• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1148
+
-

دفاع سخنگوی دولت از لایحه بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه با دفاع از لایحه بودجه سال آینده تاکید کرد:

قبول دارم بیماری مزمن اقتصادی در کشور وجود دارد که نمی توان آن را با دارو درمان کرد بلکه باید دست به جراحی بزرگی زد.

محمدباقر نوبخت افزود: ولی راه حل دیگری وجود دارد که می توانیم دست بر روی دست بگذاریم و دو سه سال آینده را نیز بگذرانیم و همین بیماری مزمن را با رعایت امانت به دولت بعد بسپاریم.وی خاطرنشان کرد: 500 هزار میلیارد تومان نیز طرح و پروژه نیمه تمام در کشور داریم، بنابراین  پس باید چیزی بفروشیم تا بتوانیم این میزان را تامین کنیم که اولا ساختمان های دولتی است که پیش بینی کردیم یکهزارو 500 میلیارد تومان می‌ارزد و فروش سهام شرکت‌های دولت که آن نیز حدود 106 هزار میلیارد تومان خواهد بود و برای تامین بقیه آن مجبور شدیم اوراق قرضه بفروشیم که آن نیز حدود 47 میلیارد تومان است.

نوبخت با بیان اینکه رئیس‌جمهور از افزایش نرخ ارز بسیار مکدر است، تأکید کرد: بانک مرکزی برای تهیه ارز و تزریق آن به بازار مشکل دارد. به گزارش ایرنا، وی با تأکید بر اینکه باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم ولی متأسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت قطعا ورود می‌کرد. سخنگوی دولت ادامه داد: در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متأسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد.

وی یکی از ویژگی‌های بودجه سال آینده را توجه به اشتغال دانست و اظهار داشت: در بودجه سال آینده پیش‌بینی 980هزار فرصت جدید شغلی را کرده‌ایم زیرا در هر خانه‌ای که می‌روید حداقل 3بیکار تحصیلکرده وجود دارد. نوبخت گفت: برخی می‌گویند برجام هیچ دستاوردی نداشته ولی من به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت می‌گویم حداقل گشایشی که داشته این بود که فروش نفت ما از حدود یک میلیون بشکه به 2میلیون و 410هزار بشکه رسید که توانستیم با پول آن هزینه‌های جاری دولت و حقوق کارمندان را پرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرد: برای طرح‌های عمرانی پول کافی نداریم و برای این کار مجبور شدیم سال گذشته 17هزار میلیارد تومان از بانک‌ها پول بگیریم تا بتوانیم واحدهای متوقف و نیمه تعطیل را دوباره فعال کرده و فرصت شغلی ایجاد کنیم. نوبخت خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم اگر اصلاح قیمتی روی حامل‌های انرژی رخ دهد و مجلس مجوز آن را بدهد 17هزار و 500میلیارد تومان درآمد داشته باشیم تا بتوانیم 83هزار واحد صنفی نیمه‌کاره‌ای که باید کامل شود را تکمیل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سعی داریم هر کسی که زیر خط فقر باشد پول دیگری به نام بیمه سلامت به آنها بدهیم و سال آینده به‌طور قطع  یارانه3دهک افراد بی‌نیاز از یارانه را قطع خواهیم کرد. وی تأکید کرد: برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: قیمت فوب خلیج‌فارس که مبنای قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در کشور است، حدود 2200تومان است که با قیمت کنونی بنزین 1200 توان ارزان‌تر است و حتی قیمت بنزین و گازوئیل در ایران بسیار ارزان‌تر از افغانستان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید