• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113059
+
-

تک‌‌آهنگ‌ها رکورددار گرفتن مجوز

با وجود عدم‌برگزاری اجرای کنسرت‌ها در 6ماهه اول سال بیشترین مجوز انتشار را گروه‌های پاپ و سنتی گرفتند


فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه نگار

در 6‌ماه اول 1399، دفتر مرکز موسیقی به بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تک‌آهنگ، ۱۳۵ اثر تصویری یا نماهنگ و ۱۵۹ آلبوم، مجوز انتشار داده است. با اینکه در 6‌ماه گذشته هیچ کنسرت موسیقی اجرایی نداشت و کنسرت‌ها تنها به اجرای آنلاین اکتفا کردند، اما کرونا نتوانست جلوی تولیدات را بگیرد و بازار تولید آهنگ‌ها و انتشار آلبوم‌ها داغ بود. به گزارش همشهری، دفتر موسیقی معاونت امور هنری، آمار صدور مجوزها را در نیمه نخست امسال منتشر کرد؛ آماری که به رغم عدم‌ برگزاری کنسرت‌های موسیقی  به دلیل شیوع کرونا، نشان داد که تولیدات روند معمول خود را داشته است. در 6ماهه نخست امسال یک‌هزار و ۶۹۵ تک‌آهنگ، ۱۳۵ اثر تصویری یا نماهنگ و ۱۵۹ آلبوم مجوز انتشار گرفتند. همچنین با توجه به عدم‌برگزاری اجراهای صحنه‌ای در 6‌ماه اول امسال به‌دلیل شیوع کرونا، در این مدت مجوز ۱۶ عنوان برنامه اجرای صحنه‌ای با ۳۰ اجرا از سوی دفتر موسیقی صادر شده که این اجراها به‌صورت آنلاین برای علاقه‌مندان پخش شده است.
براساس آمار اعلام شده، در موسیقی سنتی ۴۸آلبوم و ۹۱تک‌آهنگ، در موسیقی پاپ ۴۶آلبوم و۱۲۱۲تک‌آهنگ، در موسیقی کلاسیک ۱۴آلبوم و ۳۹تک‌آهنگ، در موسیقی نواحی ۱۰آلبوم و ۵۳تک‌آهنگ، در بخش تلفیقی ۳۹آلبوم و ۲۹۲تک‌آهنگ و در موسیقی کودک ۲آلبوم و ۸تک‌آهنگ مجوز انتشار را دریافت کرده‌اند. البته باید دید مخاطبان این آلبوم‌ها نیز چه اندازه بودند و آیا آلبوم‌ها در فروش توانستند رضایت صاحبان آثار را همراه داشته باشند؟ با این حال آلبوم‌های موسیقی پاپ و سنتی توانستند رکورد تولید را بزنند. در این میان ۳۸ مجوز برای انتشار کتاب صوتی هم صادر شده که کتاب «پرنده من» نوشته فریبا وفی شاخص‌ترین اثر در این حوزه است.
در بخش موسیقی پاپ در 6ماهه نخست سال، از میان آلبوم‌های پاپ که مجوز انتشار گرفته‌اند، می‌توان به آلبوم‌های «سیب هوس» به آهنگسازی و خوانندگی امیر عظیمی، «تک گویی» به آهنگسازی و خوانندگی سیروان خسروی، «آدمای شب‌زده» به آهنگسازی و خوانندگی کاوه یغمایی و «دوراهی» به آهنگسازی و خوانندگی امیر عباس گلاب اشاره کرد. همچنین بیشترین مجوز را در بخش پاپ به‌ترتیب افشین آذری با 11 اثر، سینا سرلک با ۱۰ اثر و پدرام بهزادی‌فر با 7 اثر دریافت کردند که همه آنها در قالب تک‌آهنگ بوده است.
در بخش سنتی از میان آثاری که مجوز انتشار گرفته‌اند باید به آلبوم‌های «آیینه» به خوانندگی و آهنگسازی جواد طیرانی بطحایی، «نهان» به خوانندگی حسین علیشاپور و آهنگسازی یاسمین رحمتی، «هم‌نفسی با خدا» به خوانندگی و آهنگسازی علیرضا فولادی و «با من بخوان» به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری اشاره کرد. بیشترین مجوز را در بخش موسیقی سنتی در بخش تک‌آهنگ علی دهکردی با ۷ اثر و علیرضا گلبانگ با ۳ اثر دریافت کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید