• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11506
+
-

عادل زیر تیغ

عادل زیر تیغ

ماجرای سانسور بخشی از جملات عادل فروسی‌پور در مصاحبه با مهران مدیری در برنامه دورهمی، طی چند روز گذشته سروصدای زیادی راه انداخته است. عادل در این برنامه درمورد ضرورت حضور بانوان در استادیوم‌ها سخن گفت، اما تقطیع و حذف بخشی از کلمات او باعث شد این طرز تلقی به‌وجود بیاید که فردوسی‌پور با ورزشگاه رفتن زنان مخالف است! این مساله در حالی باعث بروز حاشیه در فضای رسانه‌ای کشور شده که تیغ سانسور پیش از این هم چند بار دیگر تن عادل را زخمی کرده است.
  مصاحبه با ظریف
مهم‌ترین مصداق سانسور در برنامه 90، عدم صدور مجوز برای پخش مصاحبه عادل فردوسی‌پور با محمد جواد ظریف است. مجری90به مناسبت شب یلدا با وزیر امور خارجه ایران مصاحبه کرد که این گفت‌وگو با وجود اعلام قبلی امکان پخش نیافت. صداوسیما در آن مقطع با انتشار اطلاعیه‌ای عجیب مدعی شد 90 یک برنامه ورزشی است و حق دخالت در حوزه‌های دیگر را ندارد. این در حالی است که برنامه مزبور به بهانه مناسبت‌های مشابه بارها با چهره‌هایی مثل حسن خمینی، شهاب حسینی و دیگران مصاحبه کرده است.
  عطاران را راه ندادند
عادل که عادت دارد در برنامه آخر سالش از حضور هنرمندان استفاده کند، اسفند95 از رضا عطاران دعوت کرد در استودیو حاضر شود و با او گفت‌وگو کند. عطاران هم موضوع را پذیرفت و همه چیز نهایی شد، اما صداوسیما اجازه حضور این کمدین سرشناس را در برنامه 90 نداد. گویا از نظر تلویزیون، عطاران «ممنوع‌الپخش زنده» است و فقط تصاویر ضبطی از او امکان پخش دارند!
  صورت حسین کعبی
در یکی از عجیب‌ترین مصادیق سانسور در برنامه 90، با وجود حضور حسین کعبی در استودیو به‌عنوان میهمان حضوری اجازه پخش تصاویر بسته و نزدیک او صادر نشد. گویا دلیل این مساله، شکل آرایش مو و ابروهای کعبی بوده است!
  مصاحبه علی دایی
برنامه 90 دو سال پیش به مناسبت سالروز تولد علی دایی مصاحبه‌ای متفاوت با او ضبط کرد که ظاهرا پخش آن بدون حذف و سانسور نبود. گفته می‌شود چند جمله از اظهارات علی دایی در مورد محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو سانسور شد. عادل آن شب به طعنه گفت: «دردسرهای مصاحبه زنده از ضبطی خیلی کمتر است!»
  سانسور سلام سینما
چند سال پیش برای آشتی دادن مردم با سینما، طرح تماشای رایگان فیلم در برخی سالن‌ها در روز سینما به اجرا درآمد. در این میان هجوم باورنکردنی مردم به‌سمت سینماها در برخی موارد تصاویر تکان‌دهنده‌ای مثل شکسته شدن شیشه‌ها و خونریزی سر و صورت تماشاچیان را رقم زد. عادل هم به‌خاطر علاقه شدیدش به سینما این تصاویر را در بخش 90 درجه برنامه‌اش گنجاند، اما در بازپخش نود توسط شبکه جهانی جام‌جم تمامی این تصاویر سانسور شد که این موضوع در آن مقطع سروصدای زیادی به پا کرد.
  ماجرای مسعود شجاعی
مسعود شجاعی به‌خاطر حضور در برابر نماینده رژیم صهیونیستی در لیگ اروپا، مدتی به اردوهای تیم‌ملی دعوت نمی‌شد. درست در همین مقطع، نام و تصویر او از بخش لژیونرهای برنامه 90 هم حذف شد. به این ترتیب آیتمی که هر هفته اخبار تمام بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی را پوشش می‌داد، مدتی شجاعی را کاملا نادیده گرفت تا اینکه با بازگشت او به تیم‌ملی همه چیز به روال سابق برگشت.
  حق پخش
این یکی، سانسور مفهومی و سرفصلی است؛ به این معنا که به عادل فردوسی‌پور اجازه داده نمی‌شود در مورد حق پخش تلویزیونی صحبت کند. حق‌پخش مهم‌ترین منبع درآمد باشگاه‌هاست و عادل به‌خاطر اینکه هرگز در برنامه‌اش راجع‌به این موضوع سخن نگفته، مدام ملامت می‌شود. این در حالی است که سازمان اجازه این کار را نه به او و نه به هیچ‌کدام از مجری‌ها و تهیه‌کنندگان دیگر نمی‌دهد. البته عادل طی ماه‌های اخیر چند بار وعده داده که با انجام هماهنگی‌های لازم یک قسمت از برنامه را به این موضوع اختصاص خواهد داد، اما چنین اتفاقی هنوز رخ نداده و کلا بعید است که چنین برنامه‌ای روی آنتن برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید