• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 8 آبان 1399
کد مطلب : 114294
+
-

415نفر در 24ساعت قربانی کرونا شدند

مرگبارترین 10روز کرونا

کرونا در ایران دیروز رکورد تازه‌ای ثبت کرد: 415جان‌باخته در 24ساعت. این در حالی بود که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا یک روز پیش از این 346نفر اعلام شده بود. این جهش یک روزه در آمار مرگبار کرونا، چشم‌انداز روزهای آینده را بسیار تیره و نگران‌کننده ترسیم می‌کند.
دیروز انتظارها بر این بود که آمار مبتلایان روزانه کرونا که سه‌شنبه 6هزارو968نفر اعلام شده بود از مرز 7‌هزار نفر عبور کند. کرونا اما بازی را تغییر داد و آمار ابتلای روزانه کاهش یافته و روی 6هزارو824مبتلا ایستاد، اما آمار مرگ‌ومیر روزانه یکی از سیاه‌ترین روزهای سال را ثبت کرد و با جهش بلندی از 346نفر به 415جان‌باخته (طی 24ساعت) افزایش یافت. رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته، نیمی از آمار جان‌باختگان کرونا در کشور متعلق به تهران است. تاکنون 33هزارو714 ایرانی در اثر ابتلا به کووید-19 جانشان را از دست داده‌اند. از میانه شهریور به بعد متخصصان و اپیدمیولوژیست‌ها شدت شیوع کرونا در کشور را در نیمه دوم سال شدید و آمار تلفات را بالاتر از نیمه اول برآورد کرده بودند. آنچنان که برخی از آنها پیش‌بینی کردند؛ اوایل زمستان امسال آمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به کووید-19 از مرز 600نفر در روز هم فراتر برود. حالا هنوز تقویم آبان به نیمه نرسیده، نمودار فوتی‌های کرونا با رسیدن به عدد 415نشان داده که تحقق آن پیش‌بینی یعنی 600جان‌باخته در روز که شهریور امسال شنیدنش هم برای بسیاری شبیه کابوسی باورنکردنی بود، با وضعیت کنونی چندان هم دور از انتظار نیست. به‌ویژه آنکه آمار مبتلایان که هر روز اعلام می‌شود، صرفا افرادی را پوشش می‌دهد که تست داده یا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و در واقع آماری تخمینی است و همواره این برداشت وجود دارد که مبتلایان دیگری هستند که به دلایل مختلف هنوز به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده و با وجود علائم خودشان را در خانه قرنطینه کرده‌اند یا جزو مبتلایان خاموش هستند و از بیماری‌شان اطلاعی ندارند. در هر صورت این گروه هم می‌توانند ناقل باشند و به این ترتیب زنجیره انتقال بیماری هر روز گسترده‌تر می‌شود.
آنچنان که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته؛ با احتساب آمار 415جان‌باخته دیروز، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۸۸هزارو۶۴۸ نفر رسیده است و از این تعداد ۴۶۷هزارو۹۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند اما خبر ناگوار این است که در کشور 5هزارو12نفر ار بیماران مبتلا به کرونا در وضعیت شدید و وخیم بیماری تحت مراقبت هستند.
لاری گفت: عبور شمار جان‌باختگان بیماری از مرز ۴۰۰نفر نتیجه افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا و بستری در هفته‌های اخیر است. ما در یک جنگ تمام عیار با کرونا هستیم و شرط اصلی چیره شدن بر بیماری و حل این چالش ملی و جهانی، تغییر در باور و رفتار تک‌تک مردم و مسئولان است. کرونا نه‌ تنها در ایران که در جهان هم با سرعت شدیدی قربانی می‌گیرد. بسیاری از کشورهای اروپایی با سیر صعودی بیماری مواجه شده‌اند. در فرانسه که این روزها با شیوع شدید کرونا مواجه شده نیز دیروز 500نفر در یک روز به‌دلیل کرونا جانشان را از دست داده‌اند. دولت فرانسه در حال بررسی قرنطینه‌ای یک‌ماهه در سراسر این کشور برای مبارزه با شیوع کروناست. این قرنطینه احتمالا از نیمه‌شب پنجشنبه اجرا خواهد شد.

آخرین وضعیت کرونا در استان‌های ایران
موج سوم کرونا در ایران به‌مراتب شدیدتر از موج اول است و با سرعت و شتاب بیشتری پیش می‌رود. پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهوری گفته بود سرعت و قدرت انتقال این ویروس مرگبار در موج سوم 9برابر بیشتر شده است. کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و پزشکان در هفته‌های اخیر بارها از ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته‌اند با تعطیلی گسترده تمام فعالیت‌ها دست‌کم به‌مدت 2هفته موافقت کند.
به گفته اپیدمیولوژیست‌ها، شرایط کشور اکنون به‌گونه‌ای است که با توصیه مردم به پیشگیری امکان شکستن زنجیره انتقال و کاهش آمار وجود ندارد. این درخواست‌ها تاکنون ناشنیده مانده و مسئولان بالادستی همچنان در حال تذکرهای ارشادی و اجرای سیاست‌های پیشگیرانه با محدودیت‌های حداقلی هستند.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

رکورد هفتگی مبتلایان به کرونا در جهان شکسته شد
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ در هفته گذشته ۲.۸میلیون مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان شناسایی شده که یک رکورد جهانی بوده است. همزمان سخنگوی این سازمان هشدار داده که موارد روزانه مرگ بر اثر کرونا در این هفته نسبت به هفته قبل 40درصد رشد داشته است. دکتر مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت: فرانسه، اسپانیا، انگلیس، هلند و روسیه اکثریت تعداد مبتلایان به این بیماری را داشته‌اند که تعداد آنها حدود یک‌سوم افزایش داشته است.
به‌گفته او، بیشترین نگرانی در مورد بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستانی است که اکنون به بیماران بدحال اختصاص پیدا کرده است. در سراسر اروپا شاهد افزایش شدید و هشدار‌دهنده مبتلایان و فوتی‌های بیماری کووید-۱۹ هستیم. او افزود: موارد جدید ابتلا نسبت به هفته گذشته حدود یک سوم افزایش یافته و موارد فوتی نیز نزدیک به ۴۰درصد بیشتر شده و ظرفیت پذیرش بیماران به سرعت در حال پر شدن است. سازمان جهانی بهداشت همچنین در گزارشی که به تازگی منتشر شده اعلام کرد؛ در هفته گذشته تقریبا 3 میلیون مبتلای جدید به بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده‌اند. تا روز ۲۵اکتبر بیش از ۴۲میلیون مبتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده و ۱.۱میلیون نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند. همچنین طبق اعلام این سازمان در هفته گذشته ۲.۸میلیون مورد جدید شناسایی شده و ۴۰هزار بیمار جان خود را از دست داده‌اند.
اروپا برای دومین هفته متوالی است که بالاترین تعداد مبتلایان را گزارش کرده و شناسایی بیش از ۱.۳میلیون بیمار را ثبت کرده است که در مقایسه با هفته قبل آن افزایش ۳۳درصدی داشته است. همچنین موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در این منطقه از هفته گذشته با افزایش ۳۵درصدی همراه بوده است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در قاره آمریکا، مدیترانه شرقی و آفریقا موارد ابتلا رو به افزایش است. مقامات این سازمان اعلام کرده‌اند؛ با وجود تغییرات منطقه‌ای کشورهایی که بیشترین تعداد موارد ابتلا را در هفته گذشته گزارش کرده‌اند همانند 3 هفته گذشته شامل کشورهای هند، ایالات متحده، فرانسه، برزیل و انگلیس بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید