• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11446
+
-

ثبت جهانی الموت همچنان در دستور کار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه این شهر شایسته داشتن حداقل 4 مجموعه در فهرست یونسکو است، گفت: ارسال پرونده منظر تاریخی و طبیعی الموت به یونسکو برای بررسی به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی در دستور کار است. تاکنون این پرونده 80 درصد پیشرفت داشته که 20 درصد آن باقی مانده و تا مسائل مربوط به ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حریم بافت‌های تاریخی حل نشود نمی‌توان این پرونده را به یونسکو ارسال کرد.

محمدعلی حضرتی به ایرنا، گفت: منظر تاریخی و طبیعی الموت شامل قلعه‌های تاریخی همچون قلعه حسن صباح و لمبسر و نویذر، کاروانسرای پیچ بن تا پل انبوه، بافت تاریخی روستاها و مناظر طبیعی است که در انتظار بررسی نمایندگان یونسکو به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی است.

وی با بیان اینکه یونسکو ضوابطی برای ثبت آثار جهانی دارد که باید رعایت شوند، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم بافت‌های تاریخی از جمله قلعه حسن صباح مشکل ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: حکم قلع و قمع برای سازه‌هایی که درون بافت تاریخی الموت ازجمله قلعه‌حسن صباح قرار گرفته‌اند، صادر شده اما به‌دلیل مقاومت‌های محلی و برخی ملاحظات اجتماعی هنوز اجرایی نشده‌اند. این مسئله مانع از ثبت جهانی این مجموعه در فهرست یونسکو شده است.

وی با اعلام اینکه برخی ساکنان محلی درآمد خوبی از باغ‌های گیلاس اطراف قلعه حسن صباح دارند، افزود: آنها نیازی به ایجاد تغییرات در بافت مسکونی خود برای ثبت جهانی الموت احساس نمی‌کنند و منافع کوتاه‌مدت را به منفعت بلندمدت ترجیح داده‌اند.

حضرتی با بیان اینکه ساخت و سازهای نامتناسب نسبت به شرایط طبیعی و تاریخی الموت در برخی مناطق ازجمله روستای گازرخان در مجاورت قلعه حسن‌صباح مانعی برای ثبت جهانی الموت است، افزود: امیدواریم با اجرای احکام قلع و قمع و ایجاد برخی اصلاحات و همچنین بهبود نمای خانه‌های روستایی ازجمله گل‌اندود کردن بتوان شرایط لازم را برای ثبت جهانی الموت در یونسکو فراهم کرد.

حضرتی گفت: با ثبت جهانی الموت موجی از گردشگران خارجی روانه این منطقه می‌شوند که نتیجه آن رونق گردشگری و ایجاد اشتغال در استان قزوین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید