• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113422
+
-

دریچه

دریچه
دریچه

  کارگاه آنلاین سرگذشت زبان فارسی
وبینار و کارگاه آنلاینی با موضوع ادبیات و سرگذشت زبان فارسی توسط مدرسه مشق برگزار می‌شود. این کارگاه توسط بهروز صفرزاده برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه
به نشانی اینترنتی mashghschool @ به‌صورت آنلاین در این کارگاه نام‌نویسی کنند.
 
کنفرانس مجازی رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا
خبر کاهش 90درصدی درآمد ناشران ایتالیا در دوران شیوع کرونا یکی از مهم‌ترین خبر‌هایی بود که در کنفرانس مجازی ناشران ایتالیا و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت توسط رئیس این اتحادیه بازگو شد.به‌گزارش پابلیشینگ پرسپکتیو، ریکاردو فرانکو لویی، رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا یکی از حاضران مجازی نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود که در کنفرانسی مطبوعاتی به‌صورت آنلاین با حضور خبرنگاران شرکت کرد. او گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، ایتالیا یکی از آسیب‌پذیرترین کشورها در زمینه صنعت و بازار کتاب بوده است. ولی با وجود این هنوز چاپ کتاب در این کشور ادامه دارد و کتابفروشان به آینده امیدوار هستند. وی اظهار امیدواری کرد بازار کتاب ایتالیا و دیگر کشورها نسبت به این مشکل انعطاف‌پذیر باشد و بتواند راهکارها و راه‌حل‌های خاص خود را برای خروج از بحران پیدا کند. صنعت نشر کتاب خسارت زیادی از بحران پاندمیک دیده است ولی این پایان راه نیست چون همیشه راهی برای خروج از بحران‌ها وجود دارد.
 
3نامزد جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه
هیأت داوران جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه اسامی 3فینالیست نهایی این جایزه در سال2020 را معرفی کردند. به‌گزارش لیورابدو ، اعضای آکادمی جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه از میان 10 نامزد راه یافته به مرحله نخست این جایزه، 3نامزد نهایی را معرفی کردند. اسامی 3نامزد راه‌یافته به جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه که با رأی کل اعضای آکادمی انتخاب شده‌اند عبارتند از:
«میراث» نوشته میگل بونفوآ از انتشارات ریوژ
«آزمایش بزرگ» نوشته اتین دومونتتی از انتشارات استوک
«تاریخ‌نگاری پادشاهی» نوشته مائل رنوارد از انتشارات گراسه
برنده نهایی این جایزه روز 29اکتبر معرفی خواهد شد. سال گذشته لوران بینه با رمان «تمدن‌ها» برنده جایزه بزرگ آکادمی رمان فرانسه در سال2019 شد.
آکادمی فرانسه هرسال چندین جایزه را برای ترویج زبان فرانسه درنظر می‌گیرد که جایزه بزرگ آکادمی فرانسه از مهم‌ترین‌شان است. این جایزه که از مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسوی نیز هست در سال۱۹۱۸ میلادی تاسیس شد و هرساله از سوی فرهنگستان زبان فرانسه به یک نویسنده که نظر همه اعضای داوران این آکادمی را به‌دست آورده باشد تعلق می‌گیرد.

  گالری فرش در متروی خیام

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بازدید از اتحادیه صنف فرش‌بافان از امکان ایجاد گالری فرش در ایستگاه متروی خیام خبر داد. به‌گزارش مهر، محمدجواد حق‌شناس در این‌باره گفت: موضوع ایستگاه‌موزه‌ها مسئله سابقه‌داری در بسیاری از کشورهای دنیاست و در شهرهای تاریخی مانند مسکو، رم و... از بابت تردد و تعاملی که در شهر باید صورت گیرد، ایستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که هر فرهنگی می‌تواند ظرفیت‌ها و محصولات خود را در آنها عرضه کند.
حق‌شناس با استقبال از پیشنهاد اتحادیه صنف فرش‌بافان درباره معرفی و نمایش فرش‌ها در ایستگاه‌های مترو تصریح کرد: با همکاری مترو و شهرداری منطقه و اتحادیه صنف فرش‌بافان، فرصتی برای شهر تهران فراهم می‌شود که اسم این فرصت را بازی برد-برد گذاشته‌ام. در پیشنهاد ارائه‌شده، همه طرف‌ها برنده بودند؛ چراکه بحث این بود که ورودی و خروجی ایستگاه متروی خیام، این ظرفیت را دارد که به یک موزه فرش تبدیل شود. این برای من پیشنهاد جذابی است و گفتم شما طرح مسئله کنید و پس از آماده‌شدن مقدمات، ما برای بازدید و تصمیم‌گیری نهایی، در نخستین فرصت اقدام خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید