• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114885
+
-

جوانان گروه جهادی شهدای فرحزاد خانه نیازمندان محله را بازسازی و به معشیت آنها کمک می‌کنند

ایمن‌سازی سرپناه نیازمندان

ایمن‌سازی سرپناه نیازمندان

حسن حسن‌زاده

برای خانوارهای نیازمند محله و سقف بالای سرشان که از فرط فرسودگی توان مقاومت ندارد دغدغه دارند. اگرچه گروه جهادی‌شان نوپاست و عمری بیش از ۴ سال ندارد اما در همین مدت کوتاه هم خانه نیازمندان بسیاری را بازسازی کرده‌اند.
 

جوان‌هایی که از نخستین روزهای شیوع کرونا هم حسابی پای کار بوده‌اند تا سایه این ویروس منحوس را از سر محله‌شان کم کنند. آنها بارها مدارس محله را ضدعفونی کرده‌اند و با کمک خیّران و دیگر گروه‌های جهادی، در چند مرحله ماسک رایگان و بسته‌های معیشتی به دست خانوارهای نیازمند محله رسانده‌اند. گفت‌وگوی ما را با جمعی از جوانان فعال گروه جهادی پایگاه بسیج شهدای فرحزاد که چند سالی است خود را وقف رسیدگی به مشکلات نیازمندان محله کرده‌اند می‌خوانید.   

مدارس ضد کرونا
محسن بهشتی /از اعضای گروه جهادی شهدای فرحزاد

جوانان گروه جهادی شهدای فرحزاد از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا برای مقابله با این ویروس منحوس پای کار بوده‌اند. آنها پس از باز شدن مدارس، توان خود را برای ضدعفونی کردن کلاس‌ها به کار بسته‌اند تا سهم خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس ادا کنند. این روزها که یکبار دیگر تب ویروس کرونا اوج گرفته و مدارس مدتی است تعطیل شده فرصت خوبی برای جوانان گروه جهادی شهدای فرحزاد پیش آمده تا دوباره سراغ مدارس محله بروند. امروز نوبت ضدعفونی کردن مدرسه شهید جهرمی است.

خیلی زود تقسیم کارها انجام می‌شود و هرکدام از جوانان مسئولیت یک کلاس را برعهده می‌گیرد. «امیرحسین فرحزادی» یکی از جوانان فعال گروه جهادی شهدای فرحزاد که از نخستین روزهای شیوع ویروس در فعالیت‌های جهادی حضور داشته است می‌گوید: «اگرچه امسال نیمی از دانش‌آموزان به‌صورت حضوری و نیم دیگر به‌صورت آنلاین درس می‌خوانند اما لازم است مدارس محله ضدعفونی شوند تا از ابتلای دانش‌آموزان جلوگیری شود.

در گام نخست، همه کلاس‌ها را پیش از باز شدن مدارس ضدعفونی کردیم و تا امروز در ۱۱ مرحله مدارس شهید جهرمی و سید جمال‌الدین اسدآبادی با کمک همه اعضای گروه ضدعفونی شده است.» اما ضدعفونی کردن مدارس محله، تنها بخشی از فعالیت‌های این گروه جهادی برای مقابله با شیوع کروناست. «محسن بهشتی» یکی دیگر از اعضای گروه می‌گوید: «علاوه بر توزیع محلول ضدعفونی و ۴ هزار ماسک میان خانوارهای محله از اسفند سال گذشته به‌صورت مرتب معابر، گذرگاه‌ها و اماکن عمومی محله را ضدعفونی می‌کنیم. یکی از این اماکن پر تردد، پل عابر بزرگراه یادگار امام(ره) است. از آنجایی که بیشتر دانش‌آموزان فرحزاد از این پل عابر برای رفت‌وآمد به مدرسه استفاده می‌کنند، بارها این پل را ضدعفونی کرده‌ایم.»

 لذت کمک‌های مؤمنانه
مهدی بهشتی /مدیر محله و عضو گروه جهادی شهدای فرحزاد

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت برخی از مشاغل در مقاطع مختلف سال، مشکلات اقتصادی بسیاری برای صاحبان کسب و کارها ایجاد شد و طبقات متوسط و ضعیف جامعه بیش از دیگران از مشکلات اقتصادی آسیب دیدند. فرحزاد هم‌محله‌ای کارگرنشین است و براساس بررسی‌های مسئولان محلی بیش از ۴۰۰ خانواده نیازمند در این محله زندگی می‌کنند.

اما اعضای گروه جهادی شهدای فرحزاد از همان روزهای نخست شیوع ویروس، برنامه ویژه‌ای برای تأمین معیشت این خانوارها داشته‌اند. «مهدی بهشتی» مدیر محله و عضو گروه جهادی شهدای فرحزاد از شناسایی خانواده‌های نیازمند و تأمین بسته‌های معیشتی می‌گوید: «فرحزاد محله‌ای کارگرنشین است. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها، همین خانواده‌ها بیشترین آسیب را دیدند. کارگران بسیاری که معیشتشان با درآمدهای روزانه کارگری تأمین می‌شد بیکار شدند.

در نتیجه از همان اسفند سال گذشته با حمایت پایگاه بسیج فتح‌الفتوح و پشتیبانی خیران، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی را شروع کردیم. در گام نخست، جوان‌های گروه جهادی سراغ معتمدان محلی رفتند و خیلی زود ۴۰۰ خانوار نیازمند محله را شناسایی کردند. تا امروز در ۷ مرحله بیش از ۲ هزار سبد ارزاق میان خانوارهای نیازمند توزیع شده و همچنان حمایت از معیشت این خانواده‌ها با کمک خیّران ادامه دارد.»

گروه ویژه سازندگی
ابوالفضل مشایخی / مسئول  گروه جهادی پایگاه بسیج شهدای فرحزاد

هرچقدر از میدان فرحزاد به سمت بالادست محله و بافت قدیمی و فرسوده این‌آبادی قدیمی شمیران پیش می‌رویم، کوچه‌ها و معابر، کم‌عرض‌تر و بر عمر خانه‌ها افزوده می‌شود. در دل این کوچه‌های پلکانی، آلونک‌های قدم و نیم‌قد بسیاری وجود دارد که برای سرپا ماندن به چند ستون‌ فرسوده امید بسته‌اند. خانه‌های نقلی و فرسوده‌ای که غیراصولی ساخته شده و گاهی مساحت‌ برخی از آنها به ۳۰‌مترمربع هم نمی‌رسد. اگرچه خانوارهای کم‌بضاعتی که در این آلونک‌های فرسوده زندگی می‌کنند، توانی برای نوسازی یا بازسازی خانه‌های خود ندارند اما فرحزاد جوان دلسوزی دارد که نیازمندان محله را از یاد نبرده‌اند.

جوانان گروه جهادی شهدای فرحزاد چند سالی است که برای بازسازی خانه‌های فرسوده نیازمندان محله دست به دست هم داده‌اند. تنها در یک سال گذشته بیش از ۳۰ خانه فرسوده فرحزاد به همت همین جوانان بازسازی شده است. «ابوالفضل مشایخی» مسئول گروه جهادی پایگاه بسیج شهدای فرحزاد می‌گوید: «طی سال‌های اخیر گروه‌های جهادی و خیّران بسیاری به فکر مشکلات معیشتی خانواده‌های نیازمند محله بوده‌اند. اما یکی ازمشکلات اساسی فرحزاد، بافت فرسوده آن و وجود خانه‌ها و آلونک‌هایی است که امکان تخریب آنها با یک زلزله کوچک وجود دارد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم با کمک معاونت جهادی بسیح ناحیه شهید باهنر و خیران، سراغ خانه‌های فرسوده نیازمندان محله برویم. امسال ۴۰ خانه فرسوده را شناسایی و بازسازی کردیم و این کار با حمایت خیّران همچنان ادامه خواهد داشت.» مشایخی یکی از تجربیات شیرین گروه جهادی را از بازسازی خانه نیازمندان محله این‌طور تعریف می‌کند: «پیرمرد در یکی از همین خانه‌های کوچک زندگی می‌کند. از همین خانه‌هایی که روی شیب تند کوچه‌های پلکانی ساخته شده است. معلولیت از ناحیه هر دو پا و راه پله‌های تند و باریک خانه، سال‌ها او را در اتاق کوچکش محبوس کرده بود. امسال یک بالابر کوچک در خانه‌شان نصب کردیم. دعای او و اهل خانه‌اش هیچ‌وقت از یاد ما نمی‌رود.»

 نذر لبخند خانواده‌های نیازمند

حسینیه اعظم فرحزاد با قدمت بیش از صد سال، محرم و صفر هر سال میزبان شمار زیادی از عزاداران حسینی این محله بوده است.
 اگرچه هر سال با نذری‌های اهالی محله سفره‌های پربرکت اطعام عزاداران در محوطه حسینیه برپا بود اما این عشق و ارادت خالص اهالی فرحزاد امسال به گونه‌ای دیگر نمود پیدا کرد. اکنون که چند روزی از پایان عزاداری ماه صفر می‌گذرد، کمک‌های مؤمنانه عزاداران حسینی به دست نیازمندان محله 
می‌رسد.  
بهشتی می‌گوید: «بسیاری از اهالی قدیمی فرحزاد بخشی از درآمدهای باغ‌ها، زمین‌های زراعی و دیگر وقفیات را برای برپایی عزاداری محرم و صفر وقف کرده‌اند. به همین دلیل عزاداری محرم و صفر در حسینیه اعظم فرحزاد بسیار باشکوه است و هر روز ۲ وعده سفره اطعام گسترده می‌شود. اما امسال به دلیل شیوع کرونا و برگزاری متفاوت مراسم عزاداری، مسئولان هیئت تصمیم گرفتند به جای اطعام عزاداران، بسته‌های ارزاق میان خانوارهای نیازمند توزیع کنند. اعضای گروه جهادی ما هم در توزیع این اقلام نقش داشتند و از این طریق هم بیش از هزار و ۲۰۰ سبد کالا میان نیازمندان محله توزیع شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید