• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113318
+
-

فرشید مثقالی

فرشید مثقالی

 ارغوان محبی، معراج قنبری

فرشید مثقالی تصویرگر، نقاش، طراح گرافیک و مجسمه‌ساز دوره‌ معاصر است. او در اصفهان به دنیا آمد و پس از پایان دوره‌ دبیرستان وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و به تحصیل در رشته‌ نقاشی پرداخت. فعالیت‌های حرفه‌ای او با کار تصویرسازی برای مجله‌های مختلف آغاز شد و اولین تجربه‌ حرفه‌ای برای او، همکاری با نشریه‌ نگین در سال‌های 1343و1344 بود. او مدتی هم در دفتر روابط عمومی سازمان برنامه و سپس در «کیهان بچه‌ها» به کار تصویرسازی پرداخت.
کتاب‌های «کره اسب سیاه»  و «خروس زری، پیرهن پری»، از نخستین تجارب تصویرسازی ‌اوست. وی در سال 1346 به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیوست و تصویرگری چندین کتاب کودک، که «عمو نوروز» نخستین آن‌ها به‌شمار می‌رود، حاصل این دوره‌اند. دوره‌ای که تصویرگری کتاب معروف «ماهی سیاه کوچولو»  هم در آن جای می‌گیرد و جایزه‌ اول بی‌ینال بولونیای ایتالیا را در سال 1348 نصیب او کرد.
مثقالی به همراه «آراپیک باغداساریان»  بخش فیلم‌هاى کارتونى کانون را بنیان نهاد.  فیلم‌هاى «آقاى هیولا» و «سوءتفاهم» از جمله ساخته‌هایش در این دوره بود. طراحی‌ پوستر و جلدهای موسیقی او در کانون، از مهم‌ترین آثار تاریخ طراحی گرافیک در ایران به‌شمار می‌رود. از دیگر تجارب او تأسیس آتلیه‌ گرافیک «چهل‌و‌دو» با همکارى مرتضى ممیز و على‌اصغر معصومى بود که البته مدت زیادی دوام نداشت. طراحی پوستر برای سینمای موج نو از دیگر آثار فرشید مثقالی است. از این پوسترها می‌توان به فیلم‌های «شازده احتجاب» ساخته‌ بهمن فرمان‌آرا و «پستچی» و «گاو»  به کارگردانی داریوش مهرجویی اشاره کرد. او سال 1365 مهاجرت کرد و ساکن کالیفرنیا شد  و «دسک‌تاپ استودیو» را راه‌اندازی کرد؛  اما چند سال بعد به ایران بازگشت. فرشید مثقالی اکنون ساکن تهران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :