• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113365
+
-

راهکارهایی برای کاهش بدن‌درد کرونا




حسن محمدی ـ فوق‌تخصص کنترل و درمان درد


دردهای جسمی که در طول زندگی با آنها روبه‌رو می‌شویم، در 2دسته‌بندی حاد و مزمن قرار می‌گیرند. همانطور که می‌دانیم، یکی از علائم شایع بیماری کووید-19، دردهای عضلانی و کوفتگی‌های ناشی از التهاب عضلات است. این دردها عمدتا به‌دلیل شدت سرفه و التهاب ناشی از ویروس در عضلات ایجاد می‌شود و درد ناشی از آن در دسته دردهای حاد قرار می‌گیرد. اما اینکه کرونا دردهای اختصاصی و خاصی که نشان‌دهنده ابتلای فرد فرد به ویروس باشد را نداریم و نمی‌توان فردی که دچار التهاب عضلانی یا کوفتگی است را با قطعیت و درواقع به‌طور یقین مبتلا به کرونا به‌شمار آورد. اما جای این سؤال وجود دارد که آیا مبتلایان به کرونا می‌توانند از روش‌هایی استفاده کنند که تحمل درد ناشی از بیماری را برایشان آسان‌تر کند؟ 
می‌توان با استفاده از روش‌هایی خاص و بهره‌گیری از برخی داروها زیر نظر پزشک معالج، دردهای ناشی از بیماری کرونا را در بدن فرد به حداقل رساند یا دست کم، آن را تحمل‌پذیرتر کرد. تحقیقات ثابت کرده است بسیاری از مسکن‌ها را نباید برای بیماران مبتلا به کووید-19 تجویز کرد؛ چراکه می‌تواند به تشدید بیماری در بدن فرد مبتلا منجر شود، بنابراین استفاده از هرگونه داروی مسکن بدون نظر و مشورت پزشک برای کاهش درد در بدن بیماران مبتلا به کرونا توصیه نمی‌شود. اما در صورتی که پزشک اجازه مصرف مسکن‌ها را برای تحمل‌پذیرتر کردن درد در بدن بیمار تجویز کرد، توصیه می‌شود از مسکن‌های خانواده استامینوفن‌ها استفاده شود تا عوارض استفاده از این دارو بر بدن بیمار حداقلی باشد. استفاده از داروهای مسکن دیگری مانند ایبوپروفن‌ها هم می‌تواند اثر مثبتی بر کاهش درد بر بدن بیمار داشته باشد اما توصیه نمی‌شود از این دارو خصوصا برای بیماران دارای مشکلات کبدی استفاده شود؛ چراکه همچنان استامینوفن‌ها بهترین گزینه میان مسکن‌ها برای کاهش درد بیماران کرونایی هستند و عوارض حداقلی در مقابل بیماری و سیر درمان آن دارند.

دردهای در زمان ابتلا به کرونا
ماساژدرمانی برای کاهش درد یکی از راه‌های قدیمی برای بهبود وضعیت بیمار مبتلا به درهای عضلانی است اما قبل از ماساژ درمانی باید مشخص شود که درد به‌دلیل گرفتگی عضلانی و اسپاسم رخ داده یا بر اثر تورم دارای خونریزی است. در بسیاری از موارد خصوصا در مواردی که افراد دارای سن بالاتری هستند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیمار نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شود و ناچار است روی تخت بیمارستان فرایند طولانی‌مدت درمان خود را بدون کمترین تحرکی پیگیری کند. نبود تحرک در بدن منجر به بروز مشکلاتی در بافت‌های بدن و ایجاد درد در بدن افراد می‌شود. در صورتی که پزشک بخش مراقبت‌های ویژه تشخیص دهد که بیمار بستری می‌تواند برخی حرکت‌های ورزشی سبک را برای جلوگیری از تحلیل عضلانی انجام دهد، بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند روی تخت بیمارستان و بر اساس دستوراتی که پزشک فیزیوتراپ به او ارائه می‌کند، برخی حرکت‌های کششی و ورزشی را انجام دهد و با این کار، مانع از تحلیل قوای بدنی و ضعف در عضلات بدن شود. حتی افراد مبتلا به بیماری قبل از بستری‌شدن در بیمارستان هم می‌توانند این حرکت‌ها را پس از مشورت با پزشک در خانه انجام دهند و در کنار آن با استفاده از تغذیه مناسب، مصرف ویتامین‌های تجویزشده از سوی پزشک معالج و پروتئین‌های توصیه‌شده از سوی او، مانع خشکی عضلات و تشدید درد در بدن شوند.

دردهای پس از کرونا 
سیر بیماری کرونا و روند درمان آن زمان‌بر است و می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات در بدن افراد و ادامه پیداکردن درد ناشی از خشک‌شدن مفاصل یا کوفتگی عضلات شود. در دوره بعد از کرونا این درد تا مدتی همراه با بیمار خواهد بود و او را آزار می‌دهد. ممکن است افراد بهبودیافته تصور کنند که با درمان کرونا، می‌توانند از هر دارویی برای تسکین دردهای بعد از بهبودی خود استفاده کنند. این تصور اشتباه است و نمی‌توان از هر دارویی برای تسکین دردهای ناشی از دوران بستری‌شده در بیمارستان یا دوره درگیری با کووید-19 استفاده کرد. هر دارویی می‌تواند عوارض خاص خود را حتی در بدن افراد بهبودیافته از بیماری داشته باشد. بنابراین تنها باید با مجوز پزشک از داروهای کاهنده درد در دوره بعد از بهبودی کرونا استفاده کرد. متأسفانه بیماری کرونا به بخش‌های مختلفی از بدن بیمار حمله می‌کند و آن را مورد هجمه قرار می‌دهد. بیمارانی که دارای سوابق مشکلاتی کبدی یا سکته‌های قلبی هستند یا افرادی که سالمند‌تر هستند و بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت و مانند آن را دارند، باید در استفاده از داروهای تسکین‌دهنده درد، خصوصا در دوره بعد از بهبودی از کرونا با احتیاط بسیار بیشتری عمل کرده و ترجیحا از آنها استفاده نکنند تا دچار اختلال دارویی در فرایند درمان قطعی بیماری کرونا نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید