• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114020
+
-

گفت‌وگو با شهردار منطقه 8 که به‌عنوان مدیر نمونه شهرداری تهران انتخاب شد

رضایت مردم از پروژه‌های کوچک مقیاس

رضایت مردم از پروژه‌های کوچک مقیاس

سارا جعفرزاده 

 یکی از برنامه‌های شهرداری تهران که هر سال اجرا می‌شود، تقدیر از مدیران نمونه در حوزه مدیریت شهری تهران است.
امسال هم این برنامه در هفته تهران و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا و از مدیر نمونه شهر تهران تقدیر شد. در مراسم تقدیر از عملکرد برتر در حوزه «طرح‌های محله‌محور» که به مناسبت«هفته تهران» و با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران و اعضای شورای‌شهر تدارک برگزار شد،
از «مهناز استقامتی» شهردار منطقه 8 به‌عنوان مدیر نمونه شهرداری پایتخت در سال جاری تقدیر شد. به همین بهانه، در یک صبح پاییزی به دفتر او در شهرداری منطقه رفتیم و با او درباره فعالیت‌ها و ایده‌هایش که باعث انتخاب او به‌عنوان مدیر نمونه شهرداری تهران شد گفت‌وگو کردیم.  

 چه مدت است سکان مدیریت در منطقه 8 را به عهده گرفته‌اید؟ 

من در 5 اسفند ماه سال 97 به دستور دکتر حناچی، شهردار پایتخت، مدیریت منطقه 8 را به عهده گرفتم و حدود 20 ماه از این تاریخ گذشته و من سعی کردم خروجی مثبتی در این مدت برای منطقه داشته باشم. 

  شما امسال به‌عنوان مدیر نمونه شهرداری پایتخت انتخاب شدید، نظر شخصی خودتان در این خصوص چیست؟ 
بحث انتخاب مدیر نمونه قبلاً به‌عنوان جشنواره شهید رجایی بوده که اکنون هم به شکل کنونی برگزار می‌شود و در مقاطع مختلف مدیران کل و شهردارانی که مسئولیت‌های متفاوتی را در حوزه‌های شهری انجام می‌دهند از سوی شهردار تهران مورد تقدیر قرار می‌گیرند. هر سال شهرداری انتخاب مدیر نمونه را در برنامه‌هایش دارد. در حال حاضر هم منطقه 8 به دلیل اقدامات صحیح سال 98 و 99 انتخاب شده و من به نمایندگی از 800 کارکنان شهرداری منطقه این انتخاب رو مشمول منطقه می‌دا‌نم و نه خودم. 

 ‌زمانی که شما مدیریت منطقه 8 را تحویل گرفتید، این بخش از شهرچه شرایطی داشت؟ 
پروسه مدیریت در حال حاضر کار سخت و دشواری است و به قدری نیاز شهروندان زیاد است که هر چقدر تلاش در این زمینه شود باز هم کم است. اقدامات خوبی در دوره مدیریت قبلی انجام شده بود اما شاید خوش‌اقبالی من از این جهت بود که تمام پروژه‌های مدیریت قبلی در بهمن ماه سال 97 به پایان رسیده بود و اسفند ماه همان سال که مدیریت منطقه را به عهده گرفتم پروژه‌ نیمه تمامی نمانده بود.
این موضوع از یک جهت بد بود که ما فرصتی را برای تکمیل پروژه‌ها نداشتیم و از یک جهت خوب بود که ما باید اتاق فکری را تشکیل می‌دادیم و ایده‌های خودمان را برای اجرا استارت می‌زدیم. در واقع از این جهت که اعتقاد به ایده، باعث می‌شود آن ایده پررنگ‌تر و درست‌تر به اجرا برسد، خوب بود اما کمبود شدید مالی و حتی نداشتن یک لکه زمین از موجودی املاک منطقه که بتوانیم پروژه‌هایی را با توجه به کمبودهای منطقه برای شهروندان احصاء کنیم و کمبود‌ها را در آن زمین‌ها پوشش دهیم، از مشکلاتی بود که در بدو مدیریتم با آن مواجه بودم. 

‌  با توجه به کمبود مالی و مشکلاتی از جمله نداشتن زمین برای پیشبرد پروژه‌ها، چه راه‌حلی ارائه کردید؟ 
این موضوع باعث شد ما با برنامه‌ریزی احتیاجات منطقه را شناسایی کنیم، موضوعات مالی خرید زمین‌ها و تملک پلاک‌ها را تعیین تکلیف کردیم. با این وجود، در اتاق فکر، کمبود سرانه‌ها را که احصاء کردیم متوجه شدیم، عمده موضوعاتی که شهرداری منطقه 8 و شهروندان با آن مواجه هستند فقر سرانه سبز است.
حتی در اوایل حضور من در منطقه در مکاتباتی که شورای اسلامی شهر تهران و حوزه‌های مرتبط با محیط‌زیست و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با منطقه داشتند، مکررا به منطقه اعلام می‌شد که نسبت به افزایش سرانه فضای سبز منطقه باید اهتمام ویژه داشته باشیم. به‌ویژه در ناحیه 3 که سرانه فضای سبز در این ناحیه کمتر از یک‌مترمربع است. 
ریزدانگی قابل توجهی که در ناحیه 3 داریم مانعی برای ایجاد تنفس شهری بود. ما فرصتی را برای ایجاد بوستان نداشتیم چراکه لکه‌های زمین در این ناحیه زیر 100‌متر و دانه‌بندی‌های املاک 100 تا 200مترمربع بود و اگر می‌خواستیم 20 پلاک را تملک کنیم می‌توانستیم در نهایت یک پارک محلی کوچک ایجاد کنیم که باز مشکل تنفسی و وظیفه محیط‌زیستی که شهرداری باید در قبال تأمین سرانه‌ها ایجاد کند، پوشش داده نمی‌شد.
شکر خدا توانستیم به‌صورت ویژه این مسئله را در دستور کار قرار بدهیم و با کمک شورای اسلامی شهر تهران و حوزه خدمات شهری و مالی و دستور شهردار تهران توانستیم 3 باغ را در منطقه تملک کنیم که صفر تا صد این موضوع در همین دوره مدیریت انجام شده و در حال حاضر بوستان مسیل باختر تکمیل شده، بوستان باغ ایرانی در حال آماده‌سازی است و کریدور سبز بزرگراه امام علی(ع) آماده شده و بوستان‌های سبلان و قمر بنی‌هاشم بدون تشریفات اداری به بهره‌برداری رسیده است. 

‌  مدیر نمونه در شهرداری تهران بر اساس چه معیاری انتخاب می‌شود؟ 

سال گذشته در همه حوزه‌های عملکردی معاونت‌های تخصصی منطقه ما موفقیت داشت و عملکرد ما دوم تا سوم بود. در حوزه مالی رتبه دوم را داشتیم و عملکرد حوزه‌های شهرسازی، اجتماعی و خدمات شهری و آمار سامانه 137 از فاکتورهای انتخاب مدیر نمونه است. البته اگر یک منطقه با این دید که عملکرد درستی داشته و مدیر ارشد آن منطقه به‌عنوان مدیر نمونه انتخاب شده است، نشان‌دهنده این است که تمام معاونت‌هایش دست به دست هم دادند و تلاش کردند و ثبت عملکرد آنها باعث شده که مدیر ارشد به این انتخاب برسد. شخصاً تصور می‌کنم منطقه 8 منطقه نمونه‌ای است و مدیر این منطقه فقط توانسته هد این مجموعه باشد. 

 تصور می‌کنید کدام بخش از فعالیت‌های شما در انتخاب مدیر نمونه مؤثر بوده است؟ 
البته این انتخاب را شهردار تهران انجام دادند و بهتر است که این سؤال از خود شهردار تهران پرسیده شود و من سعی می‌کنم در این زمینه ورود نکنم. شخصاً سعی می‌کنم کار خودم را به درستی انجام بدهم که امیدوارم رضای خدا و مدیریت شهری را داشته باشم. 

 با چه رویکردی کارها را پیش بردید که به این مرحله از موفقیت رسیدید؟ 
موفقیت در هر‌کاری چند فاکتور تأثیرگذار و قابل توجه دارد. اول اینکه حتماً هدف ما این نباشد ورودی و خروجی به پروژه ختم شود. در واقع از نظر من برنامه‌ریزی، نخستین فاکتور است که بهترین اقدام انجام شود. در تمام پروژه‌هایی که تا پایان سال تحویل شهروندان می‌دهیم، روی تمام آیتم‌های کارشناسی پروژه‌ها، نظارت خود من، معاونان و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد.
حتی دستگاه‌های نظارتی را درگیر این موضوع کردم که هر ابهامی در اجرای پروژه وجود دارد از ابتدا پیش‌بینی و مسیر هموار شود. حتی برای گرفتن اعتبارها، نقدینگی و تأییدیه‌های لازم برای ارتباط با معاونان شهرداری تهران هیچ مشکلی نمی‌بینم. سختگیری‌هایی هم در گرفتن مصوبات داشته‌ام. فاکتور دوم پیگیری است که الزام دارد.
برای اینکه طرح را به اجرا برسانیم پیگیر موضوع باشیم تا سرعت عمل را بالا ببریم و البته تخصص درکنار این موارد نقش مهمی دارد و درواقع آیتم سرعت و تخصص هم جزو فاکتور برنامه‌ریزی و پیگیری باید لحاظ شود. در کنار این موارد باید علاقه و عشق به خدمت هم باشد که خوشبختانه تمام کارکنان زحمتکش ما در این منطقه این تعهد و علاقه به خدمت را داشته و دارند که اگر این‌گونه نبود ما به موفقیت نمی‌رسیدیم. خوشبختانه در شهرداری منطقه 8 همه به این باور رسیده‌اند که از مدت زمانی که این صندلی‌ها به ما امانت داده شده به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و هر روز آن برای ما یک فرصت طلایی است. 
‌  
این انتخاب چه تأثیری در ادامه فعالیت‌های شما خواهد داشت؟ 

دیده شدن انسان‌ها یک خدا قوت است و من از جناب دکتر حناچی تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند و با تقدیر از من خسته نباشید گفتند. خوشحالم که زحمات منطقه 8 در حوزه‌های مختلف دیده شده است و البته عملکرد منطقه در اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس هم خوب بوده که 87 پروژه کوچک مقیاس در سال 98 و 99 تحویل شهروندان شده که باعث رضایت مردمی شد و تا پایان سال 18 پروژه کوچک مقیاس دیگر هم در کنار پروژه‌های اصلی تحویل شهروندان می‌شود. پروژه‌های کوچک مقیاس دغدغه مردم در محله‌هایشان است و ما وظیفه داریم در این زمینه اقدامات مثبتی انجام دهیم و این انتخاب برای من یک خدا قوت است و من فقط به وظیفه‌ام عمل می‌کنم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید