• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113378
+
-

واکسن آنفلوآنزا  نیاز فوری بیماران سرطانی

حسین فودازی_دبیر انجمن رادیوانکولوژی ایران

شیوع بیماری کرونا، پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای بیمارانی که بیماری‌های زمینه ای مانند سرطان، دیابت، فشار خون و بیماری‌های مشابه آن دارند، داشته است. این دسته از بیماران برای درمان بیماری خود نیازمند مراجعه مکرر به پزشک و مراکز درمانی هستند.
 می‌دانیم این دسته از افراد، ازجمله گروه‌های پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند چرا که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف‌تر شده است و به همین دلیل باید از حضور در مراکز پرتجمع و خطر آفرین خودداری کنند.
 تا پیش از شیوع بیماری کرونا، فرایند بیماریابی و پیدا کردن بیمار در مراحل ابتدایی به دقت و سرعت بالایی انجام می‌شد. مردم حساسیت بیشتری داشتند و با آگاهی‌هایی که به کمک آموزش‌های عمومی و رسانه‌ای درباره بیماری و نشانه‌های آن پیدا کرده بودند خود را به موقع در معرض تشخیص‌های پزشکی برای شناسایی بیماری قرار داده و با این اقدام زمینه درمان بموقع بیماری خود را فراهم می‌کردند. متأسفانه با طولانی شدن فرایند بیماری کرونا و شیوع بیشتر آن در کشور همه امکانات بهداشتی و درمانی، توجه رسانه‌ها و خدمات پزشکی معطوف به مهار کووید-19و درمان بیماران مبتلا به کرونا شده است. چنین اتفاقی سبب شده، تعداد زیادی از بیماران سرطانی یا بیماران دارای بیماری‌های مزمن در مراحل پیشرفته بیماری، درمان خود را به‌دلیل دریافت نکردن خدمات استاندارد متوقف کنند یا پیگیری درمانی خود را به تأخیر بیندازند. این موضوع سبب تشدید بیماری در این دسته از بیماران شده است و حتی در مواردی مشاهده شده بیمار به‌دلیل نبود ظرفیت‌های کافی درمانی در بیمارستان‌ها یا نگرانی از احتمال آلوده شدن به ویروس در بیمارستان ناگزیر به متوقف کردن درمان خود شده و با این کار جانش را به خطر انداخته است. آمارها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر بسیاری از بیماران سرطانی که روند درمان‌های سنگین با روش‌های شیمی درمانی و پرتو درمانی را برای مهار بیماری پشت سر می‌گذاشتند به‌دلیل دریافت نکردن خدمات درمانی استاندارد، یا تعویق در درمان بیماری یا توقف کامل درمان جان خود را از دست داده‌اند. با این حال باید گفت فوت بیمارانی که در مراحل پیشرفته بیماری هستند همواره اتفاق می‌افتد، اما شیوع بیماری کرونا و در روزهای اخیر احتمال افزایش بیماری آنفلوآنزا که به شکل سنتی هرساله رخ می‌دهد روند فوت بیماران سرطانی را تسریع کرده است. ازسوی دیگر در جریان توزیع واکسن آنفلوآنزا هم بیماران مبتلا به سرطان خدمات مناسب را دریافت نکردند. درحالی‌که آنفلوآنزا هرسال جان تعدای از بیماران سرطانی، تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی را می‌گیرد و از این رو، اختصاص واکسن آنفلوآنزا به این دسته از بیماران از ضرورت‌هایی است که مسئولان بهداشتی باید به آن توجه کنند. توجهی که تاکنون بسیار حداقلی بوده و شاهد تزریق قطره چکانی واکسن بین بیماران نیازمند استفاده از این دارو هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید