• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113521
+
-

ادامه جنگ‌ شهرها در قره‌باغ

حمله به شهرها و مناطق غیرنظامی، شکست زودهنگام توافق تازه آتش‌بس در قره‌باغ را رقم زد

ادامه جنگ‌ شهرها در قره‌باغ

جنگ قره‌باغ با شکست زودهنگام آتش‌بس دیروز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وارد چهارمین هفته خود شد تا این درگیری‌ها به یکی از خونین‌ترین رویارویی‌ها میان2کشور طی 3دهه گذشته تبدیل شود. مقام‌های نظامی و سیاسی 2طرف، سراسر دیروز را مشغول متهم کردن یکدیگر به نقض آتش‌بس بودند؛ آتش‌بسی که قرار بود از ساعت صفر دیروز به وقت محلی در قره‌باغ آغاز شود و زمینه‌ای باشد برای آغاز گفت‌وگوها برای پایان  دادن به جنگ. وزارت دفاع ارمنستان ظهر دیروز آذربایجان را متهم کرد که فقط 4 دقیقه آتش‌بس را رعایت کرده است. آذربایجانی‌ها نیز در مقابل، نیروهای ارمنی را متهم کردند که فقط 2دقیقه به آتش‌بس پایبند بوده و حملات خود علیه مواضع جمهوری آذربایجان را بلافاصله از سر گرفته‌اند. نیروهای ارمنی اعلام کردند؛ در درگیری‌های 3هفته اخیر، 673نفر تلفات داده‌اند. آذربایجان تلفات نیروهای خود را اعلام نکرده‌است. این دومین بار طی یک هفته اخیر است که آتش‌بس میان 2کشور، با شکست روبه‌رو می‌شود. شنبه هفته گذشته نیز توافق 2طرف برای توقف درگیری‌ها، فقط 5دقیقه دوام آورد.
وزیر خارجه روسیه که هر دو آتش‌بس با میانجیگری او ممکن شد، ساعاتی پیش از اعلام توافق برای اطمینان از پایدار بودن آن، با همتایان آذربایجانی و ارمنی خود تلفنی گفت‌وگو کرد، اما رایزنی‌های لحظه‌آخری سرگئی لاوروف هم راه به جایی نبرد. پیش از نیمه‌شب، مقام‌های وزارت خارجه در باکو و ایروان ضمن استقبال از توقف درگیر‌ی‌ها، بر پایبندی کشورشان به آتش‌بس تأکید می‌کردند، اما روند وقایع نشان داد که سرنوشت جنگ قره‌باغ را نظامیان رقم می‌زنند، نه دیپلمات‌ها.
درگیری‌ها در شمال و جنوب منطقه قره‌باغ متمرکز شده و نیروهای آذربایجان موفق شده‌اند بخش‌هایی از این 2 منطقه را که تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب ارمنی بوده‌اند، به کنترل خود درآورند. در شمال، مناطقی در اطراف روستای «طالش» و در جنوب، مناطق «فضولی» و «جبرائیل»، اکنون در کنترل آذربایجان قرار گرفته است. این مناطق از نظر نهادهای بین‌المللی، جزو خاک آذربایجان به شمار می‌رود، اما از سال 1994و در جریان آتش‌بس میان 2طرف، در اشغال ارمنی‌ها بوده است. فضولی 140هزار نفر و جبرائیل 60هزار نفر جمعیت دارد. ارمنستان اعلام کرد که نیروهای آذربایجانی حوالی ساعت 2صبح دیروز از منطقه طالش به سمت جنوب و حوالی ساعت 4از منطقه فضولی و جبرائیل به سمت شمال، مواضع نیروهای ارمنی را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان همچنین اعلام کرد که نیروهای زرهی آذربایجان از منطقه خداآفرین در آن‌سوی مرزهای ایران، قصد حمله به سمت مواضع نیروهای ارمنی را داشته‌اند که ناکام مانده‌اند. آذربایجان نیز اعلام کرد که ارمنستان منطقه جبرائیل را هدف حملات موشکی قرار داده است.

جنگ شهرها
جنگ قره‌باغ از 2هفته قبل به شهرها کشیده شد. مشخص بود که  2کشور ناتوان از شکست یکدیگر در خطوط مقدم جبهه، با هدف تحت فشار قرار دادن طرف مقابل به حملات موشکی و توپخانه‌ای به شهرها روی آورده‌اند. آذربایجان شهر استپاناکرت، مرکز قره‌باغ را هدف حملات موشکی خود قرار داد و همزمان ارمنستان هم موشک‌های خود را به سمت شهر گنجه در 60کیلومتری منطقه درگیری شلیک کرد. نتیجه حمله به شهرها، کشته شدن دست‌کم 100غیرنظامی در 2سوی درگیری‌ها بوده است. بیش از 400غیرنظامی هم زخمی شده‌اند. آتش‌بس دیروز نیز ساعاتی پس از آن ممکن شد که در حمله موشکی ارمنستان به شهر گنجه، یک منطقه مسکونی هدف قرار گرفت. این شهر با 500هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ و پرجمعیت آذربایجان به شمار می‌رود. حمله دیروز 13کشته و 45زخمی به جا گذاشت. این دومین بار طی روزهای اخیر است که ارمنستان، گنجه را مورد هدف قرار می‌دهد. شهر استپاناکرت با 55هزار نفر جمعیت نیز تقریبا خالی از سکنه شده است. مردم از ترس حملات موشکی آذربایجان به ارمنستان گریخته‌اند. افرادی هم که در شهر باقی مانده‌اند، اکنون در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند؛ پناهگاه‌هایی که یادگار 3دهه جنگ و درگیری در این شهر است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید