• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 آبان 1399
کد مطلب : 115058
+
-

ستاد ملی مقابله با کرونا راه آسان‌تر را انتخاب کرد

محدودیت ساعتی به‌جای تعطیلی 2هفته‌ای

حمیدرضا بوجاریان- خبرنگار

 ستاد ملی مقابله با کرونا سرانجام به تعطیلی یک تا 2هفته‌ای تهران رأی نداد و به‌جای آن محدودیت ساعتی فعالیت مشاغل و کسب و کارها را از 20آبان تصویب کرد. به این ترتیب همه مشاغل ۲، ۳ و ۴ از این تاریخ به‌مدت یک‌ماه تنها تا ساعت18 اجازه فعالیت دارند. این سیاستی است که در موج اول کرونا هم در تهران و تعداد دیگری از شهرها اجرا می‌شد و حتی تا پایان اردیبهشت که تعداد زیادی از مشاغل بازگشایی شدند همچنان بسیاری از مراکز خرید تهران صرفا تا ساعت18 می‌توانستند فعالیت کنند. این سیاست به‌تدریج با کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا کمرنگ شد و همه مشاغل بدون محدودیت فعالیتشان را از سر گرفتند. حالا در میانه پاییز و با وجود ابتلای بیش از 700هزار ایرانی به کرونا و شناسایی روزانه نزدیک به 9هزار مبتلای جدید به کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجرای این سیاست را این‌بار در تمامی کلانشهرها در دستور کار قرار داده است.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز این خبر را در حالی اعلام کرد که پیش از آن ایرج حریرچی گفته بود: «پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران‬ روی میز است.» این پیشنهاد به‌رغم درخواست‌های مکرر درنهایت به سرانجامی نرسید. با وجود این رئیسی گفته امیدوار است اجرای این طرح در قطع زنجیره بیماری مؤثر باشد.
طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز ضروری شامل رده‌های شغلی شماره یک مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که می‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل هر روز از ساعت۱۸ به بعد تعطیل خواهند بود. این طرح به‌مدت یک‌ماه تا 20آذر به اجرا گذاشته می‌شود.
هفته گذشته و روزهای ابتدایی هفته جاری آمار جان‌باختگان کرونا کمی بیش از 400مورد بوده و آنطور که مسئولان بهداشتی می‌گویند دست‌کم تا 10روز آینده نباید انتظار کاهش این عدد را داشت. آنطور که مسئولان ستاد مدیریت بحران شهرداری می‌گویند نیمی از آمار جان‌باختگان کرونا مربوط به تهران است و سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) تهران می‌گوید که آمار فوت‌شدگان در تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دوبرابر شده است.
هرچه هست تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کرونا برای برخی منتقدان چندان قانع‌کننده نبوده است. عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده مردم تهران و رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران به همشهری می‌گوید درخواست تعطیلی این مجمع از 2 تا 3هفته به محدودیت ساعت کار مشاغل و اصناف تغییر کرده و یک سیاست محدود‌کننده حداقلی است: «هرچند هر اقدامی در کاهش ایجاد تجمع در جامعه در این شرایط ارزشمند است اما آنچه اکنون دولت در تهران و شهرهای قرمز دیگر به‌عنوان محدودیت‌های جدید وضع کرده، کافی نیست و درخواست مجمع نمایندگان تهران نیز این نبوده است.»
او تأکید می‌کند مسئولان ستاد ملی کرونا باید پاسخ دهند محدودیت‌های تعیین‌شده براساس چه ارزیابی‌هایی تعیین شده است: «استاندار تهران، نمایندگان مردم در مجلس، اعضای شورای شهر، اعضای ستاد کرونای تهران، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی پایتخت، مسئولان انتظامی و همه متخصصان متفق‌القول در نامه‌ای خواستار تعطیلی پایتخت برای 2 تا 3هفته بودند اما ستاد کرونای کشور با این خواست موافقت نکرد. آنها باید بگویند ملاک و معیارشان برای رسیدن به تصمیم تعطیلی از ساعت18 شامل چه مواردی بوده است.» همزمان علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، تعطیلی پایتخت را برای این مدت ضروری ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «درخواست تعطیلی صرفاً برای کنترل اپیدمی نیست، بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی توان کادر پزشکی است. بر این اساس پیشنهاد ما تعطیلی ۲ تا ۳هفته‌ای در تهران بوده است.» درخواست‌هایی که به‌نظر می‌رسد همچنان از نگاه دولت به دلیل نگرانی‌هایی که درباره معیشت و کسب و کار مردم وجود دارد، عملیاتی نیست. حسن روحانی،‌رئیس جمهوری دیروز بار دیگر تأکید کرد که تلاش می‌کند همزمان به معیشت و سلامت مردم توجه کند. او گفت که وضعیت کنونی سهل و ممتنع است و همه باید تلاش کنند تا از این مقطع با کمترین هزینه عبور کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید