• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11464
+
-

مذاکره با شیوخ راست و چپ برای گفت‌وگوی ملی

کمیته ویژه گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید با چهره‌های مورد وفاق اصلاح‌طلب و اصولگرا وارد گفت‌وگو شده است

احزاب
مذاکره با شیوخ راست و چپ برای گفت‌وگوی ملی

فرزانه آیینی|خبرنگار:

یک عضو کمیتــــه پیگیری گفت‌وگوی مـــلی فراکسیون امید از آغاز مذاکره با شیوخ و چهره‌های مورد وفاق دو جناح برای به جریان انداختن گفت‌وگوی ملی در کشور خبر داده است. این نماینده مجلس که نخواست نامی از او برده شود در گفت‌وگو با همشهری گفت: کمیته ویژه گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید با چهره‌هایی چون خاتمی، سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها، عبدالواحد موسوی لاری و در طرف دیگر غلامعلی حدادعادل، احمد توکلی، محمدرضا باهنر، علی‌اکبر ناطق نوری و عباسعلی کدخدایی وارد مذاکره شده و اهمیت و ضرورت گفت‌وگوی ملی برای حصول انسجام ملی را با آنها مطرح کرده است. در همین حال برخی نمایندگان هم به همشهری گفتند در دیدار 7خرداد مجلسی‌ها با رهبر معظم انقلاب، نمایندگان از ایشان برای موضوع گفت‌وگوی ملی مشورت خواهند گرفت.
بیش از یک سال است که ایده گفت‌وگوی ملی وارد دایره لغات سیاسیون شده و پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر پرچالش‌بودن سال جدید سبب شده تا این روزها بیش از پیش درباره اهمیت این بحث صحبت شود. هر چند حل چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اصلاح‌طلبان را برای نشستن مقابل اصولگرایان بر سر یک میز و گفت‌وگو برای حل این چالش‌ها مصر کرده، اما چهره‌های معتدل جناح راست هم فارغ از مرز بندی‌های مرسوم به میدان آمده‌اند و این ایده را بهترین راهکار برای حل بحران‌های پیش آمده می‌دانند.
 قریب به اتفاق مسئولان و مقامات ارشد اجرایی کشور از رئیس‌جمهور و معاون اولش گرفته تا وزرای اقتصادی کابینه از تریبون‌های مختلف از ضرورت شکل گرفتن یک انسجام ملی برای مقابله با توطئه‌های خارجی و حل مشکلات داخلی سخن بگویند.
بحث گفت‌وگوی ملی و ضرورت انجام آن برای حل مشکلات ملی از اقتصاد گرفته تا سیاست چنان جدی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور مکررا بر آن تأکید کرده و وعده پیگیری آن را داده و رئیس‌جمهور هم در گامی جدی وزارت کشور را از 3‌ماه گذشته مأمور تشکیل شورای مشورتی احزاب کرده است.
اینکه چه فاکتورهایی ضرورت گفت‌وگوی ملی را ایجاد کرده و اسباب و لوازم حصول آن چیست ؟ را در حاشیه جلسه علنی دیروز بهارستان با جمعی از نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم. همگی بر اهمیت انسجام ملی تأکید کردند و در باب چرایی و چگونگی به سرانجام رسیدن ایده گفت‌وگوی ملی پیشنهادهایی را ارائه کردند.

ضرورت حصول گفت‌وگوی ملی در سال 97
 
در همین راستا علی نجفی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه رقبای منطقه‌ای ایران همواره به‌دنبال ایجاد چالش‌های بین‌المللی برای تخریب جایگاه نظام جمهوری اسلامی در منطقه هستند و این امر مدتی است که به‌صورت جدی در دستور کارشان قرار گرفته و حتی با همکاری قدرت‌های ذی‌نفع غربی برای حصولش برنامه‌ریزی می‌کنند، به همشهری می‌گوید: طبیعی است که در چنین فضایی ضرورت همبستگی و وحدت ملی بیش از گذشته احساس می‌شود چرا که پشتوانه مردمی نظام‌ها همواره پرقدرت‌ترین عامل در مقابله با تهدیدات بین‌المللی و خارجی است.
سفیر تام‌الاختیار سابق ایران در قرقیزستان با تأکید بر اینکه بحث برجام و تهدیدهای آمریکا بر خروج از آن در خارج از کشور و مسائل اقتصادی در داخل کشور دو محرکی هستند که وحدت ملی را نشانه گرفته‌اند، می‌افزاید: براساس پیش‌بینی‌ها مخالفان نظام جمهوری اسلامی امسال با استفاده از این دو محرک درصدد چالش‌سازی‌ برای نظام بر می‌آیند و ضروری است که مسئولان و دلسوزان نظام و انقلاب آگاهانه با این چالش‌ها بر خورد کنند و ارتقای همبستگی ملی برنامه‌های دشمنان را خنثی کنند.
 نجفی با تأکید بر اینکه همبستگی و وحدت ملی هم حاصل نمی‌شود جز با گفت‌وگوی مستمر جریانات سیاسی نظام، ادامه می‌دهد: گروه اندکی که مدتهاست ساز مخالفت با حصول گفت‌وگوی ملی را کوک کرده‌اند، باید بدانند که مخالفت‌های آنها مانعی بر سر راه هم‌افزایی ملی است و با شکست ایده گفت‌وگوی ملی، خود آنها نیز متضرر خواهند شد.

محورهای گفت‌وگوی ملی چه باشد؟

اینکه گفت‌و‌گوی ملی حول چه محورهایی باید شکل بگیرد و اولویت‌ها بر سر چه مباحثی است را از ابوالفضل سروش نماینده تهران جویا شدیم.  او به همشهری می‌گوید: امسال سال مهم و پرچالشی برای نظام خواهد بود چرا که سه ضلع مثلث سعودی، صهیونیستی و آمریکا توطئه‌های مشترک و جدی علیه ایران را برنامه‌ریزی کرده‌اند
عضو فراکسیون امید ادامه می‌دهد: یافتن عناصری که سبب همگانی مردم می‌شود، رفع اختلافات سیاسی میان مسئولان ارشد نظام و کلیات قانون اساسی با تأکید بر استیفای حقوق مردم و نحوه تحقق آن موضوعی است که باید بر سر آن به توافق نظر برسیم. همدلی مسئولان اصولگرا و اصلاح‌طلب بر سر چاره‌جویی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم و تحقق حقوق مردم تنها از یک راه ممکن است و قرار نیست از روش‌های مختلفی به آن دست یافت و باید بر سر مسیر دستیابی به آن، به وحدت نظر رسید تا نهایتا به نفع مردم و کشور باشد.
در کنار واکاوی ضرورت و محورهای اصلی بحث گفت‌وگوی ملی نکته دیگری که حائز اهمیت و قابل توجه است، اقناع مخالفان این ایده به حصول گفت‌وگوی ملی است که مخالفتشان در 2سال گذشته مانعی بر سر به ثمر رسیدن این ایده شده است. جمعی که به گفته سروش، اقلیتی اندک هستند که صدای بلندی دارند و به‌دلیل تعصبات جناحی که دارند حاضر نیستند اختلافات را بر سر یک میز مشترک با جناح مقابلشان حل کنند.

پیشنها د ویژه مجلسی‌ها در هفتم خرداد

سروش تأکید می‌کند که داشتن حمایت و نظر مساعد بزرگان اصولگرا در این بحث صدای مخالفت‌ها بر سر حصول وحدت ملی را کمررنگ‌تر خواهد کرد و موانع بسیاری را در این مسیر از میان برمی‌دارد. او می‌گوید: کمک گرفتن از مقام معظم رهبری می‌تواند یاری‌دهنده خوبی در این میدان باشد و مخالفان وقتی ببینند مقام معظم رهبری خواستار رفع کدورت‌ها میان جریان‌های سیاسی هستند، خودبه‌خود مجاب به حمایت از این ایده خواهند شد. او در همین راستا به همشهری خبر داده است که در دیدار هفتم خرداد‌ماه نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری بحث وحدت ملی از سوی چهره‌های معتدل مجلس را مطرح می‌کنیم تا با گرفتن نظر ایشان موانع را راحت‌تر از سر راه وحدت ملی برداریم.
محمود صادقی، نماینده تهران نیز با اعتقادبر اینکه حصول ایده گفت‌وگوی ملی نیازمند حمایت از جانب بزرگان نظام است، به همشهری می‌گوید: ایده سروش برای طرح گفت‌وگوی ملی در دیدار هفتم خرداد‌ماه مجلسی‌ها با مقام معظم رهبری ایده خوب و نتیجه بخشی است اما باید مطرح‌کنندگان این ایده افرادی باشند که خود به فاکتوری برای مخالفت‌های جدیدتر بدل نشوند.
صادقی با بیان اینکه درباره بحث وحدت ملی و ضرورت حصول آن صحبت‌های زیادی شده و همین هم سبب شده که سیاسیون به ضرورت این مهم پی ببرند، ادامه می‌دهد: بحث رفع اختلافات و رفع سوءبرداشت‌های سیاسی که سبب شده روابط دو جناح اصلی سیاسی کشور غبارآلود شود ضرورتی جدی و غیرقابل انکار است اما باید توجه کنیم که اگر سطوح بالای نظام نسبت به این مهم بی‌توجه باشند نمی‌توان توقع حل این اختلافات را داشت و این امر به‌صورت خیلی جدی به ورود بزرگان نظام و نقش‌آفرینی آنها نیازمند است.

گفت‌وگوی ملی در جریان است

 هر چند سروش و صادقی از چهره‌های اصلاح‌طلب بهارستان بر حل اختلافات میان دو جناح سیاسی کشور برای حصول وحدت ملی تأکید می‌کنند، اما حسن نوروزی، از چهره‌های اصولگرای مجلس معتقد است که وحدت ملی در کشور حکم‌فرماست و همین که جناح‌های مختلف سیاسی در بهارستان در کنار هم هستند و به‌صورت روزمره با هم جلسات منظم و جدی بر گزار می‌کنند، نشان‌دهنده وجود گفت‌وگوی ملی در کشور است. او با بیان اینکه طرح نظرات متفاوت درباره موضوعات روز کشور از بحث برجام گرفته تا افزایش قیمت دلار در مجلس و مطبوعات شاهد این است که گفت‌وگوی ملی در کشور در جریان است، به همشهری می‌گوید: اگر منظور و هدف از طرح گفت‌وگوی ملی حل مسائل و موضوعات مردم و نظام باشد که این امر مهیاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید