• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113431
+
-

سهم ایران از انرژی‌های پاک

خبر: همایون حایری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خبر داد: نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران به ظرفیت اولیه 5 مگاوات امسال در شهرستان مشگین‌شهر اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد.
نقد: سرمایه‌گذاری حداکثری روی انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشورمان هرچند طی سال‌های اخیر شدت گرفته، اما سهم ما همچنان نسبت به دیگر کشورهای جهان کم است و ضرورت دارد تا این مسیر با سرعت بهتری طی شود. ایران از ظرفیت بالا و گاه منحصر به فردی در زمینه استفاده از منابع انرژی پاک نظیر انرژی باد، خورشید، زمین‌گرمایی و نظایر آن برخوردار است، اما واقعیت دیگری هم وجود دارد و سهم بالایی از سبد مصرف انرژی در کشور همچنان به استفاده از انرژی‌های فسیلی اختصاص دارد.
پرداخت میزان بالای یارانه روی انرژی‌های فسیلی و قیمت غیراقتصادی انرژی تولیدشده از محل انرژی‌های تجدید پذیر 2مانع اصلی در افزایش سهم ایران از انرژی‌های پاک است. تغییر سیاست‌های کلان انرژی و حرکت به سمت اقتصاد سبز یک ضرورت انکارناشدنی برای ایران و البته دیگر کشورهای جهان است و اگر اکنون که فرصت هست این سیاست‌ها تغییر نکند، در آینده‌ای نه چندان دور با هزینه بیشتر و پیچیدگی‌های بسیار ناچار به این تغییر پارادایم هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید