• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113538
+
-

پویش‌مردمی برای نجات پرندگان مهاجر

ده‌ها هزارنفر در یک پویش مردمی، تلاش برای کاهش تقاضا در بازار فروش پرندگان مهاجر را آغاز کردند

فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به ایران آغاز شده و در آبان‌ماه میلیون‌ها پرنده مهاجر مهمان تالاب‌های ایران می‌شوند تا زمستان‌گذرانی را آغاز کنند. اما این فصل با شکار گسترده این پرندگان در ایران همراه است و میلیون‌ها بال پرنده مهمان ایران در سودای درآمد توسط شکارچیان صید و قربانی می‌شوند.
روزنامه همشهری در سلسله گزارش‌هایی که از وضعیت قتل عام و کشتار پرندگان مهاجر برای فروش و عرضه در بازار فریدونکنار منتشر کرد نسبت به افزایش قتل‌عام پرندگان مهاجر در سال99 با توجه به بحران اقتصادی در ایران هشدار داد و از مسئولان حفاظت محیط‌زیست خواست تا فکری به حال این موضوع کنند.
در گزارش اخیر روزنامه همشهری نیز که به موضوع عرضه گوشت پرندگان مهاجر به مشتریان رستوران‌های تهران و شهرستان‌ها به قیمت گزاف اشاره شده بود، نتیجه آن شد که یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به اداره اماکن ناجا از این نیرو درخواست کند با رستوران‌های عرضه‌کننده گوشت پرندگان مهاجر برخورد شود. سیاست‌های دولتی در مقابله با شکارچیان غیرمجاز پرندگان مهاجر که سالانه هزاران بال پرنده مهمان را بیرحمانه به تور صید می‌اندازند و مهم‌ترین کریدور مهاجرت پرندگان از سیبری به آفریقا را ناامن کرده‌اند، در سال‌های گذشته با شکست مواجه شده و حالا فعالان محیط‌زیست پیرو آخرین گزارش همشهری در ماجرای کشتار پرندگان مهاجر کمپینی به راه انداخته‌اند که از هفته گذشته تاکنون به گفته برپا‌کنندگان این کمپین، یکصدهزار عضو و بیننده داشته و هدف از آن توقف خرید گوشت پرندگان مهاجر و کاهش تقاضا برای پرندگان مهاجر است.
کمپین#من_از_پرنده_مهاجر_حمایت_می‌کنم توانسته است با جذب چهره‌های هنری حافظ محیط‌زیست همچون میترا حجار و آناهیتا همتی و دیگر هنرمندان کشور آغازگر مسیر کاهش تقاضا در بازار پرندگان مهاجر باشد.
محمد درویش، فعال محیط‌زیست در ارتباط با راه‌اندازی این کمپین به همشهری می‌گوید: همزمان با روز جهانی پرندگان کوچنده، پویش «من از پرنده مهاجر حمایت می‌کنم» آغاز شد. چون ایران یکی از قربانگاه‌های پرندگان مهاجر در جهان است و شکارچیان غیرمجاز میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر نبوده‌اند.
به گفته درویش، فعالان محیط‌زیست تصمیم گرفتند کمپین کاهش تقاضا برای خرید پرندگان مهاجر را برپا کنند که برخی شخصیت‌های هنری و هنرمندان نیز از آن حمایت کرده‌اند.
به گفته این فعال محیط‌زیست، اگر کمپین کاهش تقاضای گوشت پرندگان مهاجر تداوم داشته باشد و به مطالبه اجتماعی ختم شود حتما در کاهش شکار این پرندگان اثرگذار است و حساسیت‌های مردمی در حفاظت از پرندگان مهاجر را بالا می‌برد.
او می‌گوید: در چند روز گذشته برخی شکارچیان دارای جواز سلاح و مجوز شکار پس از انتشار گزارش‌های مرتبط با پرندگان مهاجر در همشهری و دیگر رسانه‌ها و همچنین با راه‌اندازی پویش من از پرنده مهاجر حمایت می‌کنم تماس‌هایی با اعضای کمپین برقرار کرده و گفته‌اند که با وجود داشتن سلاح مجاز شکاری، تصمیم گرفته‌اند پرندگان مهاجر را شکار نکنند.
رضا حضرتی، فعال اجتماعی و علاقه‌مند به محیط‌زیست بنیانگذار کمپین#من_از_پرنده_مهاجر_حمایت_می‌کنم نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: کشتار پرندگان مهاجر هر سال در ایران اتفاق می‌افتد و رویکرد فعالان حوزه محیط‌زیست نیز مقابله با شکارچیان و مطالبه‌گری از سازمان حفاظت محیط‌زیست است. اما با توجه به اینکه شکار پرندگان مهاجر درآمد خوبی برای شکارچیان غیرمجاز دارد و پول زیادی در این حوزه جابه‌جا می‌شود، رویکرد مقابله‌ای با شکارچیان تاکنون راه به جایی نبرده است و به همین دلیل تلاش شد به جای درگیر شدن با عوامل کشتار پرندگان مهاجر با آگاهی دادن به مردم درخصوص شکار پرندگان مهاجر و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد تقاضای خوردن گوشت پرندگان مهاجر را در ایران کاهش بدهیم تا عرضه و کشتار پرندگان مهاجر در این فصل کم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید