و خوراکی‌هایی کمتر است، می‌گوید: «هیچ ویروسی نسبت به حرارت بالای 70درجه سانتی‌گراد قدرت مقاومت ندارد و غیرفعال می‌شود و از بین می‌رود و با سرد شدن همان غذا دوباره هم فعال نمی‌شود. لذا از زمانی که ویروس کرونا منتشر شد سازمان جهانی بهداشت از همان ابتدا اعلام کرد در مورد غذاهایی که داغ مصرف می‌شوند نگرانی‌ای از بابت ویروس روی آنها نداریم». بنابراین درصد امکان انتقال از غذاهای سرد و بسته‌بندی‌شده به نسبت غذاهای گرم و داغ بیشتر است. از نظر تئوری هم امکان انتقال ویروس از بسته‌بندی مواد غذایی وجود دارد. گرچه محققان می‌گویند انتقال ویروس از سطوح غیرزنده بسیار کم است و یک تا 2ساعت بیشتر زنده نمی‌ماند، اما برای احتیاط می‌توان بعد از خرید مواد غذایی بسته‌بندی‌شده، قبل از بازکردن آنها را آغشته به محلول‌های ضد‌عفونی کرد.

ضدعفونی‌کردن مواد غذایی خام
غذاهایی که قابلیت حرارت دادن و پختن ندارند مانند برخی میوه‌‌ها و سبزیجات خام را باید قبل از مصرف حتما با محلول‌های ضدعفونی‌کننده شست‌وشو داد. این متخصص تغذیه می‌افزاید: «می‌توان یک قاشق مایع ظرفشویی را در یک ظرف 4 لیتری آب ریخت و میوه‌‌ها و سبزیجات را به‌مدت 5دقیقه را در آن قرار داد و آبکشی کرد. به این ترتیب ویروس‌ها به‌طور کامل از بین خواهند رفت». 
درخصوص استفاده از انواع لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر اگر نگرانی در مورد انتقال ویروس وجود دارد باید حتما از برندهای معتبر و به‌صورت بسته‌بندی‌شده خریداری کرد و قبل از بازکردن، درِ ظرف را با مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو داد و سپس با آرامش خاطر مصرف کرد.
دکتر درستی ادامه می‌دهد: «انواع گوشت مصرفی هم اگر به شکل سالم و از جاهای مورد اطمینان تهیه و خوب پخته شوند و داغ مصرف شوند مشکلی از بابت انتقال ویروس نخواهند داشت. 
همچنین هنگام خرید نان اگر نان داغ تازه از تنور بیرون آمده را از شاطر بگیریم، به شرطی که داخل یک کیسه گذاشته و به دستمان دهد با خیال راحت می‌توان آن را مصرف کرد. اگر هم امکان خرید نان تازه وجود ندارد بعد از خرید بهتر است حتما آن را گرم و سپس استفاده کرد. به این‌ترتیب ما می‌توانیم تمام گروه‌های غذایی شامل نان، غلات و برنج، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات (شیر، ماست، پنیر و...) و گوشت، مرغ، ماهی، مغز دانه‌ها، حبوبات، چربی‌ها، روغن‌ها و قندها را بدون نگرانی از دارا بودن ویروس کرونا مورد مصرف قرار دهیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید