• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113621
+
-

متهم شدن الگوریتم فیسبوک

تحقیقات فنی نشان می‌دهد با دستور زاکربرگ الگوریتم شبکه اجتماعی مشهور جهان طوری تغییر یافته که اخبار رسانه‌های ضد‌ترامپ کمتر دیده شود

متهم شدن الگوریتم فیسبوک

ماجرای شبکه‌های اجتماعی در انتخابات این دوره آمریکا بیشتر از هر وقت دیگری حساس است. اکنون بررسی‌های فنی نشان داده که پلتفرم مهم فیسبوک الگوریتم خود را طوری تغییر داده تا از دیده شدن اخبار برخی از وب‌سایت‌های خبری خاص جلوگیری کند. اما در خلال حواشی انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا، این اقدام بیشتر منجر به نادیده گرفتن رسانه‌های چپ‌گرا شده است. به گزارش وال استریت ژورنال، این تصمیم در پی جنجال انتخابات2016 ریاست‌جمهوری اتخاذ شده است؛ زمانی که فیسبوک به افشای اطلاعات کاربران خود متهم شد. در آن رسوایی که با نام کمبریج آنالیتیکا معروف است فیسبوک بابت آنکه اطلاعات کاربرانش را بدون اجازه آنها در اختیار یک شرکت پردازش داده‌ها قرار داده بود، 5میلیارد دلار جریمه شد. این اطلاعات در رقابت‌های انتخاباتی۲۰۱۶ آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند.
اما حالا 4سال بعد از آن رسوایی، مدیرعامل فیسبوک «مارک زاکربرگ» تغییرات در الگوریتم این شبکه اجتماعی را تصویب کرد تا نشان دهد نقش شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه غولی به نام فیسبوک در کارزارهای سیاسی و انتخاباتی تا چه حد پررنگ است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که این غول شبکه‌های اجتماعی در ابتدا در سال2017 اعلام کرد که قصد دارد تا حضور اخبار سیاسی را به حداقل رسانده و در عوض روی پست‌های دوستانه و خانوادگی تمرکز کند.
با این حال طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، مدیران سیاسی فیسبوک نگران بودند که این تغییرات الگوریتم در رسانه‌های راست‎گرا مانند روزنامه Daily Wire بیشتر از رسانه‌های چپ‌گرا تأثیر بگذارد. به همین دلیل زاکربرگ از مهندسان خود خواست الگوریتم را مجددا طراحی کنند تا سایت‌های دارای گرایش چپ بیشتر از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، در این تغییر دخیل و در واقع کمتر دیده شوند. به این ترتیب سایت خبری Mother Jones (یک مجله آمریکایی که بر اخبار، تفسیرها و گزارش‌های تحقیقاتی تمرکز دارد و گرایش سیاسی آن لیبرال یا ترقی‌خواه توصیف می‌شود) در میان سایت‌های آسیب‌دیده قرار گرفت. سخنگوی فیسبوک درباره این تغییر الگوریتم می‌گوید: تغییرات ایجاد شده برای جلوگیری از نشر اخبار منفی نبوده است.
در سال 2019 سردبیران Mother Jones نوشتند که مخاطبان فیسبوک آنها کاهش چشمگیری داشته است که به زیان حدود 600هزار دلاری طی 18‌ماه منجر شد. مدیرعامل این سایت «مونیکا بائرلین» روز جمعه در توییتی نوشت که این کاهش به این معنی است که سازمان نمی‌تواند برخی از پروژه‌های خود را دنبال کند. بائرلین تأکید کرد او و سایر مقامات این سایت فکر نمی‌کردند سایت آنها به‌طور خاص مورد هدف قرار گرفته باشد: چیزی که من را عصبانی می‌کند این است که همیشه نسبت به این اقدام فیسبوک شک داشتم. من اطمینان داشتم که این اتفاق تصادفی نیست! چیزی شبیه یک مزاحم برای آنها بودیم.
در سال2016 فیسبوک متهم شد که در مقالاتی که در بخش موضوعات پرطرفدار خود تبلیغ می‌کند، دارای تعصب ضد‌محافظه‌کارانه است که منجر به حذف کامل این بخش شد و راه را برای انواع مطالب مشکوک از منابع نامعتبر باز کرد. فیسبوک رابطه تنگاتنگی با کسب و کارهای خبری دارد و دور از انصاف است اگر بگوییم این تغییرات در صنعت رسانه، خللی ایجاد نمی‌کند. تبلیغات و تغییرات مداوم اخبار این شبکه اجتماعی عظیم تأثیر مستقیم اقتصادی بر این صنعت، به‌ویژه اخبار محلی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید