• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114100
+
-

طرح ارتقای سطح امنیت بانوان تهران، در منطقه 10وارد فاز اجرایی جدید شد

امنیت در گذر پشت نواب

بانوان
امنیت در گذر پشت نواب


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار



  توسعه شهرنشینی اگر منطبق با خواسته و نیاز شهروندان نباشد، پیامدی جز افزایش آسیب نخواهد داشت. طی سال‌های اخیر به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی درست و اصولی، توسعه شهرها دچار لجام‌گسیختگی شده است و به گفته جامعه‌شناسان به همین دلیل، امنیت اجتماعی از بین رفته و انواع آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته است. امروز شکل و شمایل بخشی از کوچه‌ها و محله‌ها به‌گونه‌ای است که مردم به‌ویژه زنان نه‌تنها حس تعلق ندارند بلکه از بودن و قدم زدن در شهر ترس و وحشت دارند. نبودن امنیت اجتماعی به یک منطقه ، محله و شهر معطوف نمی‌شود. این موضوعی است که باید در کل کشور دیده شود و توجه به آن مستلزم عزم ملی و همت والای مسئولان است. کاری که مدیریت شهری در آن پیشقدم شده و پس از انجام مطالعات اولیه مربوط به طرح ارتقای امنیت زنان، به‌صورت پایلوت آن را در منطقه 10اجرایی کرده است. با گذشت بیش از 100روز از اجرایی شدن این طرح فاز اول آن در گذر پشت نواب به پایان رسیده و زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران، زهرا بهروزآذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران همراه با مجید رباطی شهردار منطقه 10و جمعی از مدیران و معاونان شهردار منطقه از این گذر بازدید و عملکردها را ارزیابی کردند. نواب از محله‌های قدیمی تهران است که اکثر موسپیدان در کوچه پس کوچه‌های آن خاطره دارند. از نواب دیروز تا نواب امروز فرسنگ‌ها فاصله است. آپارتمان‌های غول‌پیکر در این محله قد کشیده‌اند و مردم با فرهنگ‌های مختلف در آن ساکن شده‌اند و محله به دو بخش مدرن و سنتی تبدیل ‌شده. دیوار حائل بزرگراه نواب هم محله را محصور ‌کرده و منجر به ایجاد فضاهای بی‌دفاع شهری ‌شده بود؛ مکان‌هایی که زمینه افزایش بزه و از بین رفتن امنیت اجتماعی شهروندان به‌ویژه زنان می‌شود. به گفته زهرا بهروز‌آذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران براساس پژوهش‌های انجام شده در سال 1393مبتنی بر ارزیابی کیفیت زندگی در محلات، ساکنان منطقه 10از حس امنیت کمی برخوردار بودند. او می‌گوید: «همین پژوهش سبب شد تا این منطقه به‌عنوان پایلوت انتخاب شود. البته داشتن چندین ایستگاه مترو، کوچه‌های تنگ و باریک و محصور شدن در محور بزرگراهی همه مشخصه‌هایی بودند که می‌توانستند یک اشل کوچکی از جامعه شهری را پیش رویمان قرار دهند. در حقیقت با اجرایی شدن و اتمام این طرح می‌توان نتایج حاصل را در سایر مناطق هم مورد استفاده قرار داد.»
11شاخص برای امنیت اجتماعی تعیین شده است که نبود روشنایی کافی و وجود فضاهای بی‌دفاع شهری و رها شده، مهم‌ترین شاخص‌ها هستند. بهروزآذر می‌گوید: «نقاط ناامن با مشارکت شهروندان به‌ویژه بانوان و در جلسات متعددی که برگزار شد، احصا و رفع آنها به‌عهده مدیریت شهری منطقه گذاشته شد.»
به گفته مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران تا‌کنون بیش از 80اقدام در راستای ارتقای امنیت اجتماعی در منطقه 10انجام شده است: «مهم‌ترین اقدام امن‌سازی‌ گذر پشت نواب بود که با این کار نه‌تنها ساکنان کوچه‌های اطراف این گذر بلکه محله نواب امن شده است.»
بهروزآذر در پایان بازدید از این پروژه از روند اقدامات ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: «کارها همچنان ادامه دارد و امیدوارم به‌زودی شاهد حس امنیت در میان تمام شهروندان منطقه 10و سایر مناطق تهران باشیم.»

مردم مشارکت کنند
گذر پشت نواب حدود 4کیلومتر است که از خیابان آذربایجان شروع می‌شود و تا میدان بریانک ادامه دارد. این مسیر یکی از مسیرهای طولانی و پرآسیب منطقه بود که با اجرایی شدن فاز اول طرح ارتقای امنیت اجتماعی، این گذر امن شده و به گفته مجید رباطی شهردار منطقه 10امروز مردم موج امنیت را در این گذر مشاهده می‌کنند: «با توجه به مطالعات انجام شده توسط اداره کل مطالعات معاونت اجتماعی شهرداری تهران، ایجاد امنیت در محله‌ها از مطالبات شهروندان بود و برای تحقق این خواسته با مشارکت اداره امور بانوان شهرداری تهران اقداماتی انجام شد که مهم‌ترین بخش آن در گذر پشت نواب قابل مشاهده است.»
رباطی به کارهای انجام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: «ایمن‌سازی‌ نقاط بی‌دفاع شهری، ایجاد فضاهای مناسب مانند پاتوق‌های محلی و رسیدگی و بهسازی فضاهای سبز و معابر عمومی کارهایی هستند که در راستای افزایش حس امنیت اجتماعی شهروندان به‌ویژه زنان در گذر پشت نواب انجام شده است. البته این اقدامات همچنان تداوم دارد و امیدواریم با مشارکت و همراهی مردم به نتایج مطلوب برسیم.»


   رفع نواقص فاز اول طرح افزایش امنیت اجتماعی

زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از فاز اول طرح ارتقای امنیت اجتماعی در منطقه 10اقدامات را خوب ارزیابی می‌کند اما می‌گوید: «کارهای انجام شده کامل نیستند و نواقصی ازجمله وجود نقاط کور و نبود روشنایی کافی در گذر، وجود داشت که آنها را عنوان کردم و مسئولان موظف به پیگیری شدند. انجام کارهایی مانند رنگ‌آمیزی دیوارها، نورپردازی معابر و حتی نصب آینه‌های مشبک در نقاطی که دید کافی ندارند، منجر به نظارت اجتماعی و متقابلاً ارتقای امنیت اجتماعی شهروندان به‌ویژه زنان می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «با توجه به مطالعات انجام شده تا‌کنون حدود 200فضای بی‌دفاع شهری در منطقه 10شناسایی شده است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و تراکم جمعیتی محله نواب و گذر پشت نواب در مرحله اول انتخاب شد و با کارهای انجام شده توسط شهرداری منطقه می‌توان امنیت اجتماعی را در این گذر احساس کرد.» نظارت اجتماعی مهم‌ترین عامل ایجاد امنیت اجتماعی است. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب می‌گوید: «وقتی در معابر عمومی نظارت اجتماعی با حضور و مشارکت شهروندان وجود داشته باشد قطعاً امنیت برقرار می‌شود و نیازی هم به حضور مأموران نیروی انتظامی نیست. بنابراین مدیریت شهر برای رفع مشکلات فضاهای بی‌دفاع شهری قصد دارد نظارت اجتماعی را افزایش دهد و اگر لازم باشد در اجرای بهتر طرح ارتقای امنیت اجتماعی از نیروی انتظامی هم دعوت به همکاری می‌کنیم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید