• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113631
+
-

نگاه‌های غیرکارشناسی به تفکیک استان‌ها

نگاه
نگاه‌های غیرکارشناسی به تفکیک استان‌ها

منطقه خراسانات جزو مناطقی از کشور است که از دل آن 3استان تشکیل شد و مطالعات حاکی از رضایت مردمی در تفکیک و تشکیل 2استان خراسان جنوبی و خراسان شمالی است. هرچند که مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی هم این رضایتمندی مردمی را تأیید می‌کند اما معتقد است از نگاه کارشناسی روندی که هم‌اکنون در تقسیمات کشوری وجود دارد، درست نیست.
محمدعلی نبی‌پور در این‌باره به همشهری می‌گوید: اینکه یک اشتیاق سیری‌ناپذیر برای ارتقای واحدهای تقسیمات کشوری وجود دارد، منطقی نیست. محور قانون تقسیمات کشوری، جمعیت است و خیلی از مواقع بر اساس اعمال نفوذ و پیگیری‌های غیرکارشناسی، برخی واحدهای تقسیمات کشوری ارتقا پیدا کرده‌اند که نه‌تنها باعث نارضایتی مردم شده بلکه گاهی تبعات امنیتی هم به‌دنبال داشته و باعث مشکلات و اختلافاتی شده است.
وی ادامه می‌دهد: مشکل اساسی که باید حل و فصل شود این است که ما در تخصیص بودجه‌ براساس واحدهای تقسیمات کشوری پیش می‌‌رویم؛ یعنی هروقت واحد تقسیمات ارتقا پیدا می‌کند، بودجه آنجا هم افزایش خواهد داشت. این باعث شده اشتیاق برای ارتقا و جذب بیشتر بودجه در مناطق مختلف شکل بگیرد. مثلا اگر یک بخش تبدیل به شهرستان می‌شود، سرفصل بودجه جدیدی برایش تعریف می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که همه به‌دنبال افزایش سهم منطقه خودشان از بودجه باشند.
این مسئول درباره کاهش بوروکراسی با تقسیمات جدید کشوری هم می‌گوید: ارتقای واحدهای تقسیمات کشوری موجب کاهش بوروکراسی اداری نمی‌شود اما دسترسی مردم به خدمات را آسان‌تر می‌کند. نکته مهم تفویض اختیارات و کاهش تمرکز‌گرایی در سیستم اداری کشور است که اگر این معضل حل و فصل نشود، هرقدر که واحدهای تقسیمات را کوچک کنیم بازهم مشکلات بوروکراتیک وجود خواهد داشت. به‌نظر من باید طرح جامع تقسیمات کشوری در دستور کار قرار گرفته و تصویب شود.
نبی‌پور تأکید می‌کند: نمی‌توانیم این مسئله را نادیده بگیریم و آن را رد کنیم که ارتقای یک واحد تقسیمات کشوری موجب تسهیل در روند توسعه می‌شود، زیرا فلسفه تقسیمات کشوری ایجاد رضایتمندی و تسهیل توسعه مناطق مختلف کشور است؛ همانطور که در 2استان خراسان‌ شمالی و جنوبی ما شاهد بهترشدن اوضاع و رضایت مردم هستیم. البته این تصمیم‌گیری و ارتقا در تقسیمات کشوری باید در چارچوب قوانین و قواعد موجود شکل بگیرد، چراکه هم در حوزه سیاست و هم در حوزه امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید