• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113434
+
-

با تجربه، وارونگی دما را پس بزنیم


زهرا صدراعظم نوری ـ رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست



ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته به کشور وارد شده و قریب به 8‌ماه است که ما هم مانند جامعه جهانی با بیماری کووید-19 درگیر هستیم. از همان ابتدا رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی امر اجتناب‌ناپذیری بود، اما متأسفانه شاهد هستیم که با عدم‌رعایت کافی، عدم‌رعایت فاصله فیزیکی و استفاده‌نکردن از ماسک در فضای عمومی شیوع آن شدت پیدا کرده است. تعداد مبتلایان افزایش یافته و متأسفانه منحنی تعداد فوتی‌ها در مهرماه هم رشد قابل‌توجهی نسبت به ماه‌های منحنی گذشته داشته است. این موضوع نگران‌کننده است، چراکه ما تازه داریم‌ماه نخست پاییز را پشت سر می‌گذاریم و طبیعتا پاییز و زمستان فصل سردی است که مشکلات سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری‌های مشابه را به همراه خواهد داشت. همچنین آلودگی هوا در این فصل‌ها معمولا طبق سال‌های گذشته بیشتر می‌شود. به این دلیل که با پدیده اینورژن (وارونگی دما) مواجه هستیم و در ماه‌های آذر و دی مشکلات بیماران زمینه‌ای مانند ریوی، قلبی و عروقی افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند شرایط را حادتر کند؛ به‌گونه‌‎ای که زمینه ابتلا به بیماری کووید-19 را بالا ببرد و در نتیجه در این ایام نکات لازم را خیلی باید رعایت کرد. اولا تا آنجایی که امکان دارد، افراد از خانه بیرون نروند، فعالیت‌های غیرضروری انجام ندهند و از وسایل نقلیه شخصی که می‌تواند میزان آلودگی هوا را افزایش دهد، استفاده نکنند. آنها در این شرایط می‌توانند کمک کنند که مسئله وارونگی دما را بتوانیم به‌راحتی پشت سر بگذاریم.
خوشبختانه امسال با توجه به شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها مانند رفت‌وآمدها به مدارس و دانشگاه‌ها بسیار کم شده و عملا مراجعه حضوری تعطیل است.
براساس پیشنهادی هم که شورای شهر داشت، در جلسه کمیسیون کلانشهرهای دولت شرکت کردیم و شرط ما این بود که تمهیداتی صورت بگیرد که در ایام بالا‌رفتن میزان آلایندگی هوا پیش‌بینی‌های لازم از قبل شده باشد. در حقیقت مطالعات باید براساس مقایسه با روزها و هفته‌های سال‌های گذشته انجام بگیرد و با برنامه‌ریزی و انسجام لازم اقدامات انجام شود. زیرا در روزهای آلودگی هوای سال گذشته تعطیلی‌ها به‌گونه‌ای اعلام می‌شد که شاید افراد به‌درستی نمی‌توانستند برنامه‌ریزی کنند. اکنون قرار شده که در کمیته کلانشهرها این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و جلسات آن هم ادامه دارد. سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست، وزارت کشور و سازمان هواشناسی هم در این جلسات حضور فعالی دارند و طی یک کار چندجانبه انشاالله تمهیدات لازم انجام شود. بنابراین، هر چقدر که آلودگی هوا کمتر باشد و هر چقدر تردد کاهش پیدا کند، منابع آلاینده کمتر انتشار پیدا می‌کند و هوای سالم‌تری خواهیم داشت. طبیعتا هوای سالم می‌تواند به بهبود بیماری و به‌خصوص کووید-19 کمک کند و هرچقدر آلودگی بیشتر باشد، برای بیماران کرونایی به‌شدت مضر است؛ چراکه بخشی از کرونایی‌ها بیماران ریوی هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید