• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113375
+
-

4G در ماه

شرکت نوکیا با دریافت بودجه 14/1میلیون دلاری از ناسا، یک شبکه سلولی 4G LTE را برای ارتباط فضانوردان می‌سازد

عمادالدین قاسمی پناه_خبر‌نگار

ایجاد ارتباط بین فضانوردان با یکدیگر در کره‌ماه و همچنین ارتباط با زمین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌های فضایی است. این ارتباط علاوه بر اینکه میزان ماندگاری فضانوردان را در‌ماه افزایش می‌دهد، می‌تواند از بسیاری از مخاطرات جلوگیری و به اکتشافات جدید کمک کند.
از این رو این سازمان می‌خواهد وقتی فضاپیمای ناسا در سال 2024به سوی‌ماه پرتاب می‌شود، روشی کارآمد و قابل اعتماد برای ارتباط فضانوردان با یکدیگر وجود داشته باشد. به همین منظور دست کمک به سمت نوکیا به‌عنوان یک شرکت پیشگام در ساخت شبکه‌های ارتباطی دراز کرده است. آژانس فضایی ناسا این هفته گفت که یک بودجه 14/1میلیون دلاری برای ساخت یک شبکه سلولی 4G LTE در سطح‌ماه در اختیار نوکیا قرار خواهد داد.
به گزارش انگجت، جیمز رویتر، معاون ناسا گفت که این سرویس سلولی می‌تواند ارتباط بین فضانوردانی را که روی سطح‌ماه در حال کاوش هستند با اقامتگاه آنها روی‌ماه امکان‌پذیر کند. این شبکه همچنین می‌تواند راهی برای ارتباط آژانس با فضاپیماها فراهم کند. او می‌گوید: با بودجه‌ای که ناسا در اختیار نوکیا قرار داده، این شرکت چگونگی ارتقای این فناوری زمینی را برای‌ماه بررسی خواهد کرد تا فناوری جدید بتواند از ارتباطات قابل اطمینان و با سرعت بالا پشتیبانی کند.
این قرارداد بخشی از بودجه جدید 370میلیون دلاری آرتمیس است که ناسا هفته گذشته اعلام کرد. بیشتر این پول به شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس و یونایتد لانچ الینس اختصاص یافت.
این نخستین تلاش نوکیا برای ایجاد LTE در‌ماه نیست. این شرکت در سال 2018با شرکت آلمانی PTScientists و شرکت کریر ودافون انگلیس در مأموریت بازگشت به محل فرود آپولو 17همکاری کرد. به‌عنوان بخشی از این پروژه، نوکیا و ودافون قصد داشتند یک شبکه LTE برای‌ماه بسازند که می‌توانست یک ویدئوی با کیفیت بالا از‌ماه به زمین ارسال کند، اما این مأموریت هرگز به نتیجه نرسید.
جیم بریدنشتین، مدیر ناسا، در برنامه‌ای که به‌صورت مستقیم پخش می‌شد، گفت که آژانس فضایی ناسا اگر بخواهد به هدف خود برای کار با فضانوردان در یک پایگاه قمری تا سال 2028برسد، باید به سرعت فناوری‌های جدید را برای زندگی و کار روی‌ماه توسعه دهد.
او ادامه داد: ما به سیستم‌های قوی نیاز داریم که بتوانند به‌مدت طولانی در سطح‌ماه دوام بیاورند. ما همچنین به توانایی سکونت و اقامت در سطح‌ماه نیاز داریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :