• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 آذر 1396
کد مطلب : 1139
+
-

کشف نخستین منظومه خورشیدی با کمک هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در پروژه «کپلر» ناسا باعث شد پروژه‌ای که عملا از دست رفته بود به نتیجه‌های جالبی برسد

کشف نخستین منظومه خورشیدی با کمک هوش مصنوعی

 ناسا طبق وعده‌ای که از چند وقت قبل داده بود، از یک کشف بزرگ رونمایی کرد که برای نخستین‌بار در جهان با بهره‌گیری از یک سیستم هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است. «هوش مصنوعی گوگل» براساس اطلاعات داده شده در یکی از مهم‌ترین نشست‌های خبری مجازی ناسا به داده‌هایی دست پیدا کرده که از نظر دانشمندان مهم و حیرت‌انگیز نامیده شده است؛ نخستین سیستم منظومه‌ای شبیه منظومه خورشیدی که شباهت‌های جدی با منظومه شمسی دارد.

دقیقا چه چیزی کشف شده است؟

عبارت دقیقی که برای کشف اخیر در پروژه‌ «کپلر»‌ ناسا از آن صحبت می‌شود، این است: هشتمین سیاره‌ اطراف یک ستاره دوردست که بخشی از یک سیستم منظومه‌ای در جایی دور از دسترس ماست. در این منظومه دقیقا مثل منظومه خورشیدی ما، 8 سیاره دور یک ستاره‌ مادر می‌گردند. ستاره‌ مادر این منظومه جدید، Kepler 90 نامیده شده که از خورشید ما بزرگ‌تر و داغ‌تر است. فاصله این ستاره از سیاره زمین حدود 2500سال نوری است و برای رسیدن به آن باید درصورت فلکی اژدها حرکت کنید. سیاره‌های منظومه نامشان را از حروف الفبای انگلیسی گرفته‌اند که بعد از نام ستاره‌ مادر آورده می‌شود. به این ترتیب سیاره‌ای که توسط هوش مصنوعی گوگل کشف شده، نامش «کپلر 90‌ای‌« (Kepler 90i) است. پوشش این سیاره احتمالا سنگی است، ‌حدودا 3 برابر از زمین بزرگ‌تر است و دمای آن 420درجه سانتی‌گراد تخمین زده می‌شود.

چطور کشف صورت گرفت؟ 

به گزارش همشهری،‌ناسا از مدتی پیش وعده داده بود یک نشست خبری مفصل را برای کشفی مهم برنامه‌ریزی می‌کند. جزئیات زیادی درباره این یافته‌ فضایی بیرون نیامده بود اما همین که گفته می‌شد، برای اولین‌بار از هوش مصنوعی برای پیداکردن داده‌های جدید استفاده شده، باعث شد توجه‌های زیادی به این برنامه جلب شود. به مرور جزئیات بیشتری درباره چگونگی این کشف بیرون آمد. کشف بزرگ اینطور شکل گرفته بود: با گذشتن هر سیاره‌ای از مقابل ستاره‌ مادر نوری که از سیاره بازتاب می‌یابد، به کشف یک سیاره یا جرم جدید کمک می‌کند. تلسکوپ کپلر تا به حال حدود 150هزار ستاره و 4هزار سیاره را بررسی کرده که 2300عدد از آنها در نهایت به‌عنوان نمونه‌هایی ارزشمند مورد بررسی بیشتر قرار گرفته‌اند. با بررسی این شواهد، دانشمندان سازمان فضایی با اطمینان می‌توانند بگویند که در آسمان‌ها، دست‌کم یک سیاره وجود دارد که دور یک ستاره در آسمان می‌چرخد.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

بررسی اطلاعاتی که از فضا به بیرون درز می‌کند، کار دشواری است. یکی از مهم‌ترین دشواری‌ها ضعیف بودن سیگنال‌هایی است که به تلسکوپ می‌رسد. شکار این امواج و بررسی آنها کار بسیار دشواری است. در چنین موقعیتی هوش مصنوعی به کار می‌آید. هوش مصنوعی گوگل به یک سیستم ارتباطی شبیه سیستم‌ اعصاب مجهز شده که اشتباهات کمتری مرتکب شده و در عین حال، دقت بالاتری دارد. با همین سیستم جدید ناسا توانست وضعیت 670ستاره را که تا پیش از آن  به‌خاطر مشکلاتی مثل ضعیف بودن سیگنال‌های دریافتی عملا شکست خورده بود، با موفقیت بسنجد.

این خبر را به اشتراک بگذارید