• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 7 آبان 1399
کد مطلب : 114158
+
-

قاتل پهلوان کیست؟

رازی که نباید پوشیده می‌ماند

جمال رهنمایی   

پیدا شدن جسد جهان‌پهلوان پرافتخار و محبوب در زمستان سال1346در هتل یکی از دوستانش مثل یک بمب خبری در کشور صدا کرد. مرگ این قهرمان پرآوازه در خارج از مرزهای ایران نیز به خبری داغ و پراهمیت تبدیل شد. پسر بزرگ ارباب رجب، با ورشکستگی و مرگ زودهنگام پدر در فقر و یتیمی تنها ماند و همین زندگی سخت و تنگدستانه، در آینده شهرت و نامداری او را به سمت فعالیت‌های نیکوکارانه و استفاده از شهرتش برای کمک به محرومان سوق داد.
غلامرضا تختی سری پرشور و روحیه‌ای رقابت‌طلب و جنگجو داشت. به سرعت در ورزش انفرادی کشتی که نیازمند همین روحیات بود، رشد کرد و با پیدا کردن زودهنگام موقعیت همراستای خلقیاتش، این روحیه‌ها روی تشک کشتی به قهرمانی و مدال‌های رنگارنگ تبدیل شد. عضویت در جبهه ملی، شرکت در مبارزات ملی شدن نفت و حضور پررنگ در فعالیت‌های اجتماعی نیز همین نیازهای درونی او را تامین می‌کرد. گفته می‌شود دلیل ورشکستگی و تنگدستی ارباب رجب مصادره زمین‌های او در خانی‌آباد برای احداث خط‌آهن بود و این کین‌خواهی کهنه هم بادی بر این آتش درونی بود. کسی نمی‌توانست این پایان غم‌انگیز را 2سال پس از ازدواج و تنها چهارماه پس از به‌دنیا آمدن بابک باور کند. این مرگ غریبانه و نابهنگام وقتی با سابقه چهار ساله احضار‌های ساواک و شایعات مربوط به‌خودداری او از نزدیکی به دربار و افول تعجب‌برانگیزش در آخرین مسابقات همراه شد، بازار حدس و گمان و شایعه را داغ کرد و دوگانه خودکشی یا قتل این چهره ملی به کارزاری سیاسی و خبری تبدیل شد. در رابطه درمانی میان درمانگر و بیمار یک معاهده رازداری همیشگی و همگانی وجود دارد. آنچه در اتاق درمان میان این دو نفر می‌گذرد، رازی ابدی است. این معاهده یک استثنا هم دارد و اگر بیمار در حضور درمانگر حتی یک‌بار صحبت از خودکشی یا دیگرکشی کند، درمانگر موظف است به لحاظ حرفه‌ای و قانونی موضوع را به بستگان درجه اول و اگر آنها در دسترس نباشند به مراجع قانونی گزارش دهد. این قاعده به این دلیل است که دلایل خودکشی به روشنی می‌توانند از دسترس عقل و اختیار آدمی به دور باشند.
تختی در روزهای نزدیک به این اتفاق چندین بار با دوستانش درباره خودکشی صحبت کرده و چند روز قبل از آن هم در دفتر اسناد رسمی وصیتنامه تنظیم کرده بود اما این نشانه‌ها از چشم اطرافیان او دور ماند و چنان رفت که می‌دانیم. فشارهای چند ساله قبل از این اتفاق بر این تصمیم‌گیری بی‌تأثیر نبوده اما گویی در رقابت درونی «اروس» و «تاناتوس» فرشته زندگی غلامرضا پشتش با تشک آشنا شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید