• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114051
+
-

سال مالیات

نرخ برق هم در روز و شب یکسان شد

اقتصاد
سال مالیات

 علیرضا احمدی 

دولت، فروردین1346 را با یک‌سری تصمیم‌های مالیاتی که به‌نظر می‌رسد با تشریح چارچوب‌های سیاست مستقل ملی از سوی شاه در نخستین روز عید بی‌ارتباط نبود، آغاز کرد. براین اساس عوارض گواهینامه رانندگی در تمام ایران یکسان  شد و اعلام شد که هرکس گواهینامه دارد، باید سالانه 1500ریال بپردازد. به‌دنبال این تصمیم وزیراقتصاد ملی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سود بازرگانی اتومبیل از 25تا 100هزار ریال افزایش یافت. وزارت دارایی نیز به مالیات حقوق افزود و نرخ برق هم در روز و شب یکسان شد. ازسوی دیگر روابط اقتصادی ایران و شوروی در مسیر گسترش حرکت می‌کرد؛ در 16فروردین هیأت عالی اقتصادی شوروی وارد تهران و مذاکرات نفتی 2 کشور نیز آغاز شد. چند روز بعد قرارداد خرید 20هزارتن شکر سفید میان ایران و شوروی به امضا رسید و قرار شد شوروی در اکتشاف نفت ایران مشارکت کند.
در تابستان 1346 و درحالی‌که جنگ اعراب و اسرائیل تحولات منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده بود، در اول مرداد ایران و شوروی یک پروتکل جدید درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی امضا کردند و چند روز بعد این کشور 100دستگاه لکوموتیو غول‌پیکر به ایران تحویل داد و قرارداد ساخت سد ارس هم میان 2کشور به امضا رسید.
فصل پاییز هم برای اقتصاد کشور پرخبر بود؛ در 12آذر همزمان با افتتاح کارخانه بزرگ لوله‌سازی در اهواز، ایتالیا یک هیأت بیست‌نفری از صاحبان صنایع خود را با هدف سرمایه‌گذاری در ایران به تهران فرستاد. چند روز بعد نرخ بنزین سوپر از 9ریال به 5/7ریال کاهش یافت و کارخانه سیمان تهران در غنی‌آباد شهر ری به بهره‌برداری رسید. زمستان نیز با 2خبر مهم همراه بود؛ در بهمن‌ماه پنجمین چاه نفت در خلیج‌فارس به نفت رسید و در 23 اسفند کارخانه ذوب‌آهن بنیادگذاری شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید