• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 15 آبان 1399
کد مطلب : 114865
+
-

طهران قدیم/ نام محله‌های تهران از کجا آمده است؟/ پل رومی

طهران قدیم/ نام محله‌های تهران از کجا آمده است؟/ پل رومی

پل رومی در واقع پل کوچکی بوده که منازل کارکنان سفارت روسیه و ترکیه را در شمال تهران به هم متصل می‌کرده است. عده‌ای معتقدند که نام پل از مولانا جلال‌الدین رومی گرفته شده است‌.

جوادیه
بسیاری از زمین‌های جوادیه متعلق به شخصی به‌نام فرددانش بوده است که اهالی محل به او جواد آقا بزرگ می‌گفته‌اند. گویا مسجد جامعی هم توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا شده که به‌نام مسجد فرددانش معروف است.

داوودیه (بین میرداماد و ظفر)
میرزا آقاخان نوری صدراعظم، این اراضی را برای پسرش‌، میرزا داوودخان‌ خرید و آن را توسعه داد. این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها داوودیه نام گرفت‌.

درکه
گرچه هنوز دلیل اصلی نامگذاری این محل مشخص نیست اما برخی آن را مرتبط به نوعی کفش برای حرکت در برف که در این منطقه استفاده می‌شده و به زبان اصلی درگ نامیده می‌شده است دانسته‌اند.

دزاشیب
روایت شده است که قلعه بزرگی در این منطقه به‌نام آشِب وجود داشته است و در گذشته به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو می‌گفتند.

زرگنده
احتمالا دلیل نامگذاری این محل کشف سکه‌ها و اشیای قیمتی در این محل بوده است. در گذشته این منطقه ییلاق کارکنان روسیه بوده است.

قلهک
کلمه قلهک از 2کلمه قله و ک‌ تشکیل شده است که قله معرب کلمه کله‌، مخفف کلات به‌معنای قلعه است‌. عقیده اهالی بر این است که به‌دلیل اهمیت ‌آبادی قلهک که سه‌راه گذرگاه‌های لشکرک‌، ونک و شمیران بوده است‌، به آن (قله‌ - هک) گفته شده است‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید