• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113694
+
-

تسهیل در حرکت خودروها و جلوگیری از ترافیک با اجرای پروژه شهید تندگویان

ترافیک میدان بهمن قیچی می‌شود

ترافیک میدان بهمن قیچی می‌شود

رضا نیک نام 

قطعه شانزدهم پایتخت با هزار و ۶۵۰ هکتار وسعت، ۶ ناحیه و ۹ محله از مناطقی است که در دروازه جنوبی شهر قرار دارد. به گفته معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ حدود ۴۰ درصد از بافت شهری این منطقه جزو بافت فرسوده است که به تبع آن کار و فعالیت‌های عمرانی را برای این معاونت سخت کرده است. با این حال شنیدن این خبر که اجرای پروژه شهید تندگویان به‌عنوان طرحی مهم و فرامنطقه‌ای در جنوب تهران مدنظر مدیریت جدید شهرداری تهران قرار گرفته و وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده بهانه خوبی است تا سراغ «میکائیل علیپور» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ برویم و درباره این طرح و چگونگی اجرای پروژه اطلاعاتی به دست‌آوریم.

به گفته «میکائیل علیپور» که ۲۸ سال سابقه کار در حوزه فنی و عمران شهرداری تهران دارد، اجرای پروژه شهید تندگویان نقش ویژه‌ای در تسهیل عبور و مرور خودروها، کاهش ترافیک و بازگشایی گره‌های ترافیکی در محدوده مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ دارد.

پروژه شهید تندگویان در ضلع غربی ساختمان شهرداری منطقه ۱۶ و در تقاطع بزرگراه‌های شهید نواب و شهید تندگویان اجرا خواهد شد. به گفته معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ اکنون این پروژه در مرحله انتخاب محل، تجهیز کارگاه عمرانی و استقرار نیروهای فنی و عمران است و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

از علیپور سؤال می‌کنیم که چرا این محل را برای اجرای پروژه انتخاب کرده‌اید که می‌گوید: «با توجه به مطالعات ترافیکی به عمل آمده در حوزه فنی و عمران، حداقل ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروهای عبوری از این محور یعنی در مسیر جنوب به غرب یا شمال به شرق بزرگراه شهید تندگویان‌ تردد می‌کنند و از شهر مقدس قم به تهران وارد تهران می‌شوند. همچنین افرادی که برای زیارت به مرقد حضرت امام خمینی(ره) و بهشت زهرا(س) می‌روند، پس از قرارگیری در بزرگراه آزادگان، برای ادامه مسیر به دوربرگردان میدان بهمن وارد شده و به سمت بزرگراه شهید نواب صفوی و شمال شهر می‌روند. همین باعث ایجاد گره ترافیکی سنگین در محدوده میدان بهمن به‌خصوص در ساعات اوج ترافیک می‌شود و مناطق و محله‌های همجوار را درگیر می‌کند. بنابراین با توجه به مسائلی که عنوان شد، مدیران شهرداری تهران با توجه به لزوم اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح که در اسناد «بالادستی» دیده شده بود، اجرای این طرح را پیگیری می‌کنند.»

پروژه‌ای که پس از ۸ سال کلید خورد
به نظر می‌رسد که اجرای این پروژه زمان برده است. معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ در پاسخ به این پرسش عنوان می‌کند: «در اجرای چنین پروژه‌هایی معمولاً این اتفاق می‌افتد. مکاتباتی که در این زمینه انجام شده و بررسی تمامی جوانب آن و تأیید معاونت‌های معماری و شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، پلیس راهور و... و دریافت دیدگاه و نظراتشان، باعث این وقفه شده، اما در نهایت اجرای این پروژه در دوره مدیریت جدید شهرداری تهران تأیید و در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ به شهرداری منطقه ۱۶ ابلاغ شده است.»
معمولاً پس از ابلاغ اجرای چنین پروژه‌هایی، شهردار منطقه و معاون فنی و عمران وی موضوع را پیگیری می‌کنند و پس از توافقنامه، بودجه مصوب می‌شود تا هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد. این‌طور که معاون فنی و عمران شهردارمنطقه ۱۶ عنوان می‌کند پروژه شهید تندگویان به‌زودی آغاز خواهد شد.


علیپور توضیح می‌دهد که بزرگراه شهید تندگویان یکی از کریدورهای اصلی و مهم تهران است؛ چراکه ورودی مسافران استان‌های جنوبی کشور به استان تهران از اینجا صورت می‌گیرد و علاوه بر آن در ساعات اوج‌ تردد خودروها، شاهد ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال و پس‌زدگی بار ترافیکی در ایام و مناسبت‌های خاص سال در این محور هستیم. طبق بررسی‌های انجام شده، مسافران حدود ۲۵ استان از این مسیر تردد می‌کنند و درگیر شدن جریان ترافیکی میدان بهمن در محله جوادیه از نکاتی است که به آن توجه شده است.

پروژه در ۳ سطح اجرا می‌شود
از معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۶ می‌خواهیم که از پروژه شهید تندگویان، مختصات و ویژگی‌های آن بیشتر برایمان توضیح دهد. علیپور می‌گوید: «این پروژه قرار است در ۳ سطح اجرا شود. یک زیرگذر در این محل ساخته می‌شود که مسیر حرکت خودروها از بزرگراه بعثت و میدان بهمن به سمت جنوب بزرگراه آزادگان خواهد بود. یک پل روگذر هم ساخته خواهد شد که مختص حرکت خودروهادر بزرگراه شهید نواب از سمت شمال به شرق است. در حال حاضر شهروندان برای دسترسی به منطقه باید به محله خانی‌آبادنودر منطقه ۱۹ بروند یا از روی پل ۹ دی منطقه ۱۷ به این منطقه برسند. سومین اقدام هم حرکت خودروها در مسیر همسطح است.


یعنی‌ تردد خودروها از بزرگراه‌های آزادگان و شهید تندگویان به‌صورت مستقیم و بدون گردش اضافی خواهد بود تا وارد بزرگراه شهید نواب صفوی شوند. درحال حاضر شهروندانی که از بزرگراه آزادگان قصد ادامه حرکت به سمت بزرگراه شهید نواب را دارند، باید از بزرگراه شهید تندگویان به دوربرگردان میدان بهمن بروند و از طریق محله جوادیه وارد بزرگراه شهید نواب شوند. با اجرای این پروژه، رانندگان از بزرگراه‌های آزادگان و شهید تندگویان به‌صورت مستقیم وارد بزرگراه شهید نواب می‌شوند.»
وی عقیده دارد که اجرای پروژه شهید تندگویان بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد از مشکلات ترافیکی این محدوه را برطرف می‌کند. هزینه اولیه اجرای این پروژه ۵۷ میلیارد تومان برآورده شده است و پیش‌بینی می‌شود که فاز نخست آن (ایجاد مسیر حرکت از زیرگذر میدان بهمن به سمت بزرگراه آزادگان) که اولویت اول معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۶ است، فروردین سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید