• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113331
+
-

«محبوبه امینیان» همسایه کارآفرین ما در محله کارون:

جای آموزش هنرهای خانگی در مدارس خالی است

چهره
جای آموزش هنرهای خانگی در مدارس خالی است

آشنایی با هنر‌های خانگی به‌ویژه صنایع‌دستی نقش مهمی ‌در کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده و درآمدزایی دارد. بسیاری از هنر‌های خانگی این روزها به غبار فراموشی سپرده شده‌اند. در واقع هنرهای خانگی به زمان و مکان خاصی محدود نیستند. بسیاری از جوانان تحصلیکرده امروزی جویای کار هستند. به علاوه بانوان خانه‌دار بسیاری هم وجود دارند که برای کمک‌خرج خانواده دنبال منبع درآمد هستند.
اما وقتی به یادگیری هنرهای خانگی با همان صنایع‌دستی دعوت می‌شوند، چهره ترش می‌کنند که این هنر مادربزرگ‌هاست که بافتنی دست بگیرند. حتی اگر مشاغل خانگی، صورتی از همان هنر مادربزرگ‌ها تلقی شود، یک هنر به‌روز شده است که با استفاده از قوه خلاقیت و ابتکار می‌توانیم از آن بهره‌ببریم.
البته بخشی از این دیدگاه نسبت به هنرهای خانگی به دلیل نوع آموزش‌ها در سیستم آموزش و پرورش است که بیشتر بر درس‌های تئوریک تکیه دارد. در مدارس آموزش‌های کارآفرینی و هنر برای دختران و پسران باید به‌صورت عملی و جدی آموزش داده شود و صرفاً برای رفع تکلیف و دریافت نمره نباشد. به هر حال جای خالی آموزش هنرهای خانگی در نظام آموزشی به خوبی احساس می‌شود و امیدوارم با تغییر دیدگاه در جامعه به ایـــن هنرها و آمــوزش‌های مختلف جای خـــــود را دوباره پیـدا کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید