• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113372
+
-

رشد قیمت خمیردندان از شایعه تا واقعیت

در چند روز گذشته موضوع خمیردندان‌های نیم‌میلیون تومانی که از زبان یکی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح شده بود، خبرساز شد. علی شریعتی گفته بود یک خمیردندان خوب خارجی بین 6تا 10دلار قیمت دارد و با توجه به افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر قیمت این خمیردندان‌ها نجومی شده و بین 300تا 500هزار تومان فروخته می‌شوند. برای اینکه ببینیم قیمت خمیردندان با آنچه گفته شده چقدر متفاوت است سری به سوپرمارکت‌های سطح شهر تهران زدیم.

یک‌سال ممنوعیت ثبت سفارش
یک سال از ممنوعیت ثبت سفارش واردات خمیردندان می‌گذرد و طبیعتا این انتظار وجود دارد که فراوانی برندهای خارجی کم باشد. نگاهی به ویترین سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد بیشتر آنچه عرضه شده برندهای تحت لیسانسی هستند که در داخل کشور تولید شده‌اند، برندهای خارجی هم هنوز پیدا می‌شوند هرچند به تعداد کمتر، اما صرف‌نظر از ایرانی یا خارجی بودن، نخستین چیزی که فروشنده‌ها درباره خمیردندان مطرح می‌کنند افزایش قیمت است. به گفته آنها قیمت خمیردندان‌های ایرانی در سه‌ماه اخیر بین 30تا 50درصد افزایش یافته و انواع خارجی هم بیشتر از 100درصد گران شده‌اند اما رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در مصاحبه‌های خود بارها اعلام کرده هنوز تولیدکنندگان مواد شوینده و کالاهای بهداشتی و آرایشی مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دریافت نکرده‌اند. بختیار علم‌بیگی اخیرا هم در واکنش به گرانی خمیردندان گفت: چنانچه تولیدکنندگان خمیردندان کالاهای خود را گران کرده باشند، این اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود. آنچه سوپرمارکت‌داران می‌گویند اما کاملا با این گفته مغایر است. به گفته فروشنده‌ها قیمت‌هایی که اکنون روی کالاها درج شده مربوط به خرید قبلی است و همه شرکت‌های تولیدی اعلام کرده‌اند از اول آبان قیمت محصولاتشان بین 25تا 30درصد افزایش خواهد یافت. افزایش قیمتی که خبری مبنی بر مجوزدار بودن آن هنوز منتشر نشده است.

خمیردندان نیم‌میلیونی؟
 اگرچه در بازدید از چند سوپرمارکت و یک فروشگاه محصولات بهداشتی خبری از خمیردندان 300یا 500هزار تومانی نبود اما 50درصد افزایش قیمت هم برای کالایی مصرفی کم نیست. هم‌اکنون خمیردندان معمولی مریدنت -که از برندهای تولیدی داخل کشور است- از 8هزار تومان به 12هزار و 500تومان و قیمت همین برند برای دندان‌های حساس از 16هزار تومان به 22هزار تومان افزایش یافته است. برند بنسر هم ازجمله خمیردندان‌هایی است که همپای برندهای خارجی افزایش قیمتی 100درصدی داشته و از 15هزار تومان به 28هزار تومان رسیده است. قیمت خمیردندان‌های خارجی کولگیت هم از 25هزار تومان به 34هزار تومان رسیده اما برند سیلورگیت هم که چندماهی هست تبلیغات ماهواره‌ای خود را آغاز کرده، قیمت نسبتا مناسبی دارد و 13هزار و 500تا 14هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت این برند نوظهور حتی از خمیردندان‌های قدیمی و نوستالژیک پونه هم کمتر است؛ قیمت خمیردندان پونه با 3هزار تومان رشد هم‌اکنون به 15هزار و 500تومان رسیده است. انواع خمیردندان‌های پرطرفدار کرِست هم فعلا بسته به ویژگی‌های درج شده بر آنها بین 18تا 28هزار تومان قیمت دارند و سیگنال هم تقریبا با همین قیمت عرضه می‌شود؛ 18هزار و 500تومان. نکته جالب در این میان ثابت ماندن قیمت خمیردندان‌های دو برند ایرانی ایروکس و ناتل (دکتر عبیدی) است؛ دو برندی که گفته می‌شود در ماه‌های اخیر هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند و قیمت‌های آنها در حدود 10تا 12هزار تومان ثابت مانده است. غیراز اینها، انواع خمیردندان‌های بچگانه ایرانی هم افزایش قیمت نداشته‌اند. خمیردندان‌های بچگانه پاتریکس 11و مریدنت 9هزار تومان فروخته می‌شوند. نکته جالب دیگر در زمینه خمیردندان‌های ایرانی و خارجی به چشم می‌آید، طراحی جعبه خمیردندان ایرانی کرند است که کپی کامل و بی‌نقصی از برند خارجی و معروف کرست را برای عرضه محصولات خود انتخاب کرده که با توجه به شباهت بسیار زیاد نام این دو برند با حروف انگلیسی، مطمئنا خریداران زیادی را به اشتباه می‌اندازد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید