• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113679
+
-

تقریبا نابغه

ویترین
تقریبا نابغه

رمان «تقریبا نابغه» نوشته بندیکت ولس را حسین تهرانی به فارسی برگردانده و اخیرا از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.
این رمان براساس ماجرایی واقعی نوشته شده، البته شخصیت‌های داستان تخیلی هستند و نویسنده مطابق ذوق ادبی‌اش ماجرا را بسیار هیجان‌انگیز کرده است.داستان از این قرار است که فرانسیس دین با مادر افسرده‌اش در یکی از شهرهای کوچک آمریکا در فقر مطلق زندگی می‌کند. این جوان پدرش را هرگز ندیده و حتی اسم و رسم او را نمی‌شناسد. مادرش هم از دادن هرگونه اطلاعات درباره پدر حقیقی او خودداری می‌کرده تا این که پسر تصمیم می‌گیرد به‌خاطر مشکلات عدیده مالی، ترک تحصیل کند و داوطلبانه به ارتش بپیوندد، بلکه با شرکت در جنگ با عراق، کمک‌خرج خانواده شود. مادر که به خاطر مشکلات روحی در آسایشگاه روانی بستری است با شنیدن این خبر خودکشی ناموفق می‌کند و برای پسرش نامه‌ای به جا می‌گذارد که در آن برای اولین بار راز بزرگ زندگی‌اش را افشا می‌کند.
رمان «تقریبا نابغه» پس از انتشار بلافاصله جزو پرفروش‎ترین کتاب‌های سال می‌شود، چرا که راز بزرگی را افشا می‌کند. بندیکت ولس، نویسنده کتاب در واقع بندیکت فون شیراخ است، نوه بالدور فون شیراخ، یکی از سران نازی که در دادگاه نورنبرگ به جرم جنایت علیه بشریت به 20سال زندان محکوم شد. بندیکت به‌محض رسیدن به سن قانونی و قبل از نویسنده شدن، به اختیار و با رضایت قلبی، نام‌خانوادگی جدیدی برای خود برگزید تا با این جنایتکار وجه مشترک نداشته باشد. در ضمن او برادر آریادنه فون شیراخ و پسرعموی فردیناند فون شیراخ است که هر دو نویسنده هستند.
بندیکت ولس (زاده 1984 در مونیخ) رمان نویس
آلمانی‌- سوئیسی است. سومین رمان وی Fast Genial در سال 2011 پرفروش ترین کتاب آلمان شد. چهارمین رمان ولس نیز با عنوان Vom Ende der Einsamkeit در فوریه 2016 منتشر شد. این کتاب بیش از 80 هفته در لیست پرفروش‌ترین‌های آلمان باقی ماند و جایزه اتحادیه اروپا برای ادبیات به وی اهدا شد. بندیکت ولس، نویسنده‌ای بسیار خوش‌ذوق و خلاق است که در عین ساده ‌نویسی، نثری زیبا دارد و مفاهیم را در قالب جملاتی کوتاه منتقل و با خوانندگان آثارش بسیار راحت ارتباط برقرار می‌کند.
کتاب «تقریبا نابغه» در شمارگان 1100 نسخه  با قیمت 48هزارتومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید